en undrlig sl buss

Startat av the0fiskis, 06 september 2009, 16:17:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

här om dagen såg jag en sl buss med en gulvarnings lampa på taket vad kan det har varit? :o model gammal
tilhör säkert nacka/värmdö garaget  8)

JAB

Med 100% säkerhet en tidigare Södertäljeplacerad buss då.

the0fiskis

okvarför har man en sån på taket?  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: the0fiskis skrivet 06 september 2009, 17:44:41 PM
varför har man en sån på taket?  ???

Det var en larmsignal. Om en förare larmade om hot, överfall eller rån så började lampan blinka för att uppmärksamma framför allt kollegor på att något var på tok. Försöket hade sina brister: gärningsmannen kunde lätt gripas av panik när han förstod att föraren larmat. Ett överfallslarm skall vara så diskret placerat att gärningsmannen inte märker att offret larmar. Det var väl heller inte särskilt lämpligt att en annan förare stormade in. Var gärningsmannen beväpnad kunde det sluta riktigt illa. En god tanke från början men tyvärr inte särskild förankrad i verkligheten. Det var väl därför det inte fick någon efterföljd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

Citat från: the0fiskis skrivet 06 september 2009, 16:17:55 PM
model gammal
tilhör säkert nacka/värmdö garaget  8)


Visst är det så, den heter 4562 och är placerad i Björknäs. /Fredde


the0fiskis


jocke

Lite halvt på topicen.

När jag var i new york nu i augusti, på väg hem från middagen, hade så KLART inte kameran med mig, eftersom vi bara skulle iväg o äta, och sen tillbaka till hotellet som låg bara 2-3 gator iväg. 

Då såg jag en buss som stod stilla parkerad vid vägen, ingen förare ingenting.
Men destinationsskyltarna visade en något rolig skiftande text.

"Emergency" "Call Cops" "911" 

Antar att denna 3 skifts skyltning har någon form av koppling till något form av larm. Nu var de varken poliser eller något runt omkring, men jag vet ju inte historian om de.

Tyckte iaf att det var ett bra och fyndigt sett.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 06 september 2009, 18:32:28 PM
Visst är det så, den heter 4562 och är placerad i Björknäs. /Fredde


the0fiskis

det är samma som jag menade  :o