Höjd på B10M Säfflebuss från 1981?

Startat av r0ffe4u2, 01 september 2009, 16:09:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

r0ffe4u2

Är det någon av er som kan tänkas veta eller kan kolla hur hög en Volvo B10M Säfflebuss från 1981 kan vara?
Behöver veta det för att kunna ordna frakt...! (Kanske ni vet av nån som fraktar bussobjekt "billigt" från västkusten till Skellefteå?)
Bussen är egentligen körduglig, men inte bes sedan 2006, samt jag har inte hunnit ta C-kort än.(regad som lastbil)

Sen så undrar jag om någon av er kanske har instruktionsbok och annan matnyttig info inskannat till denna bussmodell, eller nåt annat program på skiva som jag kan få tag i?

Rolf

r0ffe4u2

Tackar!  :D
Nu måste jag bara hitta instruktionsbok och transportfirma som vill ruinera mig!

Eller det kanske finns någon som vill upp till Västerbotten och hälsa på någon, och kan tänka sig köra om jag fixar en besiktning innan resan? ( det lär bli några 2:or på lampor o.dyl, men inget körförbud i alla fall!), då har vi 1 månad på oss att flytta den uppåt landet för egen maskin!

RoTe

Att frakta den där på annat sätt än att köra blir svindyrt.

Att fixa lite lampor osv är väl enkelt, det är värre att få den körduglig om den stått länge. Bäst vore om någon kollade kördugligheten samt körde in den till bes och sedan tar man beslut om transportsätt.

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Davve

Citat från: r0ffe4u2 skrivet 01 september 2009, 16:09:58 PM
Är det någon av er som kan tänkas veta eller kan kolla hur hög en Volvo B10M Säfflebuss från 1981 kan vara?
Behöver veta det för att kunna ordna frakt...! (Kanske ni vet av nån som fraktar bussobjekt "billigt" från västkusten till Skellefteå?)
Bussen är egentligen körduglig, men inte bes sedan 2006, samt jag har inte hunnit ta C-kort än.(regad som lastbil)

Sen så undrar jag om någon av er kanske har instruktionsbok och annan matnyttig info inskannat till denna bussmodell, eller nåt annat program på skiva som jag kan få tag i?

Rolf

Ja, behöver du en C-chaufför kan du hojta till! :)

Evert

Troligen 3,1- 3,2 meter. Kanske kan du sänka den genom att tömma luftkuddarna?
Transport på lastbilstrailer är dyrt och lasten blir hög
Om den går att köra kan du väl besiktiga den på plats och sen köra den hem.(obs skatt och försäkring behövs)
Ett alternativ är att köra den på grönskylt, då finns en försäkring. Men observera att du måste göra ägarbyte till den som äger grönskylten, vanligtvis en handlare. Det är kriminellt att använda grönskylten på andra fordon än sina egna, fast många tar lätt på det (dock inte polisen)