Buss totalskvaddad...

Startat av Wetjo, 10 augusti 2009, 10:14:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Jessika

Man kan ju tala om tur att bussen var tom...

"Klockan 06.28 på måndagsmorgonen larmades polis, ambulans och räddningstjänst till olyckan på Brädgårdsvägen. En dubbeldäckarbuss som är drygt fyra meter hög hade kört in den 3,5 meter höga viadukten under Skelleftehamnsleden och klämts fast. Bussen som blev totalförstörd hade lyckligtvis inga passagerare. /.../
Från Skelleftebuss vet man inte i nuläget hur olyckan inträffat eller vad bussen gjorde i Skelleftehamn. Bussen var i trafik och lämnade centrala Skellefteå klockan 05.40.
- Enligt turlistan skulle den ha kört på södra sidan älven ner till Örviken. Där skulle den ha vänt och gått samma väg tillvaka. Den skulle ha varit tillbaka i Skellefteå klockan 06.20, säger Erik Sjöström, trafikchef.
Företaget kommer att göra en egen utredning av det inträffade."
http://www.folkbladet.nu/?p=152297

Bilder: http://www.folkbladet.nu/?p=152297

/Jessika

1896

Har Skellefte buss dubbeldäckare.... ?

Jessika

Citat från: 1896 skrivet 10 augusti 2009, 11:48:42 AM
Har Skellefte buss dubbeldäckare.... ?

Ja, de har ju denna i alla fall. Det ser ut att vara 234:an.

/Jessika

Jona

Citat från: 1896 skrivet 10 augusti 2009, 11:48:42 AM
Har Skellefte buss dubbeldäckare.... ?

Jo dom har ju 247 - 249 också. Och den blåa kustbussmålade 234, fast frågan är om dom har den kvar längre.

Felet är mitt, alla bussolyckor i Skelleftehamn sker när jag jobbar eller inte är hemma utan ute på resa.
Så är det med det.

/Jona
MVH Filosofen Jona

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

UglyJazz

Skelleftebuss har även ett par Volvo B10M med högt bagageutrymme och en liten groggveranda i bak (Van Hool/Alizee?).
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Greger Larsson

Citat från: UglyJazz skrivet 10 augusti 2009, 14:31:59 PM
Skelleftebuss har även ett par Volvo B10M med högt bagageutrymme och en liten groggveranda i bak (Van Hool/Alizee?).

Finns inte. Däremot finns en B12M/van Hool Astral. Övriga dubbeldäckare är de fyra Scania K124/Helmark som kom med i köpet av Norsjöbuss. Den olycksdrabbade bussen används i underentreprenad åt Veolia, därav den blåa Kustbuss-lacken.

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 10 augusti 2009, 11:52:58 AM
Det ser ut att vara 234:an.

Japp, det är helt klart Skelleftebuss 234, tidigare Norsjöbuss 34.
Hur går linje 220? Några linjekartor finns ju som bekant inte på trafikhuvudmannens hemsida.

M224

Totalförstörd var väl att ta i...   :P

P-J.E

Denna buss inköptes av Bergmans Busstrafik Lycksele
För trafik Lycksele-Umeå.
Blev sedan uppköpt av Norsjö buss

Krille

Citat från: Verspieder skrivet 11 augusti 2009, 10:15:14 AM
Hur går linje 220?

Örviken-Stackgrönnan-Skellefteå mao på södra sidan av älven.

/K

Ersa

Rätt länk till Jessikas första inlägg:
http://www.folkbladet.nu/?p=152292

Uppföljningen:
"Det var den mänskliga faktorn som var orsaken till måndagsmorgonens olycka då en dubbeldäckarbuss körde in i en viadukt i Skelleftehamn. -Det handlade om en ren tankevurpa, säger Skelleftebuss trafikchef Erik Sjöström."
http://www.folkbladet.nu/?p=152318

Norrlanders

Jag undrar bara varför det klankas ner så mycke på dessa Helmark bussar som tex Lars Ödlund skriver "kvaliten är ju inge vidare." har han kört dessa bussar? jag kör flera dagar i veckan Skelleftebuss 248 den har nu rullat 140000 mil den går 7 dar i vecka utom då den är på service den är totalt utan skrammel eller oljud i karossen motorn på denna buss är aldrig renoverad det som har varit lite problem med är värmen men det kan inte Helmark lastas för utan det är tillverkarna av vipern.

Wetjo

Citat från: Norrlanders skrivet 12 augusti 2009, 08:34:14 AM
Jag undrar bara varför det klankas ner så mycke på dessa Helmark bussar som tex Lars Ödlund skriver "kvaliten är ju inge vidare." har han kört dessa bussar? jag kör flera dagar i veckan Skelleftebuss 248 den har nu rullat 140000 mil den går 7 dar i vecka utom då den är på service den är totalt utan skrammel eller oljud i karossen motorn på denna buss är aldrig renoverad det som har varit lite problem med är värmen men det kan inte Helmark lastas för utan det är tillverkarna av vipern.

Det finns säkert bra HJelmarkare också, men det har varit så mycket problem med vagntypen.
Ibland kan man tro att dom haft måndag tre dagar i veckan, med tanke på antalet måndagsexemplar som exemplifierats här på forumet.