SJ:s linjenummer på bussarna

Startat av virtual1, 30 juni 2009, 22:44:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Att 500, 600 o 700-linjerna här i Sthlm härstammar från SJ-tiden vet jag ju, o sen har jag väl förstått att Upplands 800-linjer härstammar från SJ-tiden med, men vad var isf 100-400 för några???

Göran B

Linjenumren baserades på tidtabellsnumren i Sveriges Kommunikationer (SvK), den dåvarande rikstidtabellen för alla tåg, alla "statligt" ägda busslinjer (SJ, GDG, Postverket) och en del privata linjer.

Jag har ingen SvK tillhands där jag är just nu - men i princip var nummerindelningen så här:
1 - ca 300    Järnvägslinjer
upp till 999    Båtlinjer
1000 - 1999  Expressbussar ????
2000 - 4999  I princip ett "hundratal" per "busslinjegrupp" (oftast ungefär detsamma som län - dock var det flera grupper i Stockholms län.

Jag tror att t ex Solna busslinjegrupp hade tabellnummer 3500 -3599. Då blev linjenumren 500-599 - man skippade (oftast?)tusentalssiffran i linjenumren. 

Vilka bussllinjegrupper som 100, 200, 300 och 400-serierna i samma tusenserie som Stockholmslinjerna kommer jag inte ihåg.
Ska försöka att komma ihåg att kolla i ett gammalt nummer av SvK när jag kommer hem - om inte någon annan gör det före mig.





Staffan Sävenfjord

Citat från: Göran B skrivet 01 juli 2009, 10:35:16 AM
Linjenumren baserades på tidtabellsnumren i Sveriges Kommunikationer (SvK), den dåvarande rikstidtabellen för alla tåg, alla "statligt" ägda busslinjer (SJ, GDG, Postverket) och en del privata linjer.

Jag har ingen SvK tillhands där jag är just nu - men i princip var nummerindelningen så här:
1 - ca 300    Järnvägslinjer
upp till 999    Båtlinjer
1000 - 1999  Expressbussar ????
2000 - 4999  I princip ett "hundratal" per "busslinjegrupp" (oftast ungefär detsamma som län - dock var det flera grupper i Stockholms län.

Jag tror att t ex Solna busslinjegrupp hade tabellnummer 3500 -3599. Då blev linjenumren 500-599 - man skippade (oftast?)tusentalssiffran i linjenumren.  

Vilka bussllinjegrupper som 100, 200, 300 och 400-serierna i samma tusenserie som Stockholmslinjerna kommer jag inte ihåg.
Ska försöka att komma ihåg att kolla i ett gammalt nummer av SvK när jag kommer hem - om inte någon annan gör det före mig.


Tabellnumren i Sveriges Kommunikationer och linjenumren på bussarna hade ett begränsat samband. Vanligen användes de två sista siffrorna i tabellnumret som linjenummer. I 1980 års Sveriges Kommunikationer  (en av de sista innan länshuvudmannareformen) kan man se linjenummer i följande serier på SJ:s bussar (det är alltså intervallen som finns annonserad; det kan ha funnits lägre eller högre nummer):
Malmö Busslinjegrupp: 105 - 186
Helsingborgs Busslinjegrupp: 1 - 67
Kristianstads Busslinjegrupp: 10 - 35
Växjö Busslinjegrupp: 12 - 49
Kalmar Trafikområde: 11 - 85
Karlskrona Busslinjegrupp: 3 - 74
Borås Busslinjegrupp: 11 - 77
Jönköpings Busslinjegrupp: 17 - 86
Halmstads Busslinjegrupp: 1 - 50
Göteborgs Busslinjegrupp: 7 - 19
Uddevalla Busslinjegrupp: 1 - 97
Skaraborgs Busslinjegrupp (Tidaholm): 1 - 30
Norrköpings Busslinjegrupp: 8 - 73
Stockholms Busslinjegrupp (d v s Gotland): 1 - 5
Sundvalls Busslinjegrupp: 20 - 61
Upplands Lokaltrafik hade redan kommit i gång 1980 och bland entreprenörerna fanns bland SJ Busslinjegrupp Uppsala och Gävle. Linjenummer mycket riktigt i 800-serien.
Av detta ser vi alltså att varje busslinjegrupp hade sin egen nummerserie och med undantag för Malmö en- eller tvåsiffriga linjenummer.

Följande linjenummer fanns för SJ:s expressbussar:
105, 113, 114, 240, 241, 245, 331, 332, 333, 334, 435, 701

Följande linjenummer fanns för SJ:s veckoslutsbussar:
160, 163, 195, 250, 251, 252, 253, 255, 299, 351, 354, 452, 456, 457, 461, 462, 464, 465, 466, 467, 468, 469, 473, 474, 491, 687, 689
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Göran Westman

Bäste Staffan du glömde Västerås nummerserie på 100 i din förteckning. Ex vis 126 till Skultuna och 115 till Köping vilkas nummer tagis över av VL.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Göran Westman skrivet 01 juli 2009, 18:47:36 PM
Bäste Staffan du glömde Västerås nummerserie på 100 i din förteckning. Ex vis 126 till Skultuna och 115 till Köping vilkas nummer tagis över av VL.

De linjerna var annonserade som Västmanlands Lokaltrafik i 1980 års upplaga av Sveriges Kommunikationer. Därmed tog jag inte med dem. Det hindrar ju dock inte att de kördes av SJ men det framgick alltså inte av den refererade källan.
Finns nog några fler sådana konstigheter. Linjen Övertorneå-Pajala t ex finns annonserad under Postens Diligenslinjer men den kördes väl fortfarande av SJ 1980.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Göran B

En titt i SvK 1967 ger vi handen att det var endast i ABC-området som SJ hade tresiffriga linjenummer som hade en koppling till tabellnummerserien i SvK.

(3)5xx = Solna billinjegrupp
(3)6xx = Danderyds billinjegrupp
(3)7xx = Huddinge billinjegrupp
(3)8xx = Uppsala billinjegrupp

Svaret på ursprungsfrågan om 1xx - 4xx är att de aldrig fanns - i vart fall inte med samma bakgrund i numreringen. 
Tabellerna 3000-3400 avsåg andra delar av Sverige än Stockholm som inte använde tresiffrriga linjenummer.

Staffan Sävenfjord

Jag kollade i SvK från 1958 och då verkar det som om SJ överhuvudtaget inte använde linjenummer. Det stämmer också med min minnesbild från 1950-talet. Bussarna var bara skyltad med destination (= sluthållplatsen). Det går dock inte av nämnda källa utläsa om detta även gällde i Stockholms-området.
Jag minns också hur förvånad jag blev 1964, när de första omställningsbussarna dök upp i Borås, över att de bara hade möjlighet att skylta upp till tresiffrigt linjenummer men inga destinationer. Detta eftersom linjenumren nästan aldrig användes på SJ:s bussar. Det borde då i alla fall ha funnits mer eller mindre inofficiella sådana.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 juli 2009, 17:53:06 PM
Några år senare samlades f.ö snabb o veckoslutsbussarna i 8** serien, gissar att den nämnda linje 474 blev 874 t.ex, en linje som kördes i samarbete mellan Jämtlands Trafik AB och SJ

Hur utvecklades dessa snabb- och veckoslutsbussar till dagens expressbusstrafik? Var det via GDG?
Och är det pga ovan nämnda 800-serie som Swebus Express och Y-buss idag huvudsakligen kör med linjenummer i 800-serien?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 02 juli 2009, 01:06:07 AM
Hur utvecklades dessa snabb- och veckoslutsbussar till dagens expressbusstrafik? Var det via GDG?
Och är det pga ovan nämnda 800-serie som Swebus Express och Y-buss idag huvudsakligen kör med linjenummer i 800-serien?

Veckoslutsbussarna var en idé att kringgå SJ:s (tågsidans) vetoförbud mot busstrafik parallell med tågen. När sedan detta vetoförbud efter hand upphörde på olika linjer utvecklades dessa ofta till expressbussar. Men det fanns redan tidigare en del expressbusslinjer på linjer där tåget inte var så starkt eller resandet ungefär lagom för en buss men knappast ett tåg. T ex Kramfors-Stockhom och Kalmar-Stockholm.
En av pådrivarna för veckoslutsbussarna var Toni Schönfelder vid GDG. Samme man som nu ligger bakom idén med veckoslutståg på järnvägen i konkurrens med SJ, något som blivit möjligt från den 1 juli. I dag jobbar han för Netrail, som dock har gott samarbete med Veolia. Veolia kör det första veckoslutståget utanför SJ regi Stockholm-Malmö i morgon.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Citat från: virtual1 skrivet 30 juni 2009, 22:44:01 PM
Att 500, 600 o 700-linjerna här i Sthlm härstammar från SJ-tiden vet jag ju, o sen har jag väl förstått att Upplands 800-linjer härstammar från SJ-tiden med, men vad var isf 100-400 för några???
Nu kan förstås andra på forumet det här bättre än jag, men när det gäller 300-och 400-linjerna härstammar ju dessa från bussbolag som var privata innan. Dessa använde dock linjenummer rätt tidigt - men endast med 2 siffor. Tillägget blev väl i samband med att linjerna inkorporerades i SL trafiken. Och ofta behöll man de ursprungliga linjenumren med tillägget. Att Lidingö blev 200-linjer, får nog förklaras med att Lidingöbanan redan hade nummer 20-21, därför blev det ju naturligt att man byggde på dessa linjenummer. Valet mellan Mälaröarna på 300 och Nacka/Värmdö på 400, får nog dock snarast ses som slumpartat. 

När det gäller 100-linjen är det ju enklare. Den kom ju till redan under SS-tiden i och med tunnelbanans utbyggnad och dessa var tänkta som matarbussar. På spårvagnstiden hade man ju fortfarande tvåsiffriga linjenummer även ut till förorterna. Egentligen gjorde man det också rätt snyggt med 100-serien (om man nu ser det utifrån logiken) -men sedan när man gick vidare och gav spårvagn 12, nummer 120, blev det ju en ramaskri - även om den fick heta det under rätt många år). Tanken var nämligen att anslutningslinjerna fick en tilläggssiffra till dåvande numret på tunnelbanan. Linje 11 blev numret till Vällingby och sedan Hässelby, därför kom linjerna på den grenen att få nummer från 110-119, samma sak på södra sidan av staden med linje 130-199.  Tyvärr försvann ju kopplingen sedan när linje 10 reserverades till tub 2 och har ju i övrigt förstörts med nattbusslinjer, stombusslinjer m.m.