Friare konkurans i kollektivtrafiken

Startat av Zella, 25 juni 2009, 10:52:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Är inte alls så insatt men dom rader jag läst om det så uppfattar jag det som att både Swe, Veo och GS kan köra linje 17 i gbg... dvs flera bussbolag på en linjer... linjer som är lönsamma blir utan pengar från komun/landsting och staten och som då blir beroende på passagerarnas betalning... linjer som kanske inte är så lönsamma som går ut bland torpen i skogen får lite hjälp från staten eller kommunen bara för att kollektivtrafiken ska täcka upp platsern...

Är det någon som vet mer om detta... staten/regeringen har ännu inte klubbat igenom detta... men om dom gör det så är jag lite nyfiken på hur det kommer att se ut... dels för oss förare, för passagerare, kommer man slåss om passagerarna... och dels då man är beroende av att passagerarna betalar för sig kanske inte är så stort problem i städer som har en ordning i kollektivtrafiken... mina tankar går till göteborg där det kommer bli lite tufft att vända helt på situationen.  ??? ::) :-\

ch

Förstår inte riktigt problemet med att flera bolag delar på en linje. Det fanns fram till för några veckor sedan på Lila Express där Veolia och Orusttrafiken delade på en expressbusslinje.

Svemicke

Citat från: ch skrivet 25 juni 2009, 11:18:24 AM
Förstår inte riktigt problemet med att flera bolag delar på en linje. Det fanns fram till för några veckor sedan på Lila Express där Veolia och Orusttrafiken delade på en expressbusslinje.


Jo, men linjen var samordnad av Västtrafik. Fråpgan är hur det blir med kollektivtrafiken; priser, planering och dylikt om den avregleras.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

ch

Men jag förstår inte var trådskaparen har fått att linje 17 ska ha flera olika operatörer, priser etc?

Zella

Citat från: ch skrivet 25 juni 2009, 16:05:53 PM
Men jag förstår inte var trådskaparen har fått att linje 17 ska ha flera olika operatörer, priser etc?


Det var ett exempel... kunde varit 56 i sthlm också som det hela går ut på och handlar om.