Svenljunga-Ullared direkt [Länkar]

Startat av Bernt Talbrant, 22 juni 2009, 00:55:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Sedan den 14 juni går det en direkt bussförbindelse mellan Svenljunga och Ullared, tidigare har man alltid fått byta i Älvsered. Att det nu går en tur i vardera riktningen direkt på vardagar har man i berörda trakter välkomnat stort och den 16 juni var det en slags invigning av bl a kommunalråden, se länkar till tidningsartiklar nedan. Förbättringen är dock högst marginell efter vad jag kan se i tidtabellen. Bussen på linje 302 vänder på 9 minuter i Ullared och övriga förbindelser ser ut ungefär som förut. En resa Borås-Ullared kräver två byten om man kan åka med direktförbindelsen från Svenljunga (byte i Lockryd och Svenljunga; i motsatt riktning dock "bara" byte i Svenljunga), i övrigt 2-3 byten som förut.

Borås Tidning: Till Ullared med buss – direkt

Hallands Nyheter: Miljövänliga invigningar i Ullared

Västtrafiks tidtabell

Svemicke

Och det är Västtrafik som ska köra ser jag. Borås Lokaltrafiks linje (ett tag till), men Kjellgrens som kör.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bernt Talbrant

Citat från: Svemicke skrivet 22 juni 2009, 10:39:37 AM
Och det är Västtrafik som ska köra ser jag. Borås Lokaltrafiks linje (ett tag till), men Kjellgrens som kör.

Bussen på bilderna tillhör dock Horredstrafiken.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 22 juni 2009, 10:48:31 AM
Bussen på bilderna tillhör dock Horredstrafiken.

Horredstrafiken har en buss stationerad i Älvsered och jag antar att det är denna som kör turen till Ullared som underentreprenör till Borås Lokaltrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: Svemicke skrivet 22 juni 2009, 10:39:37 AM
Och det är Västtrafik som ska köra ser jag. Borås Lokaltrafiks linje (ett tag till), men Kjellgrens som kör.

Kjellgrens slutade köra Svenljunga-Borås redan i juni 2006. Kjellgrens kör som underentreprenör åt BL Borås-Tranemo.
Det är Horredstrafiken AB som kör med buss som övernattar i Älvsered.Detta har man gjort sedan 1996(troligen tog man över i okt 96).
Nu så blir det genomgående buss Ullared-Borås och Lockryd-Ullared mot Ullared. Troligen bussbyte i Lockryd alltså.

Vem som skall köra 13 dec och framåt vet jag inget om.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juni 2009, 11:26:02 AM
Horredstrafiken har en buss stationerad i Älvsered och jag antar att det är denna som kör turen till Ullared som underentreprenör till Borås Lokaltrafik.
Jaha! Men fortfarande är det Västtrafik som ska vara operatör. Hur går det då för dem som vill resa med Hallandstrafikens biljetter och kort mellan Älvsered och Ullared? Vi har ju inte samma biljettsystem längre.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 22 juni 2009, 11:27:03 AM
Kjellgrens slutade köra Svenljunga-Borås redan i juni 2006. Kjellgrens kör som underentreprenör åt BL Borås-Tranemo.
Det är Horredstrafiken AB som kör med buss som övernattar i Älvsered.Detta har man gjort sedan 1996(troligen tog man över i okt 96).
Nu så blir det genomgående buss Ullared-Borås och Lockryd-Ullared mot Ullared. Troligen bussbyte i Lockryd alltså.

Vem som skall köra 13 dec och framåt vet jag inget om.

Jo, det var Alfredssons Buss som från 1995 hade garaget i Älvsered, alltså då Buss i Väst började köra. Horredstrafiken tog över vid Alfredssons konkurs hösten 1996. Garaget har för övrigt plats för två bussar. Den andra tillhör Swebus och går mot Falkenberg.
Enligt uppgifter tidigare här så tar inte Veolia över förrän i slutet av februari 2010. Om de skall köra själva eller anlita underentreprenör tror jag inte ens de vet själva ännu.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Veolia ska enligt kontrakt köra all trafik själva.. De har ej angett underentreprenör vilket man var tvungen att göra..


Ullared lär nog inte många åka till med buss för det blir väl bara några minuter till shopping och det blir ju lite fel då... tidtabellen känns inte direkt optimal 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Det finns plats för tre bussar i garaget i Älvsered.Linje 302,371 och 555 tursättes för övrigt. Scanpoint togs ur bussarna 13 juni.
Håller inte med Yngrot om det här med att handla. För faktum är att Ullared är ett litet regionalt centra för området. Den affär som folk som är bosatta här handlar i är troligen ICA.

När jag en gång för cirka 25 år besökte Ullared så körde taxibilar Ullared-Fegen och Ullared-Älvsered i just kl 12 knutpunkten.
Sommaren 1989 kördes också en tur till Varberg och Göteborg, även om Göteborg inte var annonserad. Troligen var så fallet sommaren ut 1992 då ju förändringar skedde aug 92. Men jan90-aug 92 var det en GL Röd express som körde denna tur.Tidigare var det 1817 om jag minns rätt och ännu tidigare en av 1584 och 1585.Samma bussar gick fö till Veddige på returen på kvällen.Efter det att bussen kommig från Göteborg (avg G ca kl 16)
För länge sedan (sedan 1978) fanns det enbart 1 buss i Ätran och denna gick ibland till Falkenberg. Tidigare fanns det 3 bussar i Ätran.Därav att det gick taxi till Ätran. Ätran körde i början av 70 talet till Varberg och ännu tidigare även till Borås.
Tyvärr vet jag inte när nuvarande garage i Älvsered uppfördes. När jag besökte Älvsered sommaren 1968 i samband med feriearbete fanns där två sk rälsbussgarage som också användes till bussar efter nedläggningen av järnvägen 1961.Dessa påminde om sk "lokhus" som ånglok ställdes in i. Byggda av trä, för det gjordes med lokhus i denna del av landet.
I Älvsered fanns troligen enbart 1 SJ buss fram till maj 1961. Efter detta flyttades trafiken till LV 154 och då även bussarna i Östra Frölunda där garaget överfördes till Vägverket.


Tilläggas kan att den som vill åka till GKås och handla kan åka reguljärt Varberg-Ullared med buss. Tåg finns i Varberg från såväl Göteborg som Borås och Halland-Skåne.
Bussintresserade kan köpa en tredagars biljett som gäller även på andra linjer. Möjlighet finns att köpa sådan på hemsidan (www.hlt.se) och betala med kort.
Med Ätran menas ovan det samhälle som brukar kallas för Ätran.Detta beroende på att järnvägen inte gick riktigt in till Gunnarp som är mera korrekt ur kyrklig synpunkt. Det fd järnvägsområdet är numera bebyggd.Exakt var bussen ställdes upp efter aug 78 vet jag inte. Enligt uppgift skulle föraren i Ätran ha parkerad denna hemma. I Älvsered ställdes något år bussar upp även utanför garaget då det fanns som mest 5 bussar där. Jag tror detta var 1989.


Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 22 juni 2009, 23:51:04 PM
Det finns plats för tre bussar i garaget i Älvsered.Linje 302,371 och 555 tursättes för övrigt. Scanpoint togs ur bussarna 13 juni.
Håller inte med Yngrot om det här med att handla. För faktum är att Ullared är ett litet regionalt centra för området. Den affär som folk som är bosatta här handlar i är troligen ICA.

Efter vad jag hört går det möjligen att få in tre normalbussar men knappast tre om en är en boggibuss, vilket nu är fallet. Jag har själv varit inne i garaget och det såg rätt trångt ut redan med två bussar.
Även om det finns fler affärer än Gekås i Ullared, vilket gudarna skall veta, så är sex minuter för att hinna handla naturligtvis alldeles för lite. Man tycker väl att det borde gå en buss också tre-fyra timmar senare. Nu får man känslan av att man löst ett omloppsproblem för Hallandstrafiken genom att förlänga en tur från Älvsered till Ullared.

Citat från: S Svensson skrivet 22 juni 2009, 23:51:04 PM
Tilläggas kan att den som vill åka till GKås och handla kan åka reguljärt Varberg-Ullared med buss. Tåg finns i Varberg från såväl Göteborg som Borås och Halland-Skåne.
Bussintresserade kan köpa en tredagars biljett som gäller även på andra linjer. Möjlighet finns att köpa sådan på hemsidan (www.hlt.se) och betala med kort.

Kommer man från Skåne eller Halmstad byter man lämpligen till buss redan i Falkenberg.
Tredagarsbiljetten gäller enligt hemsidan http://www.hlt.se/page.asp?lngID=74&lngLangID=1 endast på bussarna inom Halland utom Kungsbacka. Alltså inte på Öresundstågen eller tågen Horred-Varberg. Kostar 130 kronor per person, vilket i och för sig är billigt men det är också ett litet trafikområde.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)