Naken bussförare riskerar sparken

Startat av homer, 20 juni 2009, 23:55:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Lite roligt, synd vi inte har fler sådana här kollegor, de skulle kanske dra mer kunder :)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5408243.ab

michael k

vad i H har de med att göra vad hon sysslar med på fritiden

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 22 juni 2009, 23:03:21 PM
vad i H har de med att göra vad hon sysslar med på fritiden

Nej, och det är säkert inte det som är orsaken till heller. Men om hon jobbar på nattklubb sent på kvällen och in på småtimmarna och några timmar senare sätter sig att köra buss så är det i hög grad en sak för bussbolaget. Det är ju också det skälet som bussbolaget framför. Resten får nog anses vara en "kvällstidningsvinkling".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

michael k

det är ju inte bara hon som råkat ut för sådanthär
var det inte en tjej från borås  som var sjuksköterska
som fick en massa skit för ett tag sedan

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 23 juni 2009, 08:46:29 AM
det är ju inte bara hon som råkat ut för sådanthär
var det inte en tjej från borås  som var sjuksköterska
som fick en massa skit för ett tag sedan

Han gick något slags vårdutbildning och jobbade samtidigt på strippklubb. Hon blev avstängd från utbildningen men sambandet med strippklubben blev aldrig klarlagt. Det kan ju ha varit så enkelt som att hon inte ansågs lämplig för att jobba i vården.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoTe

Bara jag som inte ser något som helst samband mellan jobben?

Vi har på jobbet "anmälningsplikt" om vi jobbar åt någon annan arbetsgivare. Vi får alltså inte jobba åt någon annan utan att Swebus ger sitt godkännande, vilket dom inte gör. Trevligt va?

Johan B

Citat från: RoTe skrivet 24 juni 2009, 00:46:26 AM
Bara jag som inte ser något som helst samband mellan jobben?

Vi har på jobbet "anmälningsplikt" om vi jobbar åt någon annan arbetsgivare. Vi får alltså inte jobba åt någon annan utan att Swebus ger sitt godkännande, vilket dom inte gör. Trevligt va?

Ursäkta en okunnig men är det någon vad som faktiskt har koll på vad som gäller för regler kring detta? Har också hört om företag (i annan bransch) som inte accepterar extraknäck hos en annan arbetsgivare. Jag köper helt och fullt att ens arbetsgivare inte vill att man jobbar extra hos en konkurrent, likväl så får inte extraknäcket inkräkta på lagstadgad vila men hur mycket får de verkligen gå in och styra i övrigt? Att de vill veta om man har ett till jobb vid sidan om kan jag också acceptera. Äger man inte sin egen fritid hos vissa arbetsgivare och har de lagligt stöd att lägga sig i vad man faktiskt gör på sin lediga tid?

Jonas

Problemet kan ju vara (förutom vilotider etc.) att du kan jobba så att du bli sjuk eller du kanske skadar dig på "det andra" jobbet och då är det din "huvudarbetsgivare" som får stå för sjukkostnaderna.

groenis

Vad hon gör på fritiden är hennes problem,
Jag undrar i så fall mer över företaget som tydligen porrsurfar
på arbetstid vilket är tids stöld samt kan riskera ett eller flera virus.
En sån chef vill inte jag ha på mitt jobb,
jag har avskedat flera som surfat
på ickerelaterade sidor till arbetsuppgiften

Johan B

Citat från: Z skrivet 24 juni 2009, 18:16:28 PM
Problemet kan ju vara (förutom vilotider etc.) att du kan jobba så att du bli sjuk eller du kanske skadar dig på "det andra" jobbet och då är det din "huvudarbetsgivare" som får stå för sjukkostnaderna.

Det är naturligtvis också ett problem som jag glömde att ta upp. Men säg att jag vid sidan av mitt huvudjobb jobbar extra på t ex en entrepenadfirma. Där råkar jag köra över foten med gräskliparen. Vad blir skillnaden för min huvudarbetsgivare jmf med om jag kör över mig själv med min privata gräsklippare på min egen gräsmatta? Vet att detta är på väg OT men tycker frågan är intressant. Om det sticker för mycket i ögonen på någon får väl moderatorerna vara så vänliga att dela tråden om de känner att det är nödvändigt.

Jonas

Citat från: Johan B skrivet 24 juni 2009, 19:15:29 PM
Det är naturligtvis också ett problem som jag glömde att ta upp. Men säg att jag vid sidan av mitt huvudjobb jobbar extra på t ex en entrepenadfirma. Där råkar jag köra över foten med gräskliparen. Vad blir skillnaden för min huvudarbetsgivare jmf med om jag kör över mig själv med min privata gräsklippare på min egen gräsmatta? Vet att detta är på väg OT men tycker frågan är intressant. Om det sticker för mycket i ögonen på någon får väl moderatorerna vara så vänliga att dela tråden om de känner att det är nödvändigt.

I just detta fall är det väl ingen skillnad vad jag kan se, du bli ju sjukskriven i vilket fall.
Dock så kan det ju vara så att det är olika försäkringar som gäller, olycka på arbetet i ena fallen och olycka på fritiden i det andra.

Men om din "huvudarbetsgivare" får redan på att du skadat dig på ditt "andra" jobb kanske de inte är så pigga på att betala din sjuklön i 2 veckor...

Johan B

Citat från: Z skrivet 24 juni 2009, 19:23:37 PM
I just detta fall är det väl ingen skillnad vad jag kan se, du bli ju sjukskriven i vilket fall.
Dock så kan det ju vara så att det är olika försäkringar som gäller, olycka på arbetet i ena fallen och olycka på fritiden i det andra.

Men om din "huvudarbetsgivare" får redan på att du skadat dig på ditt "andra" jobb kanske de inte är så pigga på att betala din sjuklön i 2 veckor...

Försäkringar bör väl inte spela någon roll i sammanhanget? Skadar jag mig hemma täcker mina privata försäkringar. Skadar jag mig på extraknäcket täcker det företagets försäkringar, för försäkrad är man ju även som timmare, såvida det inte rör sig om svartjobb men det är en annan historia. Själva problemet bör väl som du säger då bli om det handlar om en sjukskrivningsperiod då jag skulle arbetat för min huvudarbetsgivare. Sjuklönen kommer de ju inte ifrån oavsett var och hur jag blev skadad från början.

Jonas

Citat från: Johan B skrivet 24 juni 2009, 20:22:16 PM
Försäkringar bör väl inte spela någon roll i sammanhanget? Skadar jag mig hemma täcker mina privata försäkringar. Skadar jag mig på extraknäcket täcker det företagets försäkringar, för försäkrad är man ju även som timmare, såvida det inte rör sig om svartjobb men det är en annan historia. Själva problemet bör väl som du säger då bli om det handlar om en sjukskrivningsperiod då jag skulle arbetat för min huvudarbetsgivare. Sjuklönen kommer de ju inte ifrån oavsett var och hur jag blev skadad från början.
'

Utan att veta säkert kan en grinig arbetsgivare säkert få det till att det är den "andra" arbetsgivaren som ska betala sjuklönen om det framkommer att du skadat dig när du arbetat där.

Det skulle vara intressant om någon kunde hitta ett prejudikat på något fall.

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 24 juni 2009, 18:48:15 PM
Vad hon gör på fritiden är hennes problem,
Jag undrar i så fall mer över företaget som tydligen porrsurfar
på arbetstid vilket är tids stöld samt kan riskera ett eller flera virus.
En sån chef vill inte jag ha på mitt jobb,
jag har avskedat flera som surfat
på ickerelaterade sidor till arbetsuppgiften

Nu drar du väl ändå lite väl förhastade slutsatser. Artikeln säger ju bara att de upptäckte nakenbilder på hennes hemsida, inte hur de hittade dem. Man kan väl tänka sig att en kollega eller resenär tjallade. Artikeln är för övrigt väldigt taffligt skriven, ta bara en sådan mening som "...  sa även att Audrey blivit deras populäraste bussförare någonsin – hennes buss var nästan alltid fullsatt." Inte sjutton står resenärerna och väntar på att bussen som Audrey kör skall komma. Antingen är detta gripet helt ur luften eller också råkade det vara så att hon körde fasta turer som det var många resenärer på.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

groenis

Förvisso så tänker jag inte gå i polemik om detta,men i mina ögon så är det en icke
arbetsrelaterad sak att kolla vad vedebörande skriver på sin hemsida.
Sen hur uppgiften har kommit till arbetsgivaren står skrivet i stjärnorna,
det vet både du och jag.
Skulle sen många svenska arbetsgivare göra samma sak här i Sverige,
Vad tyst det skulle bli på många forumsidor vilket i mina ögon skulle vara tråkigt.
Arbete är arbete och fritid är fritid och dessa går inte alltid hand i hand

Njut av solen och alla veteranvagnar som tittar fram / Lennart