Bara boggibussar i örebro län

Startat av Mustman, 20 juni 2009, 15:43:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mustman

Ny krav från länstrafiken är lågentré/lift och boggi på alla bussar (med undantag av stadstrafiken vad jag vet). Det är anledningen till den massiva beställningen av nya bussar till Weidermans Buss. Alla bussar som inte uppfyller kraven skall bort. Lite trist eftersom Weidermans fifty bussar inte har boggi :'(, kommer sakna dem.     
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Mustman

vet någon varför man gör så här. Är det för att det är lättare att svänga med boggi eller för att förnya vangsparken?
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mustman skrivet 20 juni 2009, 16:04:51 PM
vet någon varför man gör så här. Är det för att det är lättare att svänga med boggi eller för att förnya vangsparken?

Det har väl antagligen något med kapaciteten att göra. Det är knappast lättare att svänga med en boggi än med en vanlig tvåaxlig buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mustman

men med löp axel kan man väll ta snävare kurvor på ett enklare sätt? 
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mustman skrivet 20 juni 2009, 16:11:33 PM
men med löp axel kan man väll ta snävare kurvor på ett enklare sätt? 

Du menar väl styrande bakaxel. Du kan ta snävare kurvor med en som har en sådan än med en boggibuss med en stel bakaxel. Dock måste man om jag förstått rätt vara uppmärksam på svepytan baktill. Om du kan ta snävare kurvor än med en tvåaxlig tolvmetersbuss överlåter jag till någon annan att svara på.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mustman

Ja det menar jag. Vet ej om styrbaraxel var ett av kraven... men det borde det väll vara? Alla Weidermans Buss nya bussar har i alla fall det.
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

yngrot

styrbar boggie axel gör bussen mer lättkörd vid svängar bussen behöver inte lika mycket utrymme .. En stel sliter däcken väldigt fort oxå...vid stel boggie axel har bussen en tendens vid halka att bara gå rakt fram..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 juni 2009, 18:30:35 PM
Det är givetvis upp till beställaren vad man väljer, det finns mig veterligt bara en kommun i landet som kräver styrbar stödaxel på boggibussar över 12 meter.



Finns det många boggibussar under 12 meter? ::)


Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde_J skrivet 20 juni 2009, 18:43:20 PM
Finns det många boggibussar under 12 meter? ::)



Lasse tänker säkert på Stockholm som den enda kommunen. Överallt i Sverige tillåts längre bussar än 12 meter med fast boggi utom i Stockholm. Där kräver man som sagt styrbar boggi om bussen är längre än 12 meter. 
För att svara på din fråga: visst finns det många turistbussar på 12 meter som har boggi. Men nu var inte detta det intressanta utan att en boggibuss på 13,99 meter får gå i alla svenska städer utom Stockholm utan styrbar boggi. Och är den 14 meter eller längre är det väl fortfarande bara i Stockholm som det är stopp om än med vissa tillåtna körvägar t ex till och från Cityterminalen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juni 2009, 16:16:05 PM
Du menar väl styrande bakaxel. Du kan ta snävare kurvor med en som har en sådan än med en boggibuss med en stel bakaxel. Dock måste man om jag förstått rätt vara uppmärksam på svepytan baktill. Om du kan ta snävare kurvor än med en tvåaxlig tolvmetersbuss överlåter jag till någon annan att svara på.

Jag skriver lastbil, då det är det jag har utbildning och erfarenhet på.

En lastbil med enkel bakaxel har givetvis mindre svängradie än en med boggie (framför allt om denna har stel stödaxel). Dock menar jag att en lastbil med styrbar stödaxel inte sveper lika farligt med överhänget, som en med enkel bakaxel gör, samtidigt som den är betydligt smidigare än en buss med stel stödaxel.

Alltså:
När jag kör en bil med styrbar stödaxel i trånga utrymmen brukar jag generellt sett sänka stödaxeln för att få med mig överhänget på ett smidigare sätt (om den inte redan är sänkt pga axeltrycket).

bilomnibussen

Hej! Jag tror det numera är standard på alla boggibussar att ha styrbar boggiaxel. På de tidigare med stel axel fick man hänga på boggifrigörarknappen för att underlätta svängmanövern och däcken slets hårt eftersom man ofta inte hängde på knappen utan höll händerna på ratten. Senare Volvo har en fördröjning som gör att man bara behöver en enkel knapptryckning för att frigöra boggin under någon halvminut.

Specifikationen från Länstrafiken i Örebro skall ryktesvis vara följande: Lågentrebuss med minst 53 sittplatser och boggi. För linjer av expresskaraktär normalhöga bussar som då troligen är försedda med lift. Lågentrekravet bygger på normer för tillgänglighet men nog tycker jag det är att gå för långt i specificerandet - företagen borde ha större frihet i sitt vagnval samt även i förhållande till hur trafiken ser ut m m. De här kraven har slagit ut åtminstone ett nuvarande företag från att lägga anbud på sin trafik, Ehns Busstrafik AB i Olshammar. Beklagligt.
Mvh Jan G

Ersa

Citat från: bilomnibussen skrivet 21 juni 2009, 14:29:46 PM
Hej! Jag tror det numera är standard på alla boggibussar att ha styrbar boggiaxel. På de tidigare med stel axel fick man hänga på boggifrigörarknappen för att underlätta svängmanövern och däcken slets hårt eftersom man ofta inte hängde på knappen utan höll händerna på ratten.

Vissa tänkte till och satte boggifrigörarknappen nära dörreglagen på vänster sida, och/eller som en knapp på golvet på vänster sida rattstången, men att införa detta som standard var tydligen omöjligt. Tyvärr var det en minoritet som hade bra placeringar på knappen. De allra flesta bussar hade boggifrigörarknappen placerade på alla möjliga konstiga ställen, som var omöjliga att nå om man av någon anleding behövde vrida på ratten samtidigt. ::) En "favorit" var de bussar som hade de båda återfjädrande knapparna för diffspärr resp boggifrigörare monterade på var sin sida panelen, så att man omöjligen kunde ha någon hand på ratten om man ville trycka ner båda knapparna samtidigt...

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 21 juni 2009, 14:29:46 PM
Lågentrekravet bygger på normer för tillgänglighet men nog tycker jag det är att gå för långt i specificerandet - företagen borde ha större frihet i sitt vagnval samt även i förhållande till hur trafiken ser ut m m. De här kraven har slagit ut åtminstone ett nuvarande företag från att lägga anbud på sin trafik, Ehns Busstrafik AB i Olshammar. Beklagligt.
Mvh Jan G

Skall man vara riktigt petig så lade faktiskt Ehns Busstrafik ett anbud men det förkastades då de inte kunde erbjuda lågentrébussar. Eftersom Ehns anbud byggde på att bussen skulle kunna meranvändas i beställningstrafik kunde de inte erbjuda lågentrébuss. De hoppades dock att de skulle få trafiken ändå, kanske för att de trodde att inget annat bud skulle komma in. Jag håller helt med om att det är beklagligt att de skulle slås ut av ett sådant här krav, som på de linjer de körde i princip saknar all betydelse.
Även Åmmebergs Buss slogs väl ut av samma anledning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knut

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 juni 2009, 18:30:35 PM
Det är givetvis upp till beställaren vad man väljer, det finns mig veterligt bara en kommun i landet som kräver styrbar stödaxel på boggibussar över 12 meter.


Finnes det stel boggi på nye nå da ???
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

groenis

Det var intressant att läsa alla teorier bussar som svänger,
Nu kommer det en nagelbitare.
Vilken buss slutade sitt liv i helgen på filminspelning i Skåne?
Samt hur många vändor fick sopbilen köra för att få bort allt glas?
Ps Det användes Tre (3) luftkanoner för jobbet Ds
Svaret kommer i den nya filmen med Danny Glover.