Huvudmeny

SL:s linje 467 !!

Startat av at1981, 13 juni 2009, 14:30:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!


Det är mycket konstigt att inte linje 467 delas upp i två linjer, en 467H och en 467V för i Nacka har man ju löst det här med ringlinjer till 409 och 411 då de går samma sträcka fast i två olika riktningar och i Gustavsberg till 424H och 424V. Tre olika system att döpa ringlinjer känns inte så systematiskt tycker jag.

Men för att få fler passagerare till 467 så finns det möjligheter, då bussarna är små och framkomliga. Se de bifogade länkarna med kartor där jag ritat in hur de kan köra vilket inte är tänkbart för t.ex. 474.


Här en karta över Charlottendal (Värmdö marknad): http://img195.imageshack.us/img195/1327/charlottendal.png
Här en karta över Mölnvik (Värmdö köpcentrum): http://img195.imageshack.us/img195/3452/mlnvik.png


Alternativ 1:
467H: Gustavsbergs C - Mölnvik - Hästhagen - Gustavsgården - Charlottendal - Farsta slott - Gustavsbergs hamn - Gustavsbergs C
467V: Gustavsbergs C - Gustavsbergs hamn - Farsta slott - Charlottendal - Gustavsbegården - Hästhagen - Mölnvik - Gustavsbergs C

Alternativ 2:
467: Mölnvik - Gustavsgården - "Farstaviken" - Gustavsbergs C - Gustavsbergs Hamn - Farsta slott - Charlottendal.


På det här sättet kommer rörelsehindrade personer lätt från äldreboendena som t.ex. i Farsta slott och Gustavsgården i Hästhagen till sina affärer utan att behöva byta buss. Bussbytet för att ta sig till de större köpcentrumen kan va en bidragande faktor till att linjen har så få passagerare för just Gustavsbergs C har inte så mycket att erbjuda för "Coop Konsum" tillhör t.ex. inte den billigaste livsmedelsaffären som finns så därför vill nog folk inte åka dit och handla mat utan till Mölnvik eller Charlottendal.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Karsten

Tvärtom, till sommaren har man dragit ner trafiken på 467 från 30-minuters- till 40-minuterstrafik.

Omnilasse

ja, ändringen till 40-minuterstrafik är väl lite knystad, man motiverade det med bättre passning till linje 474??? Var jag förstått skall den också gälla under vinterperioden. Däremot till 2010 har man ju planer på att göra om 467:an, den föreslås ju gå från Brunn - Värmdö marknad- Farsta slott- Gustavsbergs centrum - Mölnvik och vidare till Hemmesta under dagtrafik och i lågtrafik skall linjen tydligen också ersätta 428-430, som då blir rena direktbussar (men med längre trafikeringsperiod) och som i lågtrafik då ersätts av linje 467, med var tredje tur till respektive destination på Ingarö.

Karsten

Citat från: Omnilasse skrivet 14 juni 2009, 16:01:31 PM
ja, ändringen till 40-minuterstrafik är väl lite knystad, man motiverade det med bättre passning till linje 474??? Var jag förstått skall den också gälla under vinterperioden. Däremot till 2010 har man ju planer på att göra om 467:an, den föreslås ju gå från Brunn - Värmdö marknad- Farsta slott- Gustavsbergs centrum - Mölnvik och vidare till Hemmesta under dagtrafik och i lågtrafik skall linjen tydligen också ersätta 428-430, som då blir rena direktbussar (men med längre trafikeringsperiod) och som i lågtrafik då ersätts av linje 467, med var tredje tur till respektive destination på Ingarö.

Jag reagerade också på motiveringen till turtäthetsförändringen, 474 går ju i tiominuterstrafik under 467:s trafikeringsperiod. Att Ingarö plneras få fler direktbussavgångar är positivt, dagens lågtrafikfärdväg via Gustavsberg och Farsta slott känns som om den skrämmer bort många potentiella resenärer. Man får nog slipa lite på planen för hur man numrerar 467:s olika varianter, att ha samma linjenummer på fyra olika linjevarianter känns som ett steg tillbaka i utvecklingen. Vi minns hur det i lågtrafiken för 15 år sedan kunde stå 5 st 422:or i Gustavsberg samtidigt, alla åt olika håll. Det snyggaste vore nog att t.ex. numrera 428-430:s lågtrafikvarianter till 458-460 samt dagtidsvarianten Brunn-Hemmesta till 467.

at1981

Citattill 2010 har man ju planer på att göra om 467:an, den föreslås ju gå från Brunn - Värmdö marknad- Farsta slott- Gustavsbergs centrum - Mölnvik och vidare till Hemmesta under dagtrafik och i lågtrafik skall linjen tydligen också ersätta 428-430, som då blir rena direktbussar (men med längre trafikeringsperiod) och som i lågtrafik då ersätts av linje 467, med var tredje tur till respektive destination på Ingarö.
--- En karta över blivande linje 467 som jag valt att kalla för 466 och nuvarande linje 467 finns här:
http://img193.imageshack.us/img193/2286/brunnhemmesta.png


Hejsan!

Om nu linje 467 skall trafikera Hemmesta, jag antar att 474:ans turtäthet inte kommer att minska eller så gör den det så vissa turer på 474 övergår till att bli linje 467.
Om nu målet är att Ingarö skall få direktbussar även under dagtid då 467 skall trafikera Brunn, så hoppas jag även att 467 till Hemmesta skall resultera i att (435) 436 - 440 skall få direkta turer under lågtrafik på dagtid också mellan Hemmesta och Slussen.


CitatJag reagerade också på motiveringen till turtäthetsförändringen, 474 går ju i tiominuterstrafik under 467:s trafikeringsperiod. Att Ingarö plneras få fler direktbussavgångar är positivt, dagens lågtrafikfärdväg via Gustavsberg och Farsta slott känns som om den skrämmer bort många potentiella resenärer. Man får nog slipa lite på planen för hur man numrerar 467:s olika varianter, att ha samma linjenummer på fyra olika linjevarianter känns som ett steg tillbaka i utvecklingen. Vi minns hur det i lågtrafiken för 15 år sedan kunde stå 5 st 422:or i Gustavsberg samtidigt, alla åt olika håll. Det snyggaste vore nog att t.ex. numrera 428-430:s lågtrafikvarianter till 458-460 samt dagtidsvarianten Brunn-Hemmesta till 467.

Jag tänker så här, 428 - 430 kan döpas om till 458 - 460 enbart om de inte trafikerar Slussen utan bara Ingarö-Gustavsberg för annars får det heta 428-430X samt 428-430 som nu. Men då borde även Kolviksturerna på 436 - 440 ändra linjenummer så att 436-440 utmärker sig enbart för att vara turer till/från Slussen. (Linje 424H/V samt 426 skall byta nummer till nå´t lokalt för Värmdö, då dessa aldrig trafikerar Slussen)


*** (Lite funderingar)
Linje 466: Brunn - Värmdö marknad - Farsta slott - Gustavsbergs C - Mölnvik - Hemmesta
Linje 467: Värmdö marknad - Gustavsgården - Gustavsbergs C - Munkmora - Styrmannen - Gustavsbergs C - Värmdö marknad
--- En karta över blivande linje 467 som jag valt att kalla för 466 och förändrad sträckning på nuvarande linje 467 finns här:
http://img193.imageshack.us/img193/9075/brunnhemmesta2.png


Om nu 466 skall trafikera Farsta slott så behöver ju inte 467 göra det också, men min linjeändring på 467 gör att även boende vid Gustavsbegården skall kunna ta sig till minst en stor affär utan bussbyte. Linje 422 kan under dagtid avkortas till Gustavsbergs C, för denna varaint på 467 skall lätt kunna ta folk från Styrmannen till ett större köpcentrum. Till Mölnvik har vi ju linje 466 som trafikerar och bytet mellan 466 och 467 skall ske i Gustavsbergs C så att gångavståndet mellan dessa bussar blir så kört som möjligt och extra service-inriktade förare som hjälper gamlingarna med rullatorer och dyl. mellan dessa bussar så de motiveras av att åka p.g.a. högservicenivå.

I och med det här undrar jag hur turtätheten på 466 skall anpassas till den idag höga turtätheten på 474:an för om det under dagtid blir trafik på 466 mellan Hemmesta och Gustavsberg så minskas vikten av linje 474 på samma sträcka.

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Karsten

Citat från: at1981 skrivet 14 juni 2009, 19:12:43 PM



Om nu linje 467 skall trafikera Hemmesta, jag antar att 474:ans turtäthet inte kommer att minska eller så gör den det så vissa turer på 474 övergår till att bli linje 467.
Om nu målet är att Ingarö skall få direktbussar även under dagtid då 467 skall trafikera Brunn, så hoppas jag även att 467 till Hemmesta skall resultera i att (435) 436 - 440 skall få direkta turer under lågtrafik på dagtid också mellan Hemmesta och Slussen.


Jag tänker så här, 428 - 430 kan döpas om till 458 - 460 enbart om de inte trafikerar Slussen utan bara Ingarö-Gustavsberg för annars får det heta 428-430X samt 428-430 som nu. Men då borde även Kolviksturerna på 436 - 440 ändra linjenummer så att 436-440 utmärker sig enbart för att vara turer till/från Slussen. (Linje 424H/V samt 426 skall byta nummer till nå´t lokalt för Värmdö, då dessa aldrig trafikerar Slussen)




Din jämförelse haltar. Kortvarianterna av 436-440 trafikerar ingen annan sträcka än de 436-440 som trafikerar Slussen och kan då heta samma sak, ingen förväxlingrisk föreligger på samma sätt som i Ingaröfallet. Dessutom är Hemmestaresenärernas resa med 474 via gustavsberg mer "rak" än Ingaröresenärernas omvägsresa i 30 km/h genom Farsta slott.

at1981

Hejsan!


CitatJag tänker så här, 428 - 430 kan döpas om till 458 - 460 enbart om de inte trafikerar Slussen utan bara Ingarö-Gustavsberg för annars får det heta 428-430X samt 428-430 som nu. Men då borde även Kolviksturerna på 436 - 440 ändra linjenummer så att 436-440 utmärker sig enbart för att vara turer till/från Slussen. (Linje 424H/V samt 426 skall byta nummer till nå´t lokalt för Värmdö, då dessa aldrig trafikerar Slussen)
Detta var en tanke som jag fick då jag pratade med en annan, men du har rätt i dina tankegångar också helt klart.


Citatsom i lågtrafik då ersätts av linje 467, med var tredje tur till respektive destination på Ingarö.
Men som jag läste i början av tråden så förstår jag din tanke med 458 - 460, då det stod att var 3:e tur på 467 från Hemmesta skulle fortsätta till resp. slutdestination för var och en av Ingaröbussarna och då avviker det lite väl mycket från 428 - 430 vilket förtjänar separata linjenummer.

Men det som är intressant är hur turtätheten på 474 kommer att påverkas då nya linje 467 trafikeras dagtid och 458 - 460 lågtrafik mellan Hemmesta och Gustavsberg. Om det t.ex. kockan 22 på kvällen går en 474 till Slussen via Gustavsberg och en 458 till Björkvik så kommer det ju va väldigt lite folk på var och en av bussarna. Då kan 428 få gå Gustavsberg - Björkvik (så därför behöver t.ex. 428X Slussen - LV 222 - Brunn - Björkvik som direktbussnummer behållas) och ansluta med 474 från Hemmesta samt Slussen vid Gustavsbergs C för 474 kommer nog inte få stå tillbaka för t.ex. 458 genom att människor från Hemmesta till Slussen måste byta buss.

Annars kan t.ex. 458 gå från Hemmesta till Björkvik men ha anslutning till 433/434 mot Slussen vid Ålstäket och linje 425 vid Gustavsbergs C mot Slussen för de som stiger på mellan Mölnvik och Skogsbo.

Linje 458 - 460 kan ju t.ex. ha 60-minuterstrafik Hemmesta - Ingarö och när 458 går behöver ju inte 474 trafikeras samtidigt, utan om 458 trafikeras på minuttalet 02 från Hemmesta kan 474 trafikeras på minuttalen 17, 32, 47 från Hemmesta. Men i riknting mot Hemmesta på kvällstid kan man använda samma tankesätt för människor blir glada om de kan få en snabbare resa totalt sätt även om det innefattar bussbyte mellan t.ex. 433/434 och 474 vid Grisslinge/Ålstäket.


Om detta förverkligas, kommer trafiken på 474 bli oberörd även om det kommer gå trafik mellan Hemmesta och Ingarö via Gustavsberg?
Eller kommer Ingaröturen från Hemmesta enbart gå Gustavsberg - Ingarö?
(Ingarö menar jag bortom Brunn och frågorna syftar under lågtrafikstid)


En helt annan detalj i det hela, är att om nu Ingaröbussarna under lågtrafik på kvällstid inte trafikera Slussen, ska människor till hållplatserna Höjdhagen till Lagnövägen byta till linje 422 mot Slussen i Gustavsbergs C (de kommer med 474 från Slussen)?

De får sämre förbindelse med Stockholm men turtätheten försämras inte, bara det att restiden blir lite längre och innehåller ett byte men det kanske fungerar om antalet resenärer är få till dessa hållplatser.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Karsten

Citat från: at1981 skrivet 14 juni 2009, 20:43:17 PM
Hejsan!

Detta var en tanke som jag fick då jag pratade med en annan, men du har rätt i dina tankegångar också helt klart.

Men som jag läste i början av tråden så förstår jag din tanke med 458 - 460, då det stod att var 3:e tur på 467 från Hemmesta skulle fortsätta till resp. slutdestination för var och en av Ingaröbussarna och då avviker det lite väl mycket från 428 - 430 vilket förtjänar separata linjenummer.

Men det som är intressant är hur turtätheten på 474 kommer att påverkas då nya linje 467 trafikeras dagtid och 458 - 460 lågtrafik mellan Hemmesta och Gustavsberg. Om det t.ex. kockan 22 på kvällen går en 474 till Slussen via Gustavsberg och en 458 till Björkvik så kommer det ju va väldigt lite folk på var och en av bussarna. Då kan 428 få gå Gustavsberg - Björkvik (så därför behöver t.ex. 428X Slussen - LV 222 - Brunn - Björkvik som direktbussnummer behållas) och ansluta med 474 från Hemmesta samt Slussen vid Gustavsbergs C för 474 kommer nog inte få stå tillbaka för t.ex. 458 genom att människor från Hemmesta till Slussen måste byta buss.

Jag misstänker att "lokalbussen" inte kommer att gå till Hemmesta under icke-shoppingtid, så jag tror inte 474 drabbas av minskat utbud på den sträckan.

Citat från: at1981 skrivet 14 juni 2009, 20:43:17 PM
Annars kan t.ex. 458 gå från Hemmesta till Björkvik men ha anslutning till 433/434 mot Slussen vid Ålstäket och linje 425 vid Gustavsbergs C mot Slussen för de som stiger på mellan Mölnvik och Skogsbo.

Linje 458 - 460 kan ju t.ex. ha 60-minuterstrafik Hemmesta - Ingarö och när 458 går behöver ju inte 474 trafikeras samtidigt, utan om 458 trafikeras på minuttalet 02 från Hemmesta kan 474 trafikeras på minuttalen 17, 32, 47 från Hemmesta. Men i riknting mot Hemmesta på kvällstid kan man använda samma tankesätt för människor blir glada om de kan få en snabbare resa totalt sätt även om det innefattar bussbyte mellan t.ex. 433/434 och 474 vid Grisslinge/Ålstäket.
Nja, jag tror nog inte en stomlinjes tidtabell rubbas pga lokalbussen. Däremot vore det ju snyggt om det gick att få till en tidtabell med anslutning i Grisslinge som du föreslår.

Citat från: at1981 skrivet 14 juni 2009, 20:43:17 PM
Om detta förverkligas, kommer trafiken på 474 bli oberörd även om det kommer gå trafik mellan Hemmesta och Ingarö via Gustavsberg?
Eller kommer Ingaröturen från Hemmesta enbart gå Gustavsberg - Ingarö?
(Ingarö menar jag bortom Brunn och frågorna syftar under lågtrafikstid)


En helt annan detalj i det hela, är att om nu Ingaröbussarna under lågtrafik på kvällstid inte trafikera Slussen, ska människor till hållplatserna Höjdhagen till Lagnövägen byta till linje 422 mot Slussen i Gustavsbergs C (de kommer med 474 från Slussen)?

De får sämre förbindelse med Stockholm men turtätheten försämras inte, bara det att restiden blir lite längre och innehåller ett byte men det kanske fungerar om antalet resenärer är få till dessa hållplatser.

När 474 introducerades var trafiken på 428-430 Slussen-Gustavsberg glesare än idag. Jag tror sista motorvägsturen till t.ex. Höjdhagen gick redan 21.35 från Slussen, efter det hänvisades till 474/466 med byte i Gustavsberg. Det orsakade stort skrik från de boende, och trafiken utökades till dagens omfattning. Däremot är det så att när man kör 428-430 i lågtrafik är det väldigt dåligt med av- och påstigande längs Skärgårdsvägen, bussen fylls snarare av de resande till/från Gustavsberg som insett att 428-430 är 5 minuter snabbare än 474.

Omnilasse


Vi får komma ihåg att detta är rätt tidigt i planeringsfasen. När utbudsplanen blir klar framåt hösten lär det väl antagligen bli klarare och också synpunkter från kommunen mfl. hinner framkomma. Tror inte heller att 474 påverkas, i vart fall är det inget man föreslår och det är väl rimligt just att man ser det som en möjlighet att utveckla de lokala resorna främst under dagtid med att förlänga den till Hemmesta och antagligen inte på kvälsturerna.

Håller nog med om att det blir konstigt med samma linjenummer med olika slutdestinationer och det är ingen bra lösning. Konstigt nog gillar ju SL att göra så just med öar ibland, men det är väl nog en av delarna som man kommer att fundera över ifall man går vidare med förslaget. Samtidigt blir det förstås många nummer att hålla reda på för de som åker lokalt. Å andra sidan om man ändå inte tänker låta dessa utgå från Hemmesta, kanske det bara är en fördel?

Detta med hur man gör längs Skärgårdsvägen är naturligtvis en oklarhet - syftet är ju att göra resan kortare för Ingaröborna och att de skall slippa åka via Gustabsberg och Farsta, (det är ju därför man förlänger 467 till Brunn) så att 428-430 skall gå som direktbussar under dagtid och alltså inte då heller skall passera Gustavsberg. Så det är nog inte bara under kvällstid, utan även under dagtid som denna sträcka kommer att förlora direktbussarna. Det verkar som att man tycker att underlaget är för litet för att sätta in någon ytterligare linje, och att de boende där då kan försörjas med 422 (och 425 i högtrafik).

Yujin Zhang

CitatDetta med hur man gör längs Skärgårdsvägen är naturligtvis en oklarhet - syftet är ju att göra resan kortare för Ingaröborna och att de skall slippa åka via Gustabsberg och Farsta, (det är ju därför man förlänger 467 till Brunn) så att 428-430 skall gå som direktbussar under dagtid och alltså inte då heller skall passera Gustavsberg. Så det är nog inte bara under kvällstid, utan även under dagtid som denna sträcka kommer att förlora direktbussarna. Det verkar som att man tycker att underlaget är för litet för att sätta in någon ytterligare linje, och att de boende där då kan försörjas med 422 (och 425 i högtrafik).

Enklaste sättet är väl ändå att låta 428-430 ha anslutning till 474 vid Värmdö marknad i riktning mot Slussen och från 474 i riktning mot Ingarö? Jag har för mig att man hinner med 474 innan om man hoppar av vid Värmdö marknad jmf med G-berg de flesta gånger när 474 har 10-min trafik och om 428-430 ligger någolunda i tid/plus. Så med några mindre minutjusteringar samt viljan från resenär att gå över vägen kan man väl spara 5-10min på så sätt utan att snåla på någonting? På kvällstid blir det såklart svårare när 474 inte har 10-min trafik, då får man (om man följer det jag skrev) prioritera vilket är mer viktigt, att ge Ingaröborna snabbare resa till Slussen eller att ge förbindelse till Nacka med 422 (samtidigt slipper man ha dubbla avgångar mot Slussen vid G-berg).

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 14 juni 2009, 23:03:27 PM
Enklaste sättet är väl ändå att låta 428-430 ha anslutning till 474 vid Värmdö marknad i riktning mot Slussen och från 474 i riktning mot Ingarö? Jag har för mig att man hinner med 474 innan om man hoppar av vid Värmdö marknad jmf med G-berg de flesta gånger när 474 har 10-min trafik och om 428-430 ligger någolunda i tid/plus. Så med några mindre minutjusteringar samt viljan från resenär att gå över vägen kan man väl spara 5-10min på så sätt utan att snåla på någonting? På kvällstid blir det såklart svårare när 474 inte har 10-min trafik, då får man (om man följer det jag skrev) prioritera vilket är mer viktigt, att ge Ingaröborna snabbare resa till Slussen eller att ge förbindelse till Nacka med 422 (samtidigt slipper man ha dubbla avgångar mot Slussen vid G-berg).

Ja, men så är det ju redan idag (bara det att anslutningen inte är annonserad). Det jag tror SLs syfte med denna "feature" är att ge Ingaröborna attraktivare resor till Stockholm, det får man inte genom att erbjuda resa med byte i Värmdö marknad. Jag själv skulle inte lockas att ställa bilen om alternativet var att gå av och vänte några minuter i en blåsig rondell för att kanske få sittplats på 474, även om det är ett bra och billigt sätt att i alla fall upprätthålla en lågtrafikförbindelse på. Jag tror nog det finns ett tillräckligt underlag för att motivera direktbussar till Ingarö enligt förslaget.