Västtrafik är konstiga?!

Startat av ex chaffisen, 13 juni 2009, 10:10:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ex chaffisen

Hej, i veckan var jag reseledare-guide för ett glatt gäng pensionärer från Halden, i vårt västra broderland.
Turen gick till Lysekil med besök på polet och Havetshus, sedan tll handelsman Flink på Flatön och sist men inte minst, lunch på
Gullholmsbaden på Gullholmen.
För att komma dit måste man åka med en personfärja som går för Västtrafik. Det är då det vansinniga börjar,
VÄSTTRAFIK HAR INTE? VILL INTE? KAN INTE? sälja gruppbiljetter. Vi fick köpa 100kort så det blev tillräckligt för 52 pax och sedan stå och stämpla dessa kort.
På vägen ut var vi tidiga så biljettförsäljaren hjälpte mig att stämpla, det tog cirka fem minuter, på hemresan blev han upptagen hela resan till fastlandet.
Han i stort sett förbannade Västtrafik och sa att innan de tog över, så sålde han gruppbiljetter så man slapp detta idiotiska stämplandet.
Jag förstår att det fungerar på bussar och spårvagnar men vid vissa tillfällen är uridiotiskt.

I slutet av Juli skall jag med en grupp om c:a 80 pax till Sydkoster, men där finns det ett bra alternativ till Västrafik, jag har chartrat en egen båt och köpt till
en tur med kostertåget och lunch.
Har aldrig Västrafik hört talas om turister och gruppresor??

MVH Hans-Erik

Staffan Sävenfjord

Är det något länsbolag som säljer gruppbiljetter i dag? Något expressbussbolag? Något tågbolag? Man kan visserligen begära specialoffert hos SJ för grupper om mer än 10 personer, men det är inget som man bara går in och köper strax före avresan.
Sedan kanske det finns smidigare sätt på annat håll än att stämpla 100-kort men dessa är ju också på väg bort.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juni 2009, 12:03:01 PM
Är det något länsbolag som säljer gruppbiljetter i dag? Något expressbussbolag? Något tågbolag? Man kan visserligen begära specialoffert hos SJ för grupper om mer än 10 personer, men det är inget som man bara går in och köper strax före avresan.
Sedan kanske det finns smidigare sätt på annat håll än att stämpla 100-kort men dessa är ju också på väg bort.

I länen i söder säljs ju duobiljetten två vuxna och upp till tre barn för samma pris som två vuxna och 10 % rabatt. Dessutom går det ju i det flesta län att slå in 52 * priset på samma biljett/kort istället för att som i exemplet ovan stämpla kortet 52 gånger vilket väl var det som trådskaparen mest irriterade sig på.

ex chaffisen

#3
Det som irriterade mig, är att dom säljer kuponger och 100 kort och får betalt med kontanter, kunde de då inte ha en prislista för grupper,
och ta en totalsumma för resesällskapet, det hade ju varit smidigare, både för besättningen och resenärena.
Det är ju en viss skillnad vid båttrafik, i jämförelse med andra trafikslag.
När kommunen själva skötte färjetrafiken, så sålde dom till grupper på det enkla sättet, en summa för hela gruppen.
Men det kanske var för enkelt för ett stort länstrafikbolag?

RoTe

Problemet med grupper är ju ändå att de ska betala för var för sig separat och det är ju den kontanthanteringen som tar tid.

ex chaffisen

Det vanliga vid beställda gruppresearrangemang, är väl att företaget som anordnar resan betalar eventuella biljetter på tex en färja.
Jag har kört många olika grupper och aldrig varit med om att varje resenär betalar var för sig.
Detta tror jag gäller alla charterresor.  ;)

Johnny

Med de nya Västtrafikkoret är det enklare än med 100-korten. Du kan ladda upp till 1500:- på ett sådant kort och föraren kan knappa in antalet resande så drar systemet rätt belopp från kortet, eller så gör du det själv i en gul apparat på de fordon som har en sådan. Du kan dessutom använda samma kort om och om igen om du ofta reser med grupper.

Att ge grupprabatt kan vara smart i trafik där biljettintäkterna är högre än kostnaderna. När kostnaderna är högre än biljettintäkterna och mellanskillnaden täcks av skattepengar är det bara Ebberöds bank med sådana rabatter.
8)

ex chaffisen

Det var ju inte eventuell grupprabatt som var det viktigaste, utan möligheten att få betala på ett enkelt och bekvämt sätt,
det är väl inte så ofta bussresegrupper behöver anlita Västtrafik gudskelov, men i Bohuslän finns det ju flera resmål som
man måste ta båt eller färja till och som tyvärr ligger inom Västtrafiks område, tyvärr så tror jag att deras system nu,
skrämmer bort eventuella sådana kunder. :(

Johnny

Hmm, läs vad jag skrev om det nya Västtrafikkortet, men du verkar ha bestämt dig för att Västtrafik är kass och är inte intresserad av någon information som antyder motsatsen.
???

RoTe

Citat från: ex chaffisen skrivet 13 juni 2009, 13:59:09 PM
Det vanliga vid beställda gruppresearrangemang, är väl att företaget som anordnar resan betalar eventuella biljetter på tex en färja.
Jag har kört många olika grupper och aldrig varit med om att varje resenär betalar var för sig.
Detta tror jag gäller alla charterresor.  ;)

Charter, ofta dom åker kollektivt...
Det är vanligare med olika resegrupper och dessa betalar alltid var för sig vilket gör att man inte kan använda grp biljett.

ex chaffisen

#10
Det är väl bra om Västtrafik tar fram ett nytt kort som kanske är bättre, men jag tror inte det har så stor betydelse när man bor utanför Västtrafiks
område, jag har ringt och talat med kundtjänsten om det gick att få faktura på en sådan resa men det var också omöjligt.
För privatpersoner som skall resa fungerar det nog bra men kommer man med en grupp så blir det osmidigt enligt mitt sätt att se det.
Åker jag med en grupp på färjor, behöver jag inte köpa något speciellt kort eller dylikt, rederiet fakturerar företaget, som arrangerar resan,
och jag får boardingcards vid incheckninen, om paxen inte får åka ombord, och så är det med i stort sett allt som man besöker, mat,inträden och färjor m.m,
det mesta faktureras för att göra det hela smidigare.

Svartill RoTe Om det kallas charter eller beställd resa kvittar väl. Det är en gruppresa och till vissa resmål, som i det här fallet, var vi tvugna att använda kollektivtrafiken för att komma till vårt resmål, som är en ö utan biltrafik.

yngrot

Ja det nya taxesystemet är ju inte det smidigaste  nu försvinner familjerabatten som fanns även dagis och skolklass är borta . De får betala för varje och det blir mkt dyrare än det var förut...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina