Ölvemarks köper Scandorama, Bergkvarabuss köper 45 procent av Ölvemarks

Startat av Staffan Sävenfjord, 12 juni 2009, 16:39:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

michael k

vad hände med aviation seatbroker?

magnus det är ju en sak att köpa bussar de skall ju bemannas med

rattvrickaren

Håller med, bussarna ska bemannas med.
Ofta ett faktum som glöms bort. Finns folk som säkert vill köra
men frågan är om de kan.
Ska bli spännande att följa detta.

Lars, jag har inte uppfattningen om att Bergkvarabuss är ett företag som hyr in bussar av andra
utan grundtanken är, vilket man lyckats med på vissa håll att utnyttja bussar och chaufförer max. Detta handlar ju inte heller om snabbt inringda bussar vid någon trafiktopp utan resor som ligger planerade månader innan avresan. Så jämförelsen håller inte riktigt
Bergkvarabuss är ett affärstekniskt föredömme på många sett och värt att inom vissa områden efterfölja.
Bolaget tjänar uppenbart pengar med sina affärsmetoder.
Jag önskar i alla fall berörda parter lycka till. Konjukturen är tuff och det gäller att slipa
knivarna för att kunna skära stålar.
//Rattis


Niklas Bygdestam

Lite oroande tycker jag faktiskt att detta är. Som det är nu finns det en del inte så stora bolag som kör för Ölvemarks och Scandorama. Bergkvarabuss bara växer och växer och tycks sluka upp mycket av marknaden i framförallt Sveriges södra delar. Det skulle vara synd om ett mindre bolag som kanske till viss del lever på att köra för Ölvemarks eller Scandorama inte överlever om de tvingas bli utknuffade av jätten Bergkvarabuss. Jag tycker inte den sortens utveckling är så rolig
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 juni 2009, 23:34:37 PM
Lite oroande tycker jag faktiskt att detta är. Som det är nu finns det en del inte så stora bolag som kör för Ölvemarks och Scandorama. Bergkvarabuss bara växer och växer och tycks sluka upp mycket av marknaden i framförallt Sveriges södra delar. Det skulle vara synd om ett mindre bolag som kanske till viss del lever på att köra för Ölvemarks eller Scandorama inte överlever om de tvingas bli utknuffade av jätten Bergkvarabuss. Jag tycker inte den sortens utveckling är så rolig

Nu vet vi ju inte om Bergkvarabuss verkligen tänker köra allt själva. Mycket talar för att de inte kommer att göra det. Dessutom tror jag inte det finns ett enda mindre bussbolag som tjänar särskilt mycket på att köra för Ölvemarks eller Scandorama. Så bra betalar de inte. I bästa fall brukar det vara ett byte av pengar. Bussbolag har förut varit delägare i bussreseföretag och det har inte inneburit att de kört allt själva. Det brukar nämligen vara mer lönsamt att hyra in för topparna åtminstone.
Däremot är det rätt troligt att Scandorama gått i konkurs om inte Ölvemarks köpt dem. Och då hade garanterat ännu fler bussbolag tappat körningar. I stället för att måla upp ett värsta-scenario kan man ju se positivt på att det tycks ha ordnat sig för dem som jobbar åt Scandorama.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

rattvrickaren

Mycket tro hopp...och..
Nja, Staffan. Du vill att andra inte ska tro så mycket men klämmer på med en del antaganden själv.
Huruvida Scandorama gått i konkurs eller inte vet du lika litet som alla andra. Detta bolag har som ingen annan klarat en del svåra stormar, men visst, dirigenten har tagits ifrån taktpinnen....
Sen om lönsamheten för den enskilda åkaren varit god eller dålig när man kört för dessa arrangörer tror jag att du baserar på antaganden som alla andra.
Visst, ingen som kör Ferrari som kört för dessa arrangörer men jag förutsätter att alla de nu som kört/kör har varit nöjda. Annars så är det ju likadant som vid ett dåligt tv-program...stäng av....Man väljer själv.
Hatar dem som kör insändare om dåliga tv-program....(dagligen i pressen)
Varför bytar man inte kanal? Varför lider man sig igenom ett dåligt tv-program? Batteriet slut i fjärrkontrollen? Tror ni vet vart jag vill komma...

Nog bra att ventilera vår oro över denna affär för den är bland de största vi haft inom vår bransch sedan hjulen uppfanns.
Låt folk tro, ana oråd, vara ängsliga för det är nog en del åkare just nu som baserat sitt levebröd på dessa så nyckfulla arrangörer. Dessa arrangörer som lovat en del åkare guld och gröna skogar...Hört detta till förbannad leda..
"I år är det tufft men håller vi bara i nu så kommer belöningen sen"...
Hört detta i början av 90-talet...hört det hela detta årtusendet..

Tror säkert att en fd. företagsledare av ett av dessa företag hinner med att skriva en bästsäljare som han blir rik på under sin tid bakom murarna... Den mannen är stundtals ett geni, men tyvärr utrustad med en smidighet som ett tyngre kassaskåp..
Vet även att denna företagsledare inte varit ensam om att göra som han gjorde... fartblindhet är livsfarligt.
Sen kan man ju alltid prata om rätt eller fel när vi har politiker som mer eller mindre skrupelfritt lever vidare med sina missar...Ivrigt tuggande på Toblerone.. vars papper tas upp av svarta hembiträde.. Att betala skatt är sexigt men vänta...Vad är skatt?
//Rattis

preacher

Det är många spekulationer och det är ju bra, mycket blir löst av att fundera i många olika riktningar. Kan inge se det så här att wow nu kommer det massor med nya bussar o Bergkvara kommer säkert att behöva nya chaufförer åxå.Kanske skulle man söka jobb där? Skulle det vara så jobbigt att köra en buss där det Bergkvarabuss på sidan? Själv har jag snart varit här i 10 år o stormtrivs med jobb o arbetskamrater. Man känner inte alla men man träffar många roliga kollegor när man är i väg. Mest kör jag linjetrafik hemma i Karlskrona men det är skönt o ha valmöjligheten att köra ut också. Kommer precis hem från Frankrike där en Krögare i norra Tyskland nöjd konstaterade att Bergkvarabuss gått in som delägare så nu kanske han skulle få betalt för tidigare räkningar från scando som var obetalda.Så nåt ligger det nog  i vad Staffan skriver om KK.
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

michael k

konkursen var nog väldigt nära
maltesen värkar ju ha försvunnit ur bilden
och deras kreditvärdighet var ju väldigt lågt på slutet

Staffan Sävenfjord

Citat från: rattvrickaren skrivet 17 juni 2009, 07:20:24 AM
Mycket tro hopp...och..
Nja, Staffan. Du vill att andra inte ska tro så mycket men klämmer på med en del antaganden själv.
//Rattis


Jag har väl inte skrivit att jag vill att andra inte skall tro så mycket. Men jag tror inte alltid som många andra och jag är väl i min fulla rätt att skriva vad jag tror. Det är sådant som brukar kallas debatt. Jag tycker nog att det framgår klart att jag inte heller har någon kristallkula så att jag kan se vad som kommer att hända.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

rattvrickaren

Debatt uppskattas, det vet du Staffan.
Sitter i den sitsen just nu att jag inte är ett dugg beroende över hur det går för dessa arrangörer
så följer detta med avslappnat nöje.
//Magnus

michael k

fö hur kan konkurensvärket godkänna sådahära monopolskapelser

Mittlinje

Monopol? Hur många åker på bussresa utomlands varje år och hur många procent har Scando/Ölve tillsammans? Är väl de uppgifterna som skall ligga till grund för vad monopol är. Det finns ju ett hur stort utbud som helst gällande bussresor, bara att slå upp söndagstidningarnas annonser.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mittlinje skrivet 18 juni 2009, 08:21:55 AM
Monopol? Hur många åker på bussresa utomlands varje år och hur många procent har Scando/Ölve tillsammans? Är väl de uppgifterna som skall ligga till grund för vad monopol är. Det finns ju ett hur stort utbud som helst gällande bussresor, bara att slå upp söndagstidningarnas annonser.

Eftersom Ölvemarks och Scandorama helt klart har betydligt mindre än den totala bussresemarknaden så är detta ingen fråga för Konkurrensverket. Jag tror inte heller att Ölvemarks-Scandorama ökar sina marknadsandelar genom det här köpet utan det är till för att stärka ekonomin.
När det gäller Bergkvarabuss ägande i Ölvemarks är inte heller det något fall för Konkurrensverket. Det vore väl för hemskt om sådana här affärer skulle regleras i lag. Det har provats fram till 1990-talets början i ett antal länder inte alltför långt från oss. Med skrämmande resultat.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

rattvrickaren

Min spontana tanke ligger mer på den rent praktiska biten.
Det är en sak att få det att se bra ut på pappert men nu gäller det att få alla inbandade att dra åt samma håll.
Från ledningen ner till fotfolket. Det är oerhört lätt att det skapas läger där personalen pratar om vi och dem. Sett detta på andra håll när företag gått ihop.
Det är ingen lätt resa Ölvemarks/Scandorama och Bergkvarabuss gett sig in på.

Man vinner ju en hel del på sammanslagningen och man kan kanske andas ut både på Ölvemarks och Scandorama. Är ju trots allt dessa två företag som sett till att fokus legat på att sälja så billiga resor som möjligt det sista årtiondet. De har vant svensken med att billigt och så kallad kvalitet går hand i hand. Nu kanske man kan ändra lite fokus och inse att kvalitet faktiskt kostar.
Man hoppas ju i alla fall att man insett att den spiral man gått in i leder till konkurs vilket är bevisat av Scandoramas resultat.

Jag är ingen enorm ekonom men jag ser och hör att konjukturen fortfarande går neråt och det syns inga tecken på att valutan ska bättra sig inom synlig framtid. Detta är en parameter som gör denna affär ännu mer spännande. Det är ju trots allt så att majoriteten av dessa företags marknad är valutaberoende.
//Rattis

Staffan Sävenfjord

Citat från: rattvrickaren skrivet 18 juni 2009, 10:53:37 AM
Min spontana tanke ligger mer på den rent praktiska biten.
Det är en sak att få det att se bra ut på pappert men nu gäller det att få alla inbandade att dra åt samma håll.
Från ledningen ner till fotfolket. Det är oerhört lätt att det skapas läger där personalen pratar om vi och dem. Sett detta på andra håll när företag gått ihop.
Det är ingen lätt resa Ölvemarks/Scandorama och Bergkvarabuss gett sig in på.
Man vinner ju en hel del på sammanslagningen och man kan kanske andas ut både på Ölvemarks och Scandorama. Är ju trots allt dessa två företag som sett till att fokus legat på att sälja så billiga resor som möjligt det sista årtiondet. De har vant svensken med att billigt och så kallad kvalitet går hand i hand. Nu kanske man kan ändra lite fokus och inse att kvalitet faktiskt kostar.

Nu är det ju ingen sammanslagning av företagen utan avsikten är att de skall fortsätta att drivas som två separata bussbolag. Så det lär nog fortsatt finnas risk för ett "vi och dom". Men skall vi försöka se de positiva möjligheterna så kan det ju bli så att ett av dem förblir ett lågpriseföretag med kvalitet därefter medan det andra ser möjligheten att höja priser och kvalitet. Detta är alltså en möjlighet, långt ifrån något som är säkert att det blir.

Citat från: rattvrickaren skrivet 18 juni 2009, 10:53:37 AM
Jag är ingen enorm ekonom men jag ser och hör att konjukturen fortfarande går neråt och det syns inga tecken på att valutan ska bättra sig inom synlig framtid. Detta är en parameter som gör denna affär ännu mer spännande. Det är ju trots allt så att majoriteten av dessa företags marknad är valutaberoende.
//Rattis

Jag hörde den "enorm ekonom" på radion häromdagen säga att mycket tyder på att vi nu börjat se vändningen i konjunkturen. Men det kommer att ta ett par år innan det får genomslag i våra plånböcker. Arbetslösheten beräknas exempelvis öka ytterligare något år framåt. Han - eller om det nu var någon annan - bedömde också att euron gentemot svenska kronan inom inte alltför lång framtid kommer att stabiliseras kring 10 kronor. Alltså något högre innan karusellen startade.
Visst spelar Ölvemarks och Bergkvarabuss ett högt spel. Å andra sidan talar tiderna mer för bussresor och mindre för resor till Thailand. Det finns ju fortfarande många köpstarka, inte minst yngre pensionärer, som har pengar men blir lite försiktigare med att spendera dem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

NZZ

Spekulationerna är många och intressanta.Preacher tycker jag är den enda som skriver om framtiden.
Bergkvarabuss kanske vill säkra körning för sina egna lackade fordon som inte har utnyttjats i år.
Vi försöker andvända fordon och förare så ekonomiskt som möjligt.
Det är inte dom enda körningar berkvarabuss har.
Ps. En som pusslar med körningarna.