Fler län än Stockholms län? (Stomlinjetrafik)

Startat av at1981, 07 juni 2009, 15:13:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristofer

När Gotlands kommun döpte om linjerna 21, 31 och 33 till 20 (fd 21) och 10 (fd 31/33) så kallade man dem stomlinjer. Det som skiljer dem från andra linjer är dock endast turtätheten, eftersom dessa linjer ibland till och med kommer upp i timmestrafik.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

virtual1

Citat från: Nico skrivet 08 juni 2009, 01:06:50 AM
Längden bör nog egentligen inte spela någon större roll, jämför med t.ex. linjelängderna för stomlinjerna i innerstan. Istället bör man nog som sagt se till vad linjen täcker samt dess resandeunderlag i stort. 515 går till övervägande del i ganska renodlad stadsmiljö och täcker till stor del in några av de tätast befolkade områdena i Storstockholm så det är lite därför som jag har den som exempel.

Vad gäller linje 163 så är nog 'hela Söderort' även att ta i lite för 163 missar en hel del. Däremot går linjen på tvären genom Söderort, från ena änden till den andra. Ska man däremot ha t.ex. linje 163 och dess förutsättningar som måttstock så skulle nog dessa omständigheter gå att omsätta på ganska många SL-linjer. Allt då från t.ex. linje 161 och 165 vidare till exempelvis 119, 509, 607 osv. på västra och norra och sidan. Fler linjer som passar in går säkert att hitta.

Men stomlinjerna i innerstan tar mellan 45-50 minuter att åka runt med o har betydligt fler hållplatser än 515 - stomlinjerna i stan är betydligt mer likvärdiga med 163:an i det avseendet. För övrigt missar 163:an inte många stadsdelar i söderort, 515 passerar enbart vasastan, solna och sundbyberg! 161:an har inte i närheten lika många avgångar som 163:an, däremot skulle 165:an kunna passera som en annan stomlinje isf!


Axel

Citat från: at1981 skrivet 07 juni 2009, 15:13:57 PMFinns det fler län än Stockholms län som satsar mycket på det här med stomlinjer?

I Jönköping finns det, men dom kallar det citybussar. Dom har färger, röd, gul och grön (och även linjenummer 1, 2 och 3).

Nico


Citat från: virtual1 skrivet 08 juni 2009, 21:00:22 PM
Men stomlinjerna i innerstan tar mellan 45-50 minuter att åka runt med o har betydligt fler hållplatser än 515 - stomlinjerna i stan är betydligt mer likvärdiga med 163:an i det avseendet. För övrigt missar 163:an inte många stadsdelar i söderort, 515 passerar enbart vasastan, solna och sundbyberg! 161:an har inte i närheten lika många avgångar som 163:an, däremot skulle 165:an kunna passera som en annan stomlinje isf!

Nja, jag går fortfarande inte direkt med på din uträkning och jag ser inte heller någon som helst likvärdighet mellan 163 och linjerna 1-4... förutom att de samtliga är SL-linjer. Det som i sig definierar en stomlinje är inte heller antalet hållplatser eller tiden det tar att köra den. Istället är det att den ska ha relativt gena linjedragningar, binda samma större mål- och omlastningspunkter där utbyte kan ske till flera trafikslag alternativt att övriga busslinjer som erbjuds har en vidare spridning. En stomlinje ska även ha en allmän och genomgående hög turtäthet och beläggning. Alla punkter behöver inte vara uppfyllda, men helst de flesta. Ovanstående är kriterier som 515 uppfyller på i princip alla punkter, men 163 möjligen på någon enstaka. 

Inte heller har en stomlinje (i alla fall inte i SL-land) något att göra med att den ska trafikera samtliga stadsdelar inom ett visst område. Skulle det göra det så missar 163:an i så fall även ordentligt på den punkten. Bl.a.så trafikerar den t.ex. inte Hägersten, Liljeholmen, Årsta, Gullmars, Farsta, Högdalen, Sköndal, Skärholmen, Mälarhöjden osv. vilket alla är ganska markanta stadsdelar i Söderort. Ingendera av 163:ans ändhållplatser är heller några direkt stora omstigningshållplatser/centran utan den enda egentliga plats av vikt som linje 163 passerar är Älvjsö station... och kanske möjligen då även Fruängens C kan ses som något tyngre. Jämför i övrigt annars gärna med linje 607 som även den skulle vara mera berättigad till att bli klassad som stomlinje är 163.

Möjligen att linje 163 sedan har större turtäthet än 161, men inte är det med så många fler (kanske runt 10-12 fler avgångar) att 163:an står ut på något vis. Min poäng är att linje 163 i sig inte är något unikum utan det är en högst ordinär förorts-/matarlinje som fungerar som de flesta andra jämförbara linjer, dvs. den får en marginell ökning av antalet avgångar under högtrafik för att återgå till en ganska ordinär lunk efter topparna. Jämför t.ex. med linje 514 som har betydligt fler avgångar och binder ihop betydligt fler och större områden utan att det fördenskull anses som om den borde vara en del av stomtrafiken. Överhuvudtaget så finns det en uppsjö av linjer i SL-land som liknar både 163 såväl som 161, 165, 514 m.fl. dvs. vanliga matarlinjer av olika längd och tyngd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

at1981

Citat från: JW skrivet 07 juni 2009, 15:47:11 PM
I Värmland har man också stomlinjer som utgår från Karlstad till de större orterna.
Från och med juni är det följande:
100 Karlstad - Arvika - Charlottenberg
200 Karlstad - Sunne - Torsby
300 Karlstad - Molkom - Hagfors
400 Karlstad - Filipstad
500 Karlstad - Kristinehamn - Karlskoga
600 Karlstad - Munkfors - Hagfors - Ekshärad - Värnäs
700 Karlstad - Årjäng - Töcksfors
800 Karlstad - Säffle - Åmål



Hejsan!

Anslutande busslinjer till mindre orter från t.ex. Filipstad, heter de något på 40x i linjenumren och t.ex. anslutande trafik från Säffle och Åmål heter något på 80x?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Jonathan W

Citat från: at1981 skrivet 09 juni 2009, 07:33:06 AM

Hejsan!

Anslutande busslinjer till mindre orter från t.ex. Filipstad, heter de något på 40x i linjenumren och t.ex. anslutande trafik från Säffle och Åmål heter något på 80x?
Det finns busslinjer som ansluter till stomlinjerna. Dom har oftast x01, så tex 501 kör Karlstad - Skattkärr - Väse och ansluter 500 om man ska byta i Väse.
101 går nu fram till tidtabellsskiftet Arvika - Åmotfors - Charlottenberg, men den ska dom tydligen slå ihop med linje 100, så 101 blir nu nuvarande 105 (Arvika - Åmotfors - Lässerud).
201 kör Karlstad - Kil - Fagerås och ansluter 200.
301 kör Hagfors - Sjögränd och ansluter linje 600 i Sjögränd dom turer som 600 inte kör igenom Hagfors.
401 är ny från sommaren och kör Karlstad - Molkom - Lindfors och ansluter 400.
601 kör Karlstad - Forshaga - Deje
801 kör Karlstad - Grums - Slottsbron - Segmon

Man har också ett system där 100,700-linjer kör i Väst, 200,300 i Nord, 400,500 i Öst, 600,800 i Syd och 62x på Hammarö. Tvåsiffriga linjenummer är stadsbussar.

julle

Citat från: Axel skrivet 08 juni 2009, 23:08:50 PM
I Jönköping finns det, men dom kallar det citybussar. Dom har färger, röd, gul och grön (och även linjenummer 1, 2 och 3).
I Jönköping har man förstås sina Krösabussar som väl ändå får anses vara "stomlinjer". För närvarande är det väl bara linjerna 201 (Skeppshult-Gislaved-Gnosjö-Värnamo) och 202 (Gislaved-Reftele-Värnamo) men fler lär vara på gång från och med sommaren 2010.

Kalmar har ju sina Rasken-linjer, vilket också kan ses som "stomlinjer" och även där är väl succesiva utbyggnader av trafiken tänkt att ske de närmaste åren.