En STOR tumme ner för Skånetrafiken

Startat av scaniaolsson, 01 juni 2009, 20:42:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

scaniaolsson

Tykcer inte om att vara en sur och butter typ men när man gör vissa förändringar blir jag allt annat än glad. Fick i samband med inköp av sommarkortet idag reda på att Skånetrafiken inte längre kommer att erbjuda den stora länstidtabellen till oss vanliga resenärer.

Detta var det sämsta man gjort på länge, låt gå att kanske inte alla har ett intresse av denna tidtabell. Men för mig som brukar åka Skåne både på längden och tvären är den ett mycket bra hjälpmedel. Men Skånetrafiken tycker väl att man ska använda nätet, jag har i alla fall inte plats för en laptop i bagaget och någon "surfmobil" vägrar jag att försöka läsa på.

Usch vad sur jag låter, men vissa grejer ska man inte ändra på.  >:(

Mvh.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Simon Bertilsson

Jag kan förstå dig, men var drar man gränsen? Förmodligen var efterfrågan så låg att det helt enkelt inte var lönt att tillhandahålla denna.

scaniaolsson

Så lät det inte när man pratade med kundtjänst, x antal upprörda hade redan hört av sig.

Men visst det ska väl mer till för att dom ska lyssna på oss.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Sven W

Hej

Den jag köpt för innevarande period är märkt Tjänstetidtabell så uppenbarligen har den användning för tjänstebruk också. Det borde ju höja oddsen för överlevnad?

Hälsningar
Sven

bjalle

Citat från: scaniaolsson skrivet 01 juni 2009, 21:05:52 PM
Så lät det inte när man pratade med kundtjänst, x antal upprörda hade redan hört av sig.

Men visst det ska väl mer till för att dom ska lyssna på oss.

Scaniaolsson

Ytterligare en har hört av sig om denna sak nu! (Jag)

Jo

Tror nog att de tryckta tidtabellerna är en bra marknadsföringsgrej och troligen även det mest kostnadseffektiva sättet att få nya resenärer, vi får ju tex fortfarande kataloger från IKEA.

Thomas Hansen

Tyvärr så har Skånetrafiken beslutat att man från kommande tidtabellsskiftet själv får uppsöka tidtabellen. Distrubitionen av kommuntabellen i lådan upphör.

Vill för övrigt minnas att det stora häftet skrotades redan förra sommaren.

http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=26188&epslanguage=SV

Thomas Hansen

linlars

Citat från: Thomas Hansen skrivet 02 juni 2009, 15:01:21 PM
Tyvärr så har Skånetrafiken beslutat att man från kommande tidtabellsskiftet själv får uppsöka tidtabellen. Distrubitionen av kommuntabellen i lådan upphör.

På ett sätt är det lite synd, men samtidigt är det ganska slösaktigt av både miljöskäl samt ekonomiska skäl. Pengarna man sparar kan ju användas till annan marknadsföring istället.

Citat
Vill för övrigt minnas att det stora häftet skrotades redan förra sommaren.

Jo det stämmer, men på vissa ställen har de ändå sålt en samlad Skåne-tidtabell märkt "tjänstetidtabell". Vet inte hur utbrett den försäljningen varit.

Thomas Hansen

Citat från: linlars skrivet 02 juni 2009, 16:57:01 PM
På ett sätt är det lite synd, men samtidigt är det ganska slösaktigt av både miljöskäl samt ekonomiska skäl. Pengarna man sparar kan ju användas till annan marknadsföring istället.

Jo det stämmer, men på vissa ställen har de ändå sålt en samlad Skåne-tidtabell märkt "tjänstetidtabell". Vet inte hur utbrett den försäljningen varit.


Tja,ställer mig bara tvivlande till den undersökning som Skånetrafiken hänvisar till. För egen del används mest mobiltidtabellen och pdf-en.

Vad jag minns så framfördes klumpigheten och sjunkande försäljning som orsaken till att man avskaffade den stora Skåneboken.


Thomas Hansen

scaniaolsson

Det kan säkert stämma, min nuvarande "bibel" som gäller någon vecka till är märkt tjänstetidtabell.
Denna köpte jag dock hos återförsäljaren förra året utan problem. Sedan var det så att återförsäljarna skulle få ut vars ett ex av den även i år, men inte kunna sälja den till kunder.

Vilket ju gör det hela ännu mera suspekt efter som boken uppenbarligen produceras i år med.
Jag kan mycket väl tänka mig att åka upp till kontoret i Hässleholm och hämta den om det skulle göra det hela möjligt.
Rörigt värre, puuuh !

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

yngrot

Västtrafik sänder ej heller längre ut tidtabeller i lådan...slutade förra året...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 02 juni 2009, 22:36:01 PM
Västtrafik sänder ej heller längre ut tidtabeller i lådan...slutade förra året...

Jo, de sänder ut dem till dem som särskilt ber om att få dem. Däremot sänds de inte längre ut till alla hushåll. Sedan är det en annan sak att jag fick sommartidtabellen i mitten av juli, en månad efter det att den började gälla. Men det hade blivit fel någonstans i distributionen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Jag provade att beställa hem men inte kom det nån i lådan.. Tur man kan hitta tabeller på jobbet och ta med hem...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Naturligtvis bör alla länshuvudmän tillhandahålla en stor komplett tidtabell med alla länets förorts- och landsbygslinjer. Den behöver inte skickas ut till alla, och ingen kräver väl att den ska vara gratis, men den som vill betala för den ska kunna få tag i den.

När Jämtland helt skippade sina rätt stora och otympliga kommuntidtabeller och istället började med en komplett "tidtabellsbok" (kring 2004-05?) var det ingen som protesterade högljutt. Visst var den nya tidtabellen lite tjockare, men den var istället mindre i format, samt lättare att läsa, plus att den ju täckte hela länet. Dessutom infördes samidigt små ihopvikta kommuntidtabellslappar som ryms i plånboken.

I Västerbotten har man inga planer på att ens genomföra en enda stor länstäckande tidtabell. Istället finns det 29 (!) olika häften och lösa blad att beställa om man vill ha hela länet: http://tabussen.nu/default.asp?ML=8387
Just Västerbotten har diskuterats förr: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15584.0

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 03 juni 2009, 09:51:25 AM
Jag provade att beställa hem men inte kom det nån i lådan.. Tur man kan hitta tabeller på jobbet och ta med hem...

Nej, det var visst något med att det försvann en massa rekvisitioner i något datorhaveri också. Avsikten är dock att man skall kunna beställa hem tidtabellshäftena.
Skall väl förtydliga att detta gäller Borås och Sjuhärad. Jag är inte helt säker på att Västtrafik tillämpar samma system i hela sitt område. Det kan mycket väl vara så att tidtabellerna skickas ut utan anmodan på andra håll i området.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)