Swebus levererar starkt årsresultat

Startat av Knallhatt, 26 maj 2009, 11:38:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knallhatt

"Rörelseresultatet för Swebus ökade från 73 till 144 miljoner kr samtidigt som omsättningen ökade från 4,1 till 4,5 miljarder kr, för verksamhetsåret mars 2008 till februari 2009."

http://www.newsdesk.se/pressroom/swebus/pressrelease/view/swebus-levererar-starkt-aarsresultat-297201

UglyJazz

Vem kallar det där starkt? Läge för en kurs i företagsekonomi..?
3,2% i vinstmarginal är rysligt dåligt...
Det är bättre för ägarna att sätta in pengarna på ett långsiktigt sparkonto som i de flesta fall ger mer än 3,2% i ränta.
Nu är det väl ändå så att en fördubblad vinst ser bättre(mindre dåligt) ut än att redovisa procenten ärligt...
Swebus har gått dåligt länge och lär väl fortsätta med det så länge alla bjuder under varann bara för att få köra...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Jo

Citat från: UglyJazz skrivet 26 maj 2009, 13:28:10 PM
Vem kallar det där starkt? Läge för en kurs i företagsekonomi..?
3,2% i vinstmarginal är rysligt dåligt...
Det är bättre för ägarna att sätta in pengarna på ett långsiktigt sparkonto som i de flesta fall ger mer än 3,2% i ränta.
Nu är det väl ändå så att en fördubblad vinst ser bättre(mindre dåligt) ut än att redovisa procenten ärligt...
Swebus har gått dåligt länge och lär väl fortsätta med det så länge alla bjuder under varann bara för att få köra...

Jag hittade inte Swebus årsredovisningen för 2008 men nu var det ju omsättningen som var 4,5 mdr och inte eget kapital. Jag tror att egna kapitalet för något år sedan var nere i runt 250 mkr så då är ju avkastningen ändock god även om vinstmarginalen mycket riktigt kan upplevas låg.

Sundås

Citat från: UglyJazz skrivet 26 maj 2009, 13:28:10 PM
Swebus har gått dåligt länge och lär väl fortsätta med det så länge alla bjuder under varann bara för att få köra...

Kan du utveckla det där..?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Anders Noren

Citat från: Jo skrivet 26 maj 2009, 13:46:49 PM
Jag hittade inte Swebus årsredovisningen för 2008 men nu var det ju omsättningen som var 4,5 mdr och inte eget kapital. Jag tror att egna kapitalet för något år sedan var nere i runt 250 mkr så då är ju avkastningen ändock god även om vinstmarginalen mycket riktigt kan upplevas låg.

Ja, just så. Om man, som UglyJazz, diskuterar avkastning på insatt kapital så är det just det insatta kapitalet (eget kapital, aktiekapital) som ska användas. Ett rörelseresultat på 144 Mkr på ett eget kapital om 250 Mkr ger en räntabilitet på 57,6 %. Slå det med ett bankkonto, den som kan.

Nu måste man dock beakta att vanligtvis beräknar man räntabiliteten på det totala kapitalet, vilket är eget kapital och skulder (som ju också är en sorts insatt kapital). Av pressmeddelandet framgår inte hur stora skulder Swebus har. Dessutom så är Swebus inte börsnoterat vilket kan påverka det egna kapitalets storlek eftersom aktien inte handlas öppet och därför inte har något marknadsvärde. Det går säkert att leta upp alla dessa siffror och räkna fram den verkliga räntabiliteten, men jag har annat för mig.

Ja, det kan vara vettigt att läsa en grundkurs i företagsekonomi. Men om man har glömt bort hela avsnittet om finansiella nyckeltal ska man vara försiktig med att uttala sig om lönsamhet...

Anders

julle

Swebus årsredovisning säger inte ett smack om hur det egentligen står till i bolaget, helt enkelt därför att Swebus ingår i en koncern med många bolag inblandade och att det är högst sannolikt att en stor del av lånen i denna koncern ligger i helt andra bolag än dotterbolaget Swebus.

Läser man moderbolagets, Concorda Bus, årsredovisning så kan man knappast påstå att det går särskilt bra. 2007-08 gjorde Concordia ett minus på 15 miljoner och 2008-09 har detta minus ökat till 270 miljoner!

Swebus har helt klart lyckats höja driftresultatet högst avsevärt de senaste åren, det är ingen tvekan om det, men fortfarande är det resultatet efter finansiella poster som är det riktigt intressanta och 270 miljoner back för moderbolaget är knappast något att säga hurra till, inte för någon annan än Swebus vd Jan Bosaeus i alla fall....