Lämna företräde åt buss vid hållplats

Startat av RoTe, 19 maj 2009, 18:04:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 23 maj 2009, 19:43:50 PM
Kör man bara ut samtidigt som man börjar blinka begår man ett fel. Inget snack om den saken.
Så gör en del förare i stan men de väntar med utkörning tills det är helt tomt och så länge föraren inte blinkar kan bilisterna aldrig veta att föraren vill ut.
Bäst är ju att med blinkers tala om att man vill ut medan bilarna passerar, vänta tills de lämnar företräde och sedan åka.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

groenis

Att vänta eller inte vänta.
På åttiotalet när dekalen på bakstammen fanns så var det inga problem,
Senare på nittiotalet så började innerstadsförare med ofoget att slå på
vänsterblinkers när man kom in på hållplats och öppnade framdörren
vilket gjorde att privat samt övrig trafik inte visste skulle bussen ut eller inte.
Detta gav problemet att samförståndet linjetrafik kontra övrig trafik naggades i kanten.
Även att många inflyttade hade detta med sig hem igen efter att ha bott i Huvudstaden,
där av detta problem i dag i övriga Sverige

Jonas

Citat från: groenis skrivet 24 juni 2009, 19:34:30 PM
Att vänta eller inte vänta.
På åttiotalet när dekalen på bakstammen fanns så var det inga problem,
Senare på nittiotalet så började innerstadsförare med ofoget att slå på
vänsterblinkers när man kom in på hållplats och öppnade framdörren
vilket gjorde att privat samt övrig trafik inte visste skulle bussen ut eller inte.
Detta gav problemet att samförståndet linjetrafik kontra övrig trafik naggades i kanten.
Även att många inflyttade hade detta med sig hem igen efter att ha bott i Huvudstaden,
där av detta problem i dag i övriga Sverige


Har aldrig fattat att det ska vara så svårt att göra detta på ett bra sätt!

Själv gör jag som följer:
1. blinkar höger och stannar/kör in på hållplats.
2. låter höger blinkers vara på så länge som någon går av eller på, där efter slår jag av blinkersen.
3. när dörrarna är på väg att stängas slår jag på vänsterblinkersen.
4. när dörrarna är stängda och man ser att ingen sitter fast i någon dörr etc. så kollar jag i vänsterspegeln och kör ut när det är lämpligt.

Jag har gjort på detta vis sedan jag började köra buss 1997 och har aldrig haft några problem.