Lämna företräde åt buss vid hållplats

Startat av RoTe, 19 maj 2009, 18:04:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Den regeln känner vi ju alla till. Men hur är det när en buss i linjetrafik passerar en annan buss i linjetrafik som vill ut från hållplats? Jag anser att bussen som står på hållplats ska stå kvar där tills den andra bussen passerat.

Efter att ha blivit prejad av en förare på GUB idag blev jag sporrad att starta denna tråd. Föraren idag slog på blinkers samtidigt som han körde. Ska jag som bussförare stanna bakom varenda buss som står vid hållplats eftersom denne KAN köra när som helst?

Ersa

#1
Rent juridiskt gäller ju samma regler för alla, oavsett om det är en buss eller en personbil som närmar sig en stillastående buss vid hållplats. Men vanligtvis blir det ju inga problem då bussförare brukar samarbete sinsemellan. Stadsbussförare brukar släppa förbi landsbygdsbussar, då de senare ju inte ska behöva stå stilla i onödan vid varenda stadshållplats.

Jag kan dock nämna en annan märklig händelse, och det var när man lastade 625:an i Danderyd 2003-04. På de tiden stod man på den mer stressiga "utsidan" av terminalen och startade linjen från samma hållplats som linjerna 640 och 670 passerade genomgående som andra stopp. Vaxholmförarna på linje 670 körde ofta upp i "ändan" på en och började sedan tuta på en för att man stod still. Det spelade ingen roll om man körde fram så sent som 1 minut innan avgång så hade man direkt en arg blåbussförare i bakänden som skrek åt en. Att själva skapa ett utrymme så de kunde komma förbi stillastående bussar framför var tydligen aldrig intressant i Vaxholmsgaraget. >:(

RoTe

Men rent juridiskt har ingen av parterna någon rättighet heller. Luddigt som... Men det är väl alltid den utsvängande bussen som åker på vållande till olycka?

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 19 maj 2009, 18:13:19 PM
Men rent juridiskt har ingen av parterna någon rättighet heller. Luddigt som... Men det är väl alltid den utsvängande bussen som åker på vållande till olycka?

Det lär bli delat ansvar. Bussföraren som kör ut från hållplats skall förvissa sig om att han kan göra det säkert. Och fordonsförare som i tätort kör förbi en buss som står vid hållplats och blinkar höger är skyldig att släppa ut bussen. Om bussföraren bara slår på blinkern och svänger ut lär dock ansvaret hamna på honom/henne.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2009, 18:16:46 PM
Det lär bli delat ansvar. Bussföraren som kör ut från hållplats skall förvissa sig om att han kan göra det säkert. Och fordonsförare som i tätort kör förbi en buss som står vid hållplats och blinkar höger är skyldig att släppa ut bussen. Om bussföraren bara slår på blinkern och svänger ut lär dock ansvaret hamna på honom/henne.

Vid denna regel måste man ju göra en bedömning från fall till fall. Jag brukar ha som regel att när jag blinkat vänster ett bra tag, och ändå blivit omkörd av 3-5 bilar som lätt kunnat stanna, då börjar jag köra ut sakta samtidigt som jag har koll i backspegeln. Här är det olika från stad till stad. Inga bekymmer att bli utsläppt i 50-zoner i Jämtland, Uppland och Stockholm men rent bedrövligt svårt att få bilister inom Umeå stad att ta hänsyn. I Umeå är dock bussförarna lite väl snälla. Den genomsnittlige bilisten i Umeå skulle smälla direkt med den genomsnittliga SL- och GUB-bussföraren... ::)

Blue

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2009, 18:16:46 PM
Om bussföraren bara slår på blinkern och svänger ut lär dock ansvaret hamna på honom/henne.


Bevisa det den som kan!  :)
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Jocke Selling

Ur ett rent försäkringsperspektiv, är det sedan några år tillbaka så att försäkringsbolagen lägger vållandet på det fordon som startar från hållplats. Det är mao farligt* att hålla på en rätt som inte är en rätt. Det lär ju bli rätt knepigt för bussföraren att kunna bevisa att bilisten brustit i omdömme, så delat ansvar är nog inte att hoppas på.

* iaf ur ett rent ekonomiskt perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Med tanke på att det rätt ofta (= ett par gånger om året) förekommer insändare i lokaltidningarna där arga bilister skäller på busschaufförer för att chaufförerna inte iakttar väjningsplikten när de ska ut på vägen så gissar jag att regeln om att lämna företräda åt buss vid hållplats är en av de minst kända trafikreglerna.

Jag är inte säker på att jag någonsin har sett en bilist stanna och släppa fram en buss som är ska svänga ut från hållplatsen, ens om bussföraren givit tecken i god tid. Däremot har jag bara allt för många gånger sett bilister tränga sig förbi bussar som redan är på väg ut från hållplatsen.

Nej, fram för klackhållplatsen.

Anders

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 20 maj 2009, 10:44:41 AM
Med tanke på att det rätt ofta (= ett par gånger om året) förekommer insändare i lokaltidningarna där arga bilister skäller på busschaufförer för att chaufförerna inte iakttar väjningsplikten när de ska ut på vägen så gissar jag att regeln om att lämna företräda åt buss vid hållplats är en av de minst kända trafikreglerna.

Jag är inte säker på att jag någonsin har sett en bilist stanna och släppa fram en buss som är ska svänga ut från hållplatsen, ens om bussföraren givit tecken i god tid. Däremot har jag bara allt för många gånger sett bilister tränga sig förbi bussar som redan är på väg ut från hållplatsen.

Jag tycker att bilisterna i Roslagen och Stockholm Norrort är väldigt duktiga på att bromsa in för vänsterblinkande bussar på hållplatser. Som nyinflyttad till Roslagen från norra landsändan tyckte jag att bilisterna var oerhört duktiga på att väja, blinka och kommunicera. Men det beror väl på vad man jämför med.

Citat från: Anders Noren skrivet 20 maj 2009, 10:44:41 AM
Nej, fram för klackhållplatsen.

Vad är en klackhållplats?

Ersa

Citat från: Verspieder skrivet 20 maj 2009, 10:53:03 AM
Vad är en klackhållplats?

Jag hittade svaret själv, på SSS-forum:

Citat från: Anders Norén på SSS-forumHållplatserna är s.k. klackhållplatser, dvs. hållplatser som sticker ut i gatan och därmed både maximerar bussens framkomlighet och maximerar antalet möjliga parkeringsplatser. Bakomvarande trafik kommer förvisso att behöva stanna när en buss stannat vid en hållplats men med effektiv biljettvisering minimeras tiden för hållplatsuppehåll.
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=27554&start=40#p215210

Klackhållplatser är alltså det vi får fler och fler av i Umeå. Stillastående bussar mitt i gatan som hindrar all trafik, i kombination med ett oerhört långsamt biljettsystem. Detta leder till flertalet otroligt aggressiva omkörningar, gärna på fel sida refugerna där sådana finns:


Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 20 maj 2009, 10:44:41 AM
Med tanke på att det rätt ofta (= ett par gånger om året) förekommer insändare i lokaltidningarna där arga bilister skäller på busschaufförer för att chaufförerna inte iakttar väjningsplikten när de ska ut på vägen så gissar jag att regeln om att lämna företräda åt buss vid hållplats är en av de minst kända trafikreglerna.

Jag är inte säker på att jag någonsin har sett en bilist stanna och släppa fram en buss som är ska svänga ut från hållplatsen, ens om bussföraren givit tecken i god tid. Däremot har jag bara allt för många gånger sett bilister tränga sig förbi bussar som redan är på väg ut från hållplatsen.

Nej, fram för klackhållplatsen.

Anders

Jo, det ligger mycket i det du skriver. Här i Borås verkar det vara en mycket okänd regel. Jag släpper alltid fram en buss som blinkar för att svänga ut från hållplats om det inte innebär att jag behöver tvärnita. Ett undantag till finns: om någon ligger mig tätt bakom. Då kan jag vara rätt säker på att jag blir påkörd bakifrån om jag bromsar för att släppa fram bussen.
Klackhållplatser - även kallade timglashållplatser - är bra i sig men de kan skapa en del obehagliga situationer där bilister försöker köra om bussen på trottoaren eller på fel sida om ett trafikdelarmärke. Dessutom vet jag att det finns bussförare som upplever det som stressigt att stå där som en propp i trafiken. Skall det vara en klackhållplats så skall den vara utformad så att det inte finns någon rimlig chans att ta sig förbi bussen.
På den livligt trafikerade Druveforsvägen i Borås finns en hållplats som saknar ficka och bussen alltså stannar mitt i den ena körfilen. Strax efter finns en korsning respektive en kurva i andra riktningen och att köra om bussen där är mycket riskabelt eftersom jag måste ut i den mötande trafikens väghalva. Men bakomvarande bilister tycker att jag skall ta den risken. Det vore mycket bättre om hållplatsen byggdes om till en klackhållplats så att det absolut inte går att köra förbi bussen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas1968

Citat från: JoSe skrivet 19 maj 2009, 18:56:13 PM
Ur ett rent försäkringsperspektiv, är det sedan några år tillbaka så att försäkringsbolagen lägger vållandet på det fordon som startar från hållplats. Det är mao farligt* att hålla på en rätt som inte är en rätt. Det lär ju bli rätt knepigt för bussföraren att kunna bevisa att bilisten brustit i omdömme, så delat ansvar är nog inte att hoppas på.

* iaf ur ett rent ekonomiskt perspektiv.
Konstigt om försäkringsbolag tillåts lägga ansvaret tvärtemot vad lagen säger. Skulle detta hålla om det gick till domstol?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas1968 skrivet 20 maj 2009, 11:43:31 AM
Konstigt om försäkringsbolag tillåts lägga ansvaret tvärtemot vad lagen säger. Skulle detta hålla om det gick till domstol?

Det är inte ovanligt att försäkringsbolag har en annan uppfattning om vållandefrågan än polis och domstol. En domstol kan möjligen i civilrättegång prova om försäkringsbolagets uppfattning om vållandefrågan är i enlighet med avtalet.
Åtminstone rent teoretiskt kan det alltså hända att en bilist frikänns i rättegång för vårdslöshet i trafik men ändå anses som vållande av försäkringsbolaget med åtföljande premiehöjningar. Även motsatsen kan inträffa: en bilist döms för vårdslöshet i trafik men anses icke-vållande av försäkringsbolaget.
En domstol skall ju dessutom hellre fria än fälla om brottsförloppet är oklart. Ett försäkringsbolag kan inte göra samma sak eftersom det då drabbar motparten. Båda inblandade kan inte gärna frias av försäkringsbolaget. Sedan är det ju upp till försäkringsbolaget om det inträffade skall påverka premien.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Verspieder skrivet 20 maj 2009, 11:02:34 AM
Klackhållplatser är alltså det vi får fler och fler av i Umeå. Stillastående bussar mitt i gatan som hindrar all trafik, i kombination med ett oerhört långsamt biljettsystem. Detta leder till flertalet otroligt aggressiva omkörningar, gärna på fel sida refugerna där sådana finns:

Det går naturligtvis alltid att genomföra en bra idé på ett dåligt sätt...

Här i Luleå finns ett antal s.k. enkla stopphållplatser, dvs. där bussen stannar direkt i körfältet och hindrar bakomvarande trafik, bl.a. på Kungsgatan och Midgårdsvägen. Körfälten skiljs med refuger och såvitt jag vet är vansinnesomkörningar inga problem. Biljettsystemet här är dock snabbt, även om det nya system som infördes för snart två år sedan är mycket långsammare än det gamla. Kungsgatan och Midgårdsvägen är dessutom så pass starkt trafikerade att jag misstänker att bilisternas självbevarelsedrift hindrar dem från att ge sig ut i mötande körfält på fel sida av trafikdelaren.

Observera att ur busstrafikens perspektiv så är resultatet i Umeå-exemplet lyckat: bussen slipper väja vid "utfart" från hållplatsen. Den trafiksäkerhetsmässiga negativa bieffekten förtar dock helhetsintrycket...

Klackhållplatsen är en stopphållplats där hållplatsen är utdragen som en "klack" i gatan för att gatan ska kunna rymma även parkeringsplatser. Klackhållplatsen medger ungefär 6 fler gatuparkeringsplatser än den traditionella glugghållplatsen där stort utrymme går åt till bussens in- och utfart från hållplatsläget.

Dubbla stopp- eller klackhållplatser innebär att båda riktningarnas hållplatser är placerade mitt för varandra, så att om två bussar stannar så är all trafik stoppad.

Timglashållplatsen är en variant av dubbel klackhållplats där det bara får plats en buss och där därför all trafik stoppas om en buss har stannat. Den används främst av trafiksäkerhetsskäl, där avsikten är att stoppa all trafik i samband med av- och påstigning. En väl studerad timglashållplats är den på V. Bräckevägen på Hisingen i Göteborg. Den byggdes som en del av Bräckevägens omdaning från genomfart till lokalväg när Lundbytunneln hade byggts. Vid hållplatsen ligger dessutom flera skolor och inrättningar för personer med funktionshinder.

Mer finns att läsa i diverse handböcker och utredningar från Vägverket, Skånetrafiken, Trivector m.fl.

Anders