Värmeramp kontra bussgarage

Startat av RoTe, 17 maj 2009, 21:08:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Har länge gått och funderat på detta, såg nu att det diskuterades hur dyr värmeramp kan vara i tråden om PTS depå så jag tänkte dra igång en tråd i frågan: Vilket är billigast, värmeramp för 30 bussar eller garage som är isolerat och uppvärmt till max 10 grader?

Värmeramp värmer ju upp bussarna både i motor och invändigt. Dessa bussar har ju ett ofantligt stort värmeläckage! Jag tycker det måste vara billigare att ställa in hela bussen i ett varmt utrymme som har ordentlig isolering?
Vi har fortfarande värme på i bussarna om nätterna och det är ju mitten av Maj. Ett garage hade garanterat inte behövt någon värme nu då det värms upp av solen på dagen.

psy

Om motorn är förvärmd i en rampkoppling slipper man för det första starta en frusen motor, för det andra så uppnår motorn mycket snabbare sin rätta arbetstemperatur och kan leverera värme in i vagnen ganskska snabbt. Att hålla hela bussen varm hela tiden läter som effektslöseri, eftersom värmen har många små hål att sippra ut genom, för att inte tala om alla rutor.

Detta med att endast låta motorn bli förvärmd borde ge effektivare användning av energin än att ställa in alla bussar i värmda garage.

RoTe

Men nu håller man ju hela bussen varm på en ramp, hos oss är det runt 5-7 plusgrader i bussarna oavsett utomhustemp.

psy

Ja, jag vet hur det funkar, man kopplar in bussens kylvattensystem, så även elementen inne i bussen blir varma. Jag tänkte närmst att man skulle försöka ändra på det där så bara motorn fick värme, åtminstone i södra sverige när temperaturen inte ligger allt för långt under noll. Om man nu är ute efter att spara energi. Å andra sidan så borde energin som går åt vid vanlig rampkoppling bara vara en droppe i havet jämfört med vad energi man slukar med fordonen i trafik. Om man har ett elektriskt aggregat skulle en timer inställd på tex. en timme innan föraren dyker upp vara det bästa, onödigt att hålla varmt hela natten.

yngrot

Bara värma motorn är ej bra då det blir väldigt kyligt inne i bussen och det tar en bra stund innan bussen blivit varm... Det räcker inte heller värma bussen en timme på elvärme vi har ELDIvärme i våra bussar men de är ej på nu så det är lite kyligt på morron en stund..  på vinter när det är kallt håller bussen en temp på ca 10 plus ca 4-5 tim gångtid på elen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Så här har det fungerat på alla förorts- och landsbygdsbussar i den norra hälften av landet i minst 10 år nu:
Webasto/Stroco med timer som är ställd till 1 timme före avgång. Dessutom värmefläktar inne i bussen som gör att hela det välisolerade förar/passagerarutrymmet är tillräckligt uppvärmt. Det enda man kopplar till/från i fronten är en vanlig "motorvärmarsladd" som driver den inbyggda batteriladdaren.

Detta kräver dock att personalen som parkerar bussen på kvällen vet exakt vilken tid bussen ska startas på morgonen.

Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 19 maj 2009, 17:01:46 PM
Så här har det fungerat på alla förorts- och landsbygdsbussar i den norra hälften av landet i minst 10 år nu:
Webasto/Stroco med timer som är ställd till 1 timme före avgång. Dessutom värmefläktar inne i bussen som gör att hela det välisolerade förar/passagerarutrymmet är tillräckligt uppvärmt. Det enda man kopplar till/från i fronten är en vanlig "motorvärmarsladd" som driver den inbyggda batteriladdaren.

Detta kräver dock att personalen som parkerar bussen på kvällen vet exakt vilken tid bussen ska startas på morgonen.

Om man laddar batteriet samtidigt så är det kanske inte så farligt om bussen står och värmer längre än nödvändigt? Säg att bussarna rullar ut mellan 4 och 6. Om en chaufför då på kvällen sätter värmaren på att starta klockan 3 medan bussen ska rulla klockan 6, så kan väl dett knappas åsamka någon skada utöver dieselförbrukning?

Matte

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 maj 2009, 22:04:15 PM
Värmarna har normalt endast 1 timmes gångtid via tiduret

Ja det stämmer nog. Men på dom flesta av alla Busslink södertörns fungerande diesel värmare så är det 120min.
Iallafall på Scania OmniLink som finns hos oss(5283-87, 6661-64, 6651-59, 6001-16) Sedan vet jag inte om dom gamla Örebro bussarna 3254-55 har dieselvärmare och alla ex Veolior 4916-33 saknar diesel värmare.
På dom Volvo bussar vi har som har stora C90 displayen och dieselvärmare kan man också ställa på 120(EJ 5687-93).

Annars så finns det ett problem med att ha vagnarna inne i en hall/garage. Om det är +10 grader C inne och säg -15 grader C ute så kan det ta mycket lång tid för bussen att komma upp i sin normala arbetstempratur på motorn. Har hört flera kunniga innom området att det blir ett så kallat kallras när bussen åker ut och temperaturen på radiatorer och motorn är ca +10 grader C. Och som tex i Hornsberg(SL) så fort man startat vagnen så måste man direkt åka ut. Det går inte starta och sedan göra säkerhetskontroll á 5min och sedan invänta rätt tid att åka ut från hallen med motorn på tomgång. Och sedan kommer en sådan vagn som står inne i +10 gradig hall/garage att svårt att få upp normal arbetstemperatur.

Om bussen istället står vid en rampkoppling så har rampen ca +65-70 grader C glykolvatten som antingen värmer en värmeväxlare i bussen som sedan med hjälp av några 12volts crikulationspumpar som pumpar runt bussens glykolvatten i radiatorerna och motorn. Det "nya" ramp systemet med P8 koppling så sitter värmeväxlaren och cirkulations pumpen i rampen istället för i bussen. Då är det en 340 volts pump som pumpar runt allt. På båda systemen blir ca +45-50 gradigt vatten till motorn och radiatorerna.
Har vart med om att det vart -15-20 grader C ute och det vart ca +10 grader C inne i bussen. Om man ska tänka på miljö och vad motorn släpper ut för giftiga gaser så är nog en rampkoppling av både gamla och "nya" P8 att föredra än en uppvärmd hall/garage med ca +10 grader C inne.

bilomnibussen

Hej!
I Ludvika byggde de under min tid där ett välisolerat kallgarage med värmeramp i. Mycket bra. Om värmekällan lade av under natten var bussarna ändå skapligt varma. En inbyggd ramp borde dra mycket mindre energi eftersom värmeförlusterna begränsas.
Mvh Jan G