Hur mycket spyor är normalt?

Startat av RoTe, 12 maj 2009, 02:14:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Jag har inte ens kört fem månader på heltid och jag har redan tappat räkningen på hur många spyor jag råkat ut för. Hur ofta råkar ni andra ut för dessa drägg som inte tål spriten?

Ersa

Beror nog mycket på vilka arbetstider man kör. Mycket nattbuss = större risk för dylikt klientel.

Wetjo

Citat från: Verspieder skrivet 12 maj 2009, 04:31:00 AM
Beror nog mycket på vilka arbetstider man kör. Mycket nattbuss = större risk för dylikt klientel.

I snitt drabbas vi ca en gång i varannan vecka i Borlänge.
Ibland mer, ibland mindre.
Förra gången jag jobbade natt var det en förare som drabbades av att någon urinerat i bussen...  >:(

Nästa gång är det "fest" tre helger i rad i Dalarna. :o
Lönehelgen i maj samt de första helgerna i juni. 4-7/6 = Falukalaset. 12/6 = Skolavslutning  8)

RoTe

Citat från: Verspieder skrivet 12 maj 2009, 04:31:00 AM
Beror nog mycket på vilka arbetstider man kör. Mycket nattbuss = större risk för dylikt klientel.

Faktiskt är det mindre risk för spya på nattbuss enligt min statistik. Jag har haft ungar som varit stupfulla och spytt ner bussen kl 19:00 en lördag...

MrX

I Tyresö kan man räkna på minst tio i veckan, alla tider på dygnet. Även fast jag kört natt har jag bara fått två hittills ;)

Fast när jag jobbade i tvätthallen i Björknäs fick vi in en på morgonen kring 0900 med över trettio(!) spyor så inte måste det var natt för att någon ska må lite dåligt

Marc

Glöm inte faktorn körstil+värme i bussen! :)
Vintertid kör man med fördel med stängda kranar och glöm inte att vädra ur bussen ordentligt innan körning. Öppna dörrar i någon timme brukar göra susen! ;)

RoTe

Citat från: Marc skrivet 12 maj 2009, 12:45:19 PM
Glöm inte faktorn körstil+värme i bussen! :)
Vintertid kör man med fördel med stängda kranar och glöm inte att vädra ur bussen ordentligt innan körning. Öppna dörrar i någon timme brukar göra susen! ;)

Det brukar praktiseras på nattkörningarna. Men det går ju inte att ha iskall buss hela tiden. Folk spyr när som helst på dygnet i Uppland...

Danne B.

Citat från: RoTe skrivet 12 maj 2009, 13:03:06 PM
Det brukar praktiseras på nattkörningarna. Men det går ju inte att ha iskall buss hela tiden. Folk spyr när som helst på dygnet i Uppland...

Du får väl börja dela ut så´na där påsar man har på flyget... ;)

//Danne

Clabbe

Eller leta upp någon gammal tornister, de kan kränga på sej.

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 12 maj 2009, 13:03:06 PM
Folk spyr när som helst på dygnet i Uppland...

Usch då! Det gäller att se upp när man möter folk på gatan då! ;)

markuz85

Citat från: Wetjo skrivet 12 maj 2009, 04:50:33 AM
Förra gången jag jobbade natt var det en förare som drabbades av att någon urinerat i bussen...  >:(

Förra året hade någon skitit längst bak i bussen i Märsta...  ::)

yngrot

Ja usch för spyor... men som tur är händer det inte så ofta... får väl se nu till lönehelgen i maj då jag har nattkörning...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Wetjo

Citat från: yngrot skrivet 12 maj 2009, 21:54:44 PM
Ja usch för spyor... men som tur är händer det inte så ofta... får väl se nu till lönehelgen i maj då jag har nattkörning...

Jag kanske borde söka för något  :-\, men jag tycker det är roligt att jobba natt när det är mycket folk ute som t ex lönehelger...  ;D

psy

Folk som spyr är nåt j***a skit. Mina flesta spyor har jag fått i samband med beställningskörning, allt från skolresor till firmafester, julbord är nog värst.

Den händelse med en spya som jag minns bäst hände när jag körde taxi så det är ju lite OT, men iallafall. Snubben som satt i baksätet spydde ner sig, man kunde se att det runnit från tröjan ner på ovansidan av byxorna och sen mellan benen ner i sätet. När idioten inser detta försöker han få det till att spyan låg i sätet innan han steg in, att han altså satt sig i någon annans spya i min bil. Han krävde inte bara en gratis taxiresa utan även ersättning för sina byxor av mig... Jag gick inte med på detta av en rad olika skäl, då ringer idioten till polisen för att polisanmäla mig. Bra tänkte jag, polisen kom dit, såg att det var mer spy på ovansidan på idioten än i sätet, så saken var klar. Polisen bar in den berusade idioten efter att ha identifierat honom. Dagen efter ringde en skamsen snubbe till taxi och ville betala både taxinota och ersättning för städning....

UglyJazz

Jag har visserligen kört både buss och lastbil i tjugo år, men kan inte förstå hur det skulle kunna betraktas som "normalt"?

Ett tips till den som drabbas är att ta spolarvätska, gärna koncentrerad som fifty-fifty, men man tager vad man hafver.
Spolarvätskan dövar ditt luktsinne, och lindrar doftobehaget för dina passagerare. Den desinfekterar också och dödar bakterier och annat elände... Om bussen är ordentligt riggad har du minst tio liter av denna förträffliga rengöringsvätska med dig.
En del tycker att man blir lite dåsig av den men hellre halvlullig än spysjuk...
Snåla inte när du häller på den, det torkar ur bra, tar bort doften permanent och blir inte kvar nämnvärt som fukt i heltäckningsmattor heller...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...