Ny rättegång i Rasbo-olyckan...!

Startat av Danne B., 11 maj 2009, 13:17:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.


Wetjo

Citat från: Danne B. skrivet 11 maj 2009, 13:17:34 PM
Som topic...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5117519.ab
//Danne

Inte tas den om heller... Det är ett överklagande som nu ska förhandlas i hovrätten.
I hovrätten kan föraren frias eller fällas.
Ett tredje alternativ är att hovrätten återförvisar fallet till Tingsrätten.
Det är mycket ovanligt och då måste ett fel begåtts i samband med Tingsrättsförhandlingarna.

Danne B.

Citat från: Wetjo skrivet 11 maj 2009, 13:24:41 PM
Inte tas den om heller... Det är ett överklagande som nu ska förhandlas i hovrätten.
I hovrätten kan föraren frias eller fällas.
Ett tredje alternativ är att hovrätten återförvisar fallet till Tingsrätten.
Det är mycket ovanligt och då måste ett fel begåtts i samband med Tingsrättsförhandlingarna.

Ok... Fel ordval... Ändrat rubriken nu!

//Danne

vesslan30

Ja får se hur det går för henne .....

UglyJazz

Det är egentligen ingen ide att göra om något nu... Kostar bara mer av våra pengar, rakt ner i sjön.
En chaufför har brustit å det grövsta i sitt befälhavaransvar varvid några passagerare fått betala räkningen med kroppsskada och död.
Notera att jag inte hänger ut någon utan nöjer mig med att konstatera ett sakfaktum.
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Ersa

Citat från: AftonbladetLinjebuss 777 mot Östhammar lämnade Uppsala tidigt på morgon. Bussen kördes av den unga kvinnan. Samtidigt var bussen på samma linje 811, på väg från Östhammar till Uppsala.

Vad menas med "Linjebuss 777"? Hos UL finns linjerna 771-775, men ingen 777 vad jag vet.

RoTe

Båda bussarna gick på linje 811, den ena med destination Uppsala och den andra Öregrund.

Ersa

Citat från: UglyJazz skrivet 12 maj 2009, 12:47:08 PM
Det är egentligen ingen ide att göra om något nu... Kostar bara mer av våra pengar, rakt ner i sjön.
En chaufför har brustit å det grövsta i sitt befälhavaransvar varvid några passagerare fått betala räkningen med kroppsskada och död.
Notera att jag inte hänger ut någon utan nöjer mig med att konstatera ett sakfaktum.

"Befälhavaransvar"? Det ordet var nytt i detta forum. Bussförare måste vara de enda "befälhavare" som är helt utan utbildning i dylikt. Är det då så märkligt att olyckor händer? Tragiskt är det, men knappast chockerande. Det är lätt att det finns brister i ansvar som få har lärt sig. Tänk bara på att en hel del bussförare själva blivit överkörda av sin egen dörrbromsförsedda buss när de vridit av huvudströmmen utan att anlägga p-bromsen.
När jag var 21 år med nytaget D-kort hade jag en väldigt bra teknisk utbildning i ryggen, men saker som ledarskapsförmåga och sociala kunskaper samt hantera en tung buss på smala snömoddiga vägar tog några år att "självlära" sig.

Jag hänger inte heller ut någon, men till skillnad från dig kan jag inte konstatera ett sakfaktum med de få parametrar i just denna olycka.

UglyJazz

Då har vissa av oss avvikande definitioner på ansvar.
Personligen köper jag exempelvis inte det berömda citatet en polisman i Stockholm kläckte ur sig efter en halkolycka där inga skadades eller dog: -Det var ingens fel. Det var ju halt...
Hur hade denne valt att uttala sig om Rasboolyckan?
Någon har såsom förare av ett fordon ett ansvar att framföra detsamma på ett vederbörligt sätt... "Befälhavaransvar"

Någon är ansvarig, alltid...
Ovillkorligen och undantagslöst, annars vill inte jag åka med i den bussen...

PS Branschvana sedan 1990, obrutet och heltid...DS
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Nico

Citat från: UglyJazz skrivet 13 maj 2009, 23:07:38 PM
Då har vissa av oss avvikande definitioner på ansvar.
Personligen köper jag exempelvis inte det berömda citatet en polisman i Stockholm kläckte ur sig efter en halkolycka där inga skadades eller dog: -Det var ingens fel. Det var ju halt...
Hur hade denne valt att uttala sig om Rasboolyckan?
Någon har såsom förare av ett fordon ett ansvar att framföra detsamma på ett vederbörligt sätt... "Befälhavaransvar"

Någon är ansvarig, alltid...
Ovillkorligen och undantagslöst, annars vill inte jag åka med i den bussen...

PS Branschvana sedan 1990, obrutet och heltid...DS

Tja, även din egen definition av ansvar bör nog ses som avvikande och vad gäller detta med heltid och branschvana så vet jag inte om det ska ses som en merit. I vissa fall kan det nog vara mera av en black om foten. Om inte annat så antyder det en viss von Oben attityd som känns aningen unken enligt min mening. Visst är erfarenhet aldrig fel, men det är inget som som per automatik gör en överkvalificerad. Har stött på förare som kör som krattor trots att de kört heltid i 30 år eller mer.

Vad gäller ansvar mm. så visst ska det alltid finnas någon som är ansvarig ombord på bussen, flyget osv. Visst ska sedan även den ansvarige kunna stå till svars om så krävs. men ingen säger ingen kan dock begära att detta ansvar är detsamma som 100 % total personlig skuld i de fall något går snett. Allt går inte att påverka personligen utan istället får man även beakta omständigheterna (alla kanske inte ens var kända första gången), sedan kan man vara hur mycket befälhavare man vill.

I ett fall som detta kan det som sagt även komma fram nya omständigheter mm. som belyser saker i ett annat sken. Det kan även vara så att de ursprungliga uppgifterna kan tolkas på flera vis vilket i sin tur kan betyda att ansvarsfrågan inte är så helt solklar... Ska vi då förvägra personen ifråga att enligt fastlagda demokratiska regler få sin sak prövad igen eller ska vi bara hela summariskt stämpla och sedan avfärda vederbörande?!

Är i alla fall övertygad om att de allra flesta nog skulle vilja utnyttja de juridiska möjligheter som finns i fall som dessa. I annat fall kan man ju lika gärna avskaffa rättsväsendet helt och ersätta det med något ur Gamla Testamentet. Känns lite som att det som från visst håll skulle ha förespråkats är att totalt ansvar gäller i enlighet med tand för tand osv. och sedan hängt vederbörande i närmsta tall...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

UglyJazz

Det tycks som att det är ett känsligt ämne när det ska börja diskuteras ansvar...
Von Oben-attityden får stå för dig, och var inte avsedd att belysa överlägsenhet, utan mer att jag inte talar ur ett utanförperspektiv såsom exvis personbilsförare.
Vad jag inte kan påverka som förare är om bussen plötsligt drabbas av ett tekniskt fel.
ALLT annat är jag ansvarig för. Jag ser lite av polismannens tänkesätt i ditt svar.
Jag förstår att du vill att ingen ska ha gjort något fel, men de anhöriga till offren hjälps inte av ditt synsätt.
Det tyder mer på en rädsla att inse det ansvar man har som chaufför.
Man ska kunna ställa högre krav på en bussförare eller vill ni bara vara legitimerade rattvridare?

Tyvärr kan jag inte hålla med dig i ditt bibliska anförande, och låter den kommentaren undandraga sig min bedömning...

Man ska kunna förvänta sig mer av den som kör våra barn till skolan, så enkelt är det.
Jag vet inte vem man annars ska åtala. Vägverkets GD? Volvos VD? Bussbolagets VD?

Lämnar över till Er som vet mer om detta än vad som blev klart då jag tog körkort en vacker dag i april för många år sedan...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Ersa

Citat från: UglyJazz skrivet 14 maj 2009, 08:39:11 AM
Jag förstår att du vill att ingen ska ha gjort något fel, men de anhöriga till offren hjälps inte av ditt synsätt.
Det tyder mer på en rädsla att inse det ansvar man har som chaufför.
Man ska kunna ställa högre krav på en bussförare eller vill ni bara vara legitimerade rattvridare?

Det jag menade var inte frågan om vad vi "vill" vara, utan snarare hur verkligheten ser ut idag. Bussföraryrket ligger på en otroligt låg utbildnings-, kvalitets- och lönenivå, jämfört med t.ex lokförare och piloter. Ändå har dessa tre yrkesgrupper samma ansvar. Jag försöker inte att få det till att bussförarna ska undslippa allt ansvar efter en dylik olycka, utan mer istället acceptera dagens verklighet. I en vanlig bussförarutbildning ingick tills för ett par år sedan mestadels lektioner i rattvridande. Personligen tog jag D-behörigheten och YKB på en bra skola så sent som 2001, men några kurser i brandsläckning, första hjälpen, sjukdom och halkkörning fick jag varken från bussförarskolan eller av någon seriös stor arbetsgivare. Inte ens i den "omfattande" certifieringen från länshuvudmannen i Västerbotten ingick sådant. Mycket av sådan kunskap ingick dock i den CE-körkortsutbildning jag gick några år senare, men det vore ju lite bakvänt om alla ska behöva ägna en hel skoltermin åt lastbilsstudier + ADR bara för att kunna köra buss i linjetrafik.

Jag skulle gärna vilja se att hela bussbranschen får ett rejält uppsving i status, där alla förare är insatta och välutbildade i allt som har med fordonet, trafiken och ansvarsfrågan att göra. Men idag ser det inte ut så. Vi har fortfarande ett statustänkande och kastsamhälle där de oengagerade tätortslinjetrafikförarna ligger i botten och de snobbiga turistbussförarna ser sig själva i toppen. Måhända blir det början till en förbättring nu när det nya yrkeskompetensbeviset introduceras.

Jacob

Citat från: Verspieder skrivet 12 maj 2009, 13:21:41 PM
Vad menas med "Linjebuss 777"? Hos UL finns linjerna 771-775, men ingen 777 vad jag vet.

Bussarna hade registreringsnumren XCA 758 (KR Trafik 181) och XCA 777 (KR Trafik 182) ;)

//Jajje
Särskrivning är en dödssynd!

homer

Citat från: UglyJazz skrivet 14 maj 2009, 08:39:11 AM

Man ska kunna förvänta sig mer av den som kör våra barn till skolan, så enkelt är det.
Jag vet inte vem man annars ska åtala. Vägverkets GD? Volvos VD? Bussbolagets VD?


Vi har skapat oss ett hemskt samhälle där de alltid är någon som måste ställas till svars inför en domstol.
jag förstår inte varför de ska vara så vikigt att åtala någon för allting.

man hör ofta att myndigheter tillexempel polisanmäler sig själva för att något inte har gått rätt till., det är trist att vi har fått ett samhälle som bara kan se allt svart eller vitt

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)