Upphandling Nyköping-Trosa

Startat av julle, 29 april 2009, 23:27:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

julle

Efter att Länstrafiken i Sörmland kommit med nytt tilldelningsbeslut för trafiken i Nyköping och Trosa där Orusttrafiken utsågs till vinnare, så har Busslink valt att överklaga detta senaste beslut till Länsrätten. Länsrätten har dock ännu inte beslutat hurvida de kommer att ta upp ärendet.

Så mycket står dock klart, att Busslink genom direktupphandling kommer att fortsätta att köra trafiken från och med augusti 2009 och minst 9 månader framåt genom direktupphandling av Länstrafiken.

Magnus

Jag trodde det var klart att Länsrätten inte skulle ta upp ärendet och det därmed är klart att Orusttrafiken ska köra trafiken. Har jag missförstått det?


Bussmicke

Vilken Soppa, ger man sig aldrig?

Direktupphandling ?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 01 maj 2009, 23:06:11 PM
Vilken Soppa, ger man sig aldrig?

Direktupphandling ?

Ja, direktupphandling är som när du köper soppa i affären, dvs du själv bestämmer vem du ska köpa av.
;-)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Leif D skrivet 03 maj 2009, 12:48:08 PM
Ja, direktupphandling är som när du köper soppa i affären, dvs du själv bestämmer vem du ska köpa av.

Men, vad är poängen med upphandlingsförfarandet då överhuvudtaget om man kan krinngå det genom att nu direktupphandla???

Cero

Citat från: virtual1 skrivet 17 maj 2009, 18:55:08 PM
Men, vad är poängen med upphandlingsförfarandet då överhuvudtaget om man kan krinngå det genom att nu direktupphandla???

Poängen med upphandlingsförfarandet kan man diskutera i evigheter och antagligen inte hitta vettiga svar. Dock går det att direktupphandla under vissa förutsättningar. Jag kan inte dessa i detalj men vet (av egen erfarenhet) att det går att göra mindre upphandlingar utan förfrågningar på värden från 2 till max 8 gånger basbeloppet (beror på vilken policy den aktuella myndigheten/kommunen har) från samma leverantör under ett år. Det är också möjligt att direktupphandla när det kan göras sannolikt och dokumenterat att den kompetens eller vara som söks endast kan tillhandahållas av en enda leverantör på marknaden. I det sammanhanget får man inte hänvisa till att kompetensen är att ha specifik kunskap om den aktuella organisationen eller att man gjort uppdrag där tidigare. Det är inte unikt. Däremot skulle det kunna vara unikt att besitta kunskaper om juridiska aspekter på IT-stöd för socialförsäkringen, givet att man är den enda juristen i hela Europa som specialiserat sig på det området.

I fallet busstrafiken Nyköping-Trosa kan man sannolikt inte hänvisa till att Busslink kör där idag. Det är inte unikt nog. Köra buss kan många och lära sig taxor och linjesträckningar bör de flesta i branschen kunna göra med kort varsel. Däremot kan man antagligen betrakta deras kompetens som unik i att de har en infrastruktur i form av korrekt målade fordon tillgängliga i rätt mängd, anläggningar och eventuellt personal som möjliggör fullgörande av uppgiften med kort varsel. Sannolikt kan ingen annan aktör på den europeiska marknaden ställa upp med motsvarande. Utöver detta finns säkerligen klausuler som man kan hänga upp ett avtal som detta på i form av att inte utsätta allmänheten för risker och olägenheter i form av utebliven busstrafik och därmed ställa många människor utan möjlighet att ta sig någonstans.

julle

Länsrättens dom i ärendet (Busslinks överklagande) har nu kommit. Domen innebär nyupphandling, då länstrafiken brustit i upphandlingen med risk för särbehandling och konkurrensbegränsning! Busslink lär inte överklaga detta och sannolikt inte länstrafiken heller.

Hur som helst, tidigare skrev jag att Länstrafiken direktupphandlat trafiken from augusti 2009 av Busslink i 9 månader framåt, detta ska vara i 18 månader ända fram vilket borde hamna vid ett slutdatum i februari 2011.