Vilket är det bästa bussbolag bland bus4you, GoByBus, Swebus? Vad tycker ni?

Startat av Johan99, 22 mars 2009, 13:11:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan99

Hejsan

Jag öppnar denna tråd för jag vill höra vad alla tycker om dessa tre buss bolag bus4you, gobybus swebus? DVS kvalite, tider, mm. När jag bedömer ett bolag är jag verkligen "kritisk" och tänker på det mesta.

GoByBus/Säfflebussen: Om man som resenär åker med detta bolag så får man det som man betalar för.
Ska förklara det enklare. GoByBus enligt mig tänker inte på kvalite på sätena för sina resenärer. På deras
flästa bussar har dom bara 25-30 cm fram till nästa säte. Vilket innebär att en person på 180 cm lång som
mig kommer i med mina knän i sätet som är framför mig om den resenären fäller bak stolen. Alla GoByBuss bussarna
har inga eluttag med 220 volt, om man som stort buss bolag med dom flästa bussar fulla borde man ha "RÅD" att
utrusta bussarna med detta så att resenärena kan ha full batterie på sina datorer/mobiler.
Sätena är mycket dåliga. Genom att dom vill få in så många resande som möjligt har bolaget tillverkat sätena så att om
en bredaxlad person sitter i ett av sätena så kommer en del av axlarna över på andra sätet, vilket är jobbigt!
En del av sätena på bussarna har till och med inget litet bord bakom sätet som man kan fälla ner och äta på, mycket dåligt!

Swebuss: Bäst på tider, spelar ingen roll vart man vill åka. Har stött på en del bussar med swebuss som har lite längre än
25-30 cm fram till nästa säte, men inte ofta :P Sedan har dom samma kvalite som gobybus.

Buss4You: Första gången jag åkte med dom vart jag jätteimponerad och på ett strålande humör när jag var klar med min resa!
Kostar kanske lite extra men det är verkligen värt att betala dom pengarna. Bolaget har eluttag i alla stolarna! Armstöd  på båda sidorna av stolen, skinstol! Det är 80-90 cm fram till nästa stol! När resenären framför mig hade fält ner sin stol hade jag 15 cm fram till ryggstödet. Chafören har en liten bar längst fram som man kan köpa cola, fanta mm. Som resenär kan du även boka en platts där du vill sitta, det kostar 30kr extra.
Det negativa: Genom att bolaget är nytt så går den inte till så många städer och dom har inte så många tider heller.
Swebuss och säfflebussen släng er i väggen!!! =)

Skriv gärna vad ni tycker=)

MVH
Johan








     

Skalman

Är det inte lite som att jämföra äpplen med päron? Bus4You har väl som affärside
att erbjuda lite mer än "vanliga" expressbussar? Men jag har ingen detaljkunskap
i frågan, det var bara en tanke.

Edit: du kanske skulle fixa till rubriken lite...  8)

En buss brummar

Ja.. ändra rubriken tack. I Sverige stavas det "buss" bus betyder något helt annat. Finns även fler stavfel inne i texten men det skiter jag i.

Ang din fråga så är det verkligen äpplen mot tegelstenar. kan komma med liknande frågor:

Vad är skönast? 1:a klass hos Thai eller mittsätet på en charterflygning?
Vad är skönast? Åka lokalbuss eller Swebus Express?

Vad är skönast? X2000 sätet eller dom på Regina tågen?

Johan B

Med tanke på att det ändå är ganska jämnt prismässigt tycker jag nog inte det är så tokigt att jämföra Bus4You med GoByBus och Swebus Express. Framför allt det sistnämnda bolaget är ju dock överlägsna då det gäller att erbjuda täta avgångar till de flesta platser och dessutom får du alltid plats om du bokar vilket inte är fallet med Bus4You. När det gäller tidtabellshållning tycker jag också att SweX verkar vara den mest pålitliga i gänget. Sedan kan jag hålla med om att SweX och GoByBus gott kunde investera i lite bättre stolar än vad som sitter i vanliga linjevagnar. Ser man på NorWay Bussexpress så är det ju i regel turistvarianten av Volvos stolar (man har nästan bara Volvo 9700) och 4-stjärnigt benutrymme (SweX och GoByBus 3-stjärnigt).

Johan99

Jag håller med dig Johan B, denna tråd är för att folk ska skriva vad dom tycker om dessa tre bus bolag. Skit samma om
det är lite stavfel :P men jag hoppas att några från swebus å säfflebusen läser denna tråd med så dom kan se vad deras resenärer tycker.

Johan99

Ang din fråga så är det verkligen äpplen mot tegelstenar.

Håller verkligen inte med dig om den saken.
tycker det är viktigt personligen för att en del bolag skiter i stora personer
som vill åka buss lång väg.


Möllers


Johan B

Citat från: Mattias Möller. skrivet 22 mars 2009, 15:54:06 PM
Är Arriva-Swebus-Veolia.

Kan du förtydliga det där Mattias för jag förstår tyvärr inte vad du menar.

Svemicke

Citat från: Johan B skrivet 22 mars 2009, 19:29:27 PM
Kan du förtydliga det där Mattias för jag förstår tyvärr inte vad du menar.
Mattias tycker nog att det bästa bussbolaget är Swebus, Veolia och Arriva. De som kör för Skånetrafiken. Bara en gissning.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Jag tycker inte det är något fel på jämförelsen. Du jämför de tre bolagen som sysslar med expressbusstrafik och jag håller mig till Swebus Express då de har fungerat smärtfritt hittills. Bus4You är väl inte riktigt fulletablerat som ett rikstäckande bussbolag. De har ännu för få linjer och är därför inte intressanta för mig. Säfflebussen/GoByBus har tidigare fyllt en buss och sedan kört. Om de gör så än, vet jag inte, men Swebus Express tar in fler bussar om så behövs och man kan alltid räkna med att få plats om man bokar upp till 24 timmar innan.

Nackdelen med SweEx är att de inte följer sina egna regler utan fortsätter att sälja "spontanbiljetter" ombord på bussen vilket försenar avgångar och dylikt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ante

Citat från: Svemicke skrivet 26 mars 2009, 18:14:32 PM
Jag tycker inte det är något fel på jämförelsen. Du jämför de tre bolagen som sysslar med expressbusstrafik och jag håller mig till Swebus Express då de har fungerat smärtfritt hittills. Bus4You är väl inte riktigt fulletablerat som ett rikstäckande bussbolag. De har ännu för få linjer och är därför inte intressanta för mig. Säfflebussen/GoByBus har tidigare fyllt en buss och sedan kört. Om de gör så än, vet jag inte, men Swebus Express tar in fler bussar om så behövs och man kan alltid räkna med att få plats om man bokar upp till 24 timmar innan.

Nackdelen med SweEx är att de inte följer sina egna regler utan fortsätter att sälja "spontanbiljetter" ombord på bussen vilket försenar avgångar och dylikt.

Vet väl inte om man kan säga att något expressbussbolag idag är rikstäckande :)
Swebus Express värld slutar i Mora, Ybuss i Umeå och Tapanis i Haparanda. Kör någon längre?

Muk

Citat från: Ante skrivet 26 mars 2009, 18:30:48 PM
Vet väl inte om man kan säga att något expressbussbolag idag är rikstäckande :)
Swebus Express värld slutar i Mora, Ybuss i Umeå och Tapanis i Haparanda. Kör någon längre?

Svenska Buss har ett riktigt glest linjenät, men linjer från malmö i söder till Ånge/Timrå i norr. Står visserligen Härnösand, men inga bussar verkar gå dit. :)

Möllers

Som Svenmicke så gillar jag mest bussbolaget Arriva Swebus o Veolia har innat gillat bergkvarabuss ochså men inte nu mer slut med det.
Fattar inte varför Linjebuss ska ängra sina namn hella tiden först linjebuss sen connex nu veolia så löligt dom ska göra så.
Tänk som alla skulle göra det typ swebus skulle ängra sitt namn till nåt annat men förvånar mig inte om dom gör det snart.
Senaste bussbolaget har ängat sitt namn nu innan heter dom Säffebussarna nu heter dom GoByBuss gillar deras röda lack mycket snyggare nu tumme upp  :)

Knut

Ser at Johan99 ber GoByBus og SwebusExpress slenge seg i veggen.
Et lite spm til deg da. Om 140 mennesker reiser med en avgang Oslo - Göteborg eller motsatt så kjøre SweX med 3 busser.
Bus4You vil ha minst 4 busser på samme antallet reisende. Hvordan vil prisene bli på disse turene over tid??
Når det gjelder eluttag så er dette på vei hos alle. SweX har dette MAN i 677x serien og alle nye Volvo.
Dette med å arbeide underveis har ikke vært det viktigste for de reisende tidligere.
Jeg som fører er glad for at vi (SweX) ikke har salgsautomater i bussene. Man slipper at folk går rundt i bussen. Og det er nok sop/søppel nok som det er idag.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Jonas Strömblad

Citat från: Mattias Möller. skrivet 26 mars 2009, 19:19:19 PM
Som Svenmicke så gillar jag mest bussbolaget Arriva Swebus o Veolia har innat gillat bergkvarabuss ochså men inte nu mer slut med det.

Varför gillar du inte Bergkvarabuss längre?
/J