Huvudmeny

utlandslön

Startat av j, 17 februari 2009, 17:40:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j

Vad gör våra fackförbund åt utlandslönen egentligen??
När ska de börja göra lönerevisioner på de bolag som har utlandstrafik?

michael k

som två timmar om dagen plus trakt för en dubbelbemannad spanienkörning

JDS

Tja, skriv till din styrelse och fråga!  :-*

dajo

2 timmar om dagen + Trakt ? (Rätt uppfattat ?)
Synd om dom förarna som ställer upp, låt åkarna köra själva om dom är så j..... dumma.

michael k

facket är intreserat av en sak
medlemsavgiften sedan skiter dom i resten

Jonas Strömblad

Was!!!
Hur fungerar det egentligen när man är borta? Har man inget betalt alls (mer än ev. traktamente) när man inte kör?
/J

j

Det är ju en väldigt spridd lönesättning!! Det mest normala är 8 tim om dan +track oavsett om man jobbar eller inte på resmålet.  Vissa bolag ger bara 6 tim om dan! Med andra ord konkurerar dessa bolag med våra löner vilket är sorgligt. Om facket vore riktigt aktiva skulle inget bolag våga betala mindre än avtalet vilket i sin tur skulle leda till högre status på vårat yrke och högre priser till bussbolagen på utfört arbete!!

michael k

skidpendlar  är ju ett annat sorgligt område där en del kör en hel helg för 2200sek
och del har 5000sek efter skatt

j

finns ju ett  väldigt stort bolag i sverige som betalar sina så kallade "andrachaufförer" väldigt lite och kallar det lärningslön

Christer K

Citat från: j skrivet 17 februari 2009, 17:40:52 PM
Vad gör våra fackförbund åt utlandslönen egentligen??
När ska de börja göra lönerevisioner på de bolag som har utlandstrafik?
Citat från: michael k skrivet 17 februari 2009, 18:22:28 PM
facket är intreserat av en sak
medlemsavgiften sedan skiter dom i resten
Då kan man undra vem är facket till för? Jag tror det är medlemmarna i fackförbundet och har man några problem så går man till sin avdelning och kontaktar en ombudsman. Där får man hjälp, hade en på jobbet som fick för lite i semester lön och efter kontakt med facket så blev det ordnat. Miss från lönekontoret hette det.
Gäller det körning med buss i beställningstrafik så är det denna länken som gäller http://www.transport.se/ bara att söka vidare till rätt avdelning.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

preacher

Som jag ser det är det största felet att man ställer upp på dom villkoren.Så länge Förare ställer upp på vilkoren kommer det inte att bli någon ändring. Tittar man på vilka som kör så är det folk utifrån eller timanställda som ser det som en "semester" att komma iväg. Har man ett vanligt jobb och sen tar en sån här körning på sin egen Semester ser dom det som en betald semester.Är det fel trott av mej??

Kanske gör en sån här vy till Frukosten att vissa förare inte bryr sej om avtalen.

Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

michael k

#11
Citatfinns ju ett  väldigt stort bolag i sverige som betalar sina så kallade "andrachaufförer" väldigt lite och kallar det lärningslön
och vilket är det då?

i en annan tråd gnäller du ju om att inte företagsnamnet näms
Citathttp://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=23388.msg177331#msg177331

saxat från den
Citatwuj 565!!! Min gamla arbetsplats- underbar buss!!!! Tänk så många timar jag varit i den bussen- o den var välstädad o putsad in i minsta detalj
nej så dj***a välputsad var den inte
definitivt inte under toalettmattan där nog ingen städat sedan Söttermans tid och mellan att jag städade den en ggr

Citatvilket är då det nya bolaget? Jag körde på Marks innan men kör nu på det så kallde nya bolaget- har 8 timmat o 500 om dan o det är ju bra o i linje med avtalet- skitsnack kan man hålla på med men då ska man säga vad man gör nu!!! O krister-kanske inte konstigt om du inte kör buss längre Glad
skitsnack är det ju inte
men det kanske var så att den nye förmannen inte ricktigt visste sina befogenheter på det nya stället
han har ju varit van att bestämma det mästa innan han sade upp sig (hade jag gort ett sådant resultat hade jag sagt upp mig snabt med ;D)
eller så kan det ju vara att han var lite onyckter som vanligt
sedan vet jag ju inte om jag vill nämna det
det är ju ett välskött och fint bolag ni jobbar på
att de har gort en miss vid anställandet av en förman kommer nog att reglera sig själv om ett tag


Citatkrister-kanske inte konstigt om du inte kör buss längre Glad
bäste johan innan du sprider dynga kanske du skall kolla namnet så att du är elak vid rätt person
bara ett tips ;D
och för övrigt kör ju christer H buss igen
men det är ju fler en han som fått ta lite ledigt när inte rätt förman är på plats