Huvudmeny

Små SL depåer

Startat av Stefan P, 17 januari 2009, 11:16:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

CitatBakom Saltarö gård.

// Niclas

Aha, tackar.


Roland Hn

Stavsnäs hade bara plats för fyra bussar på parkeringen utanför bostadshusen. När Ramsmora depån blev klar, utökades antalet bussar.

julle

Tills för några år sedan hade Swebus en buss (för SL-trafik!) uppställd i Gnesta, vet inte om den finns kvar? Estögaraget i Nynäshamn finns väl fortfarande kvar, kan tänka mig något drygt 5 bussar står uppställda där. Har även för mig att det finns 2 bussar som kör SL-trafik hos Björks buss i Nykvarn, fanns åtminstone tills för något år sedan. I övrigt är det nog väldigt tunnsått med smågarage inom SL-trafiken numera.

homer

Citat från: Fredde_J skrivet 18 januari 2009, 01:52:36 AM
Vart i Saltarö-krokarna låg garaget?



Saltarö gård, inne mellan dem två ladorna som står som ett L

homer

håga finns ju i V-haninge, där står de väl runt 10 bussar max

Jonas Strömblad

Citat från: Stefan P skrivet 17 januari 2009, 11:16:25 AM
Hej

Jag vet det finns stora SL från 50 bussar och uppåt.
Men finns det små depåer eller uppställningplatser för 5 bussar och neråt och var finns de?

mvh Stefan P

Hallstavik och Älmsta.
/J

Mikael Ringmarck

Swebus Bromma är uppdelat på tre depåer. I Vällingbydepån står bara 9 bussar, så det tycker jag kan räknas som ganska litet  :)

JDS

Citat från: Mrbuss skrivet 19 januari 2009, 14:53:28 PM
Swebus Bromma är uppdelat på tre depåer. I Vällingbydepån står bara 9 bussar, så det tycker jag kan räknas som ganska litet  :)

Är Vällingby en "depå" eller bara en uppställningsplats? Utrustningsnivån i Vällingby är väl ungefär samma som vid rampen vid Gullmarsplan...

Mikael Ringmarck

Citat från: JDS skrivet 19 januari 2009, 22:58:04 PM
Är Vällingby en "depå" eller bara en uppställningsplats? Utrustningsnivån i Vällingby är väl ungefär samma som vid rampen vid Gullmarsplan...

Lite klumpigt uttryckt av mig kanske. Vällingbydepån (eller rampen) huserar ingen tvätthall eller tankmöjlighet. Det finns ramp för bussarna samt rastlokal med omklädningsrum. Vagn får man tilldelat av rampvakten, på eftermiddagen ringer man TX Bromma.

Ted Selander

Citat från: homer skrivet 18 januari 2009, 22:04:20 PM
håga finns ju i V-haninge, där står de väl runt 10 bussar max

Håga (förkortas HÅGA) används inte längre för trafikvagnar.

/Ted

homer

Citat från: Ted S skrivet 21 januari 2009, 14:42:20 PM
Håga (förkortas HÅGA) används inte längre för trafikvagnar.

/Ted

jaså där ser man, var ju ett tag sen jag var i trakterna så man hänger inte med...

novak

I Sommras rassla jag runt på rindö ganska mkt då fanns det en uppställningsplats för en buss där. Lär ju vara så fortfarande .

Matte

Citat från: homer skrivet 18 januari 2009, 22:04:20 PM
håga finns ju i V-haninge, där står de väl runt 10 bussar max

Ja som Ted sa så används inte HÅGA längre för trafikvagnar men skall enligt uppgift användas för uppställnig av vagnar som ej skall gå i trafik. Men när jag vart plaserad där så hade vi 19 vagnar och innan nedläggningen så hade vi 13-14 vagnar. Nu är allt flyttat till JOGA istället och där finns Tvätthall, Verkstad och 5st byggnads baracker som personal lokaler. Där finns ca30 vagnar.

Bussmicke

Citat från: Ivo skrivet 18 januari 2009, 01:01:52 AM
Uppställningen vid Saltarö gård försvann när Swebus tog över trafiken 2002 Älvsby blev då den depå man placerade bussarna.

Jag hade för mig att Älvsby skulle försvinna, var detta fel eller hade man ändrat sig?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

HB

Citat från: Bussmicke skrivet 11 april 2009, 16:30:18 PM
Jag hade för mig att Älvsby skulle försvinna, var detta fel eller hade man ändrat sig?

Nej det har inte varit aktuellt. /Henrik/