Skånetrafikens nya biljettsystem

Startat av linlars, 05 augusti 2008, 21:53:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

preacher

Citat från: Svemicke skrivet 29 maj 2009, 02:16:35 AM
Vilket uridiotiskt ställe att placera skylthanteraren på! Mitt i siktfältet. Dessutom borde den reflektera på natten så det blir svårare att se i backspegeln?

Kan tyckas men den sitter inte i siktfältet utan till vänster i sidorutan o precis som mittlinje skriver är den perfekt placerad för att läsa av utan att ta blicken från vägen,. Har ingen bra bild från förarstolen men här är en från annan vinkel.


Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Svemicke

Citat från: Mittlinje skrivet 29 maj 2009, 10:33:01 AM
Förmodar du menar C90-display och i så fall har du fullständigt fel Swemicke. Den är alldeles utmärkt placerad, stör inte alls sikt eller annat, ger inga reflexer under mörker. Har själv varit med om att testköra den med aktuell placering. Tidigare satt display ovanför i takdelen och det var problem att behöva släppa blicken framåt för att ta åt sig information. Nu ser man klart och tydligt både i mörker och vid dimma hur långt det är kvar till kommande hållplats ifall man kör region, i stad finns det så mycket annat som är störande. Dessutom perfekt då det gäller lägesrapport gällande hur man ligger till  jämfört med tidtabell.

Oj! "Det som inte blir gjort med datorn, blir aldig gjort", för att citera en kompis. Jag tycker inte det finns anledning att glo på dessa system ändå. De är bara stressande och onödiga. Jag pluggade alltid in stopptiderna i god tid sedan anpassade jag körningen efter det. Behövde ingen dator som berättade det för mig. Vi hade stopptiderna på ett papper och vi skyltade själva. Fungerade utmärkt.

Någon berättade för mig en gång i tiden att facket en gång lade sig emot att bussarna skulle gå att skylta om från förarplatsen. Det klagades på att förarna inte längre fick röra på sig. Numera behöver de tydligen inte ens tänka själva, men nu klagar inget fack. Vårt skyltsystem i Sjuhärad (iTID) bara strular och visar fel hållplatser och fel stopptider ständigt och jämt.

Citat från: Mittlinje skrivet 29 maj 2009, 10:33:01 AM
Nya biljettsystemet har mycket mer att önska, även om tanken är bättre än gamla Scanpoint. Vid övergången tog man inte tillvara den information som fanns i gamla systemet fullt ut utan backade ett antal taxefiler och versioner bakåt. Stora problem har funnits med bland annat via-resor men nu börjar mer och mer ramla på plats t ex lättare att sälja Danmarksbiljetter. Systemet bygger på Windows och kräver en del omstarter ibland, vilket tar för lång tid i stadstrafik - upp till 3-4 minuter. Blir säkert jättebra när det blir någorlunda klart.

Trevligt med omstarter på fyra minuter på en stressig stadsbusslinje. Sånt gillas av många förare som inte insett tjusningen med glidarjobbet linjebusschaufför.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 01 juni 2009, 00:57:38 AM
Någon berättade för mig en gång i tiden att facket en gång lade sig emot att bussarna skulle gå att skylta om från förarplatsen. Det klagades på att förarna inte längre fick röra på sig. Numera behöver de tydligen inte ens tänka själva, men nu klagar inget fack. Vårt skyltsystem i Sjuhärad (iTID) bara strular och visar fel hållplatser och fel stopptider ständigt och jämt.

Till detta kommer att bussarna skyltar om till Ej i trafik (med versaler) alltsomoftast fast de tydligt går på linje. Sedan finns det tydligen några MaxCi som inte fått iTid och där förarna till 75 procent således glömmer att skylta om manuellt.
Beträffande att facket klagade på att förarna inte fick röra på sig vid omskyltningen kan man väl bara undra om de inte har bättre för sig. T ex att rekommendera förarna att vi ändhållplatserna gå genom bussen och samtidigt som de får lite motion också kan se om något är kvarglömt (fungerar om det inte är ringlinjer). På den tiden bussarna skyltades om med veva-veva var det en allt annat än bra arbetsställning vid omskyltning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Jag får nog lov att hålla med Svemicke att vi har alldeles för mkt datorer och skärmar som upplever jag oftast gör det sämre för oss som kör...det var lättare förr en tång att klippa med ett häfte med biljetter och ett häfte med övergång..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan

Smidig maskin som jag inte trodde på först, men jag har ändrat mig. Vi i Skåne kan sälja biljetter till samtliga zoner i Blekinge, Halland, Kronoberg, Kalmar, Skåne län samt till stn Kungbacka, Mölndal och Göteborg.
I branschen 37 år

linlars

Citat från: Mittlinje skrivet 29 maj 2009, 10:33:01 AM
Systemet bygger på Windows och kräver en del omstarter ibland, vilket tar för lång tid i stadstrafik - upp till 3-4 minuter.

Lite off-topic, men ändå:

Jag förstår inte att de bygger "embedded systems" på Windows-plattform. Linux är ju så mycket stabilare.

Olof Lagerkvist

Citat från: Svemicke skrivet 29 maj 2009, 02:13:04 AM
Vad jag har förstått så skall det nya biljettsystemet funka något sånär likadant som ScanPoint.



Citat från: Svemicke skrivet 29 maj 2009, 02:13:04 AM
ERG är totalt värdelös! Systemet har funnits nu i en vecka och är så ologiskt och dumt. En väldigt massa knapptryckningar bara för att få ut en enkelbiljett och vi ska inte prata om att hjälpa resenärerna med sina nya kontokort. Dessutom vet INGEN, inte ens Västtrafik exakta prisuppgifter mellan olika platser om man reser med kontokort.

Detta slås jag alltid också av när det gäller ERG var det än i världen dyker upp. Många saker är väldigt onödigt komplicerade. I egenskap av programutvecklare kan jag väl visserligen förstå bakgrunden till en del utvecklingsmässiga genvägar vid specifika kundönskemål för att spara utvecklingstid, t ex den helt onödiga skillnaden mellan + och T knapparna är säkerligen en sådan, men det mesta av krångleriet verkar ändå komma av att man försökt göra alldeles för många sofistikerade lösningar tillgängliga lite överallt i användargränssnittet vilket bara gör allt plottrigt och svårarbetat.

Det skälldes visserligen mycket på krångligheterna med Scanpoint när det infördes en gång i tiden också men dom hade åtminstone förstått det viktigaste i de här sammanhangen, det gick att sälja en kontantbiljett med en knapptryckning. Det är samma sak som att kassasystemet i en personalmatsal ska kunna sälja en dagens lunch med en knapptryckning, den som försöker sälja ett kassasystem som kräver 10 knapptryck för detta kommer inte att lyckas särskilt bra... Tyvärr verkar inte upphandlare av system för kollektivtrafik resonera likadant.

Dock upplevdes som sagt Scanpoint som rejält krångligt en gång i världen också. Undertecknad åkte gratis lite då och då under ganska många veckors tid mellan Ulricehamn och Borås eftersom förarna inte förstod hur Scanpointmaskinen fungerade.

Btw, det där jag hörde om att Västtrafik-förarna ska knappa in passagerarnas SMS-biljetter i biljettmaskinen, är det verkligen sant? Så urbota tråkigt genomstolligt i så fall att lägga en sådan ren statistiksamlingsuppgift på förarna. Påminner mig om när jag nyss hemkommen från England såg Västtrafiks anslag med uppmaning till passagerarna att alltid registrera periodkorten på tågen för statistikens skull och mindes anslagen på några stationer i London där passagerarna uppmanades att för att undvika onödig köbildning inte registrera periodkorten på tåg, spårvagnar och ledbussar om man ändå hade periodkort som täckte hela resan... Antar att erfarenheterna av att hantera många passagerare i ett kollektivtrafiknät är lite större därborta iofs.

Däremot har jag iofs sett andra ställen i England/Skottland där bussförarna ska skriva ut en nollpris-kontantbiljett för alla passagerare som har periodkort, så det förekommer stolligheter där också.

Citat från: Svemicke skrivet 29 maj 2009, 02:13:04 AM
ERG är nästan ett ännu mer efterblivet system än vad GLAB:s ProData-system var och vad jag har förstått så är det göteborgarna som satt sig emot att Västtrafik skulle införa samma biljettsystem som i Skåne och Halland.

En annan liten komplikation som nu uppstått är att man från Västtrafiks sida inte längre kan sälja biljetter till Falkenberg som man kunnat innan. Visserligen har jag hört ryktas om att Hallandstrafiken motsatte sig Västtrafikbiljetter till Falkenberg, men hur ska man lösa det på Viskadalsbanan nu? Skall man numera behöva delbetala till Horred i ERG för att sedan köpa resterande resa i Qubicas biljettsystem? En resa som man tidigare kunnat köpa hela vägen.

Jag har försökt få fram ett definitivt officiellt svar från Västtrafik angående kortgiltighet i "gränstrafiken" men inte riktigt lyckats. Dock verkar följande gälla om man sammanställer inofficiella svar från några olika personer på Västtrafik, SJ och Arriva:

ERG-kontoladdning och Scanpoint-värdekort gäller parallellt mellan alla stationer längs hela tågsträckan Borås - Varberg. Mostvarande gäller på tågen också Töreboda - Falköping - Nässjö och Kinnekulletåget ända till Örebro (ja, det går att åka på Västtrafikkort med kontoladdning ända till Nässjö och Örebro, även t ex Nässjö - Huskvarna om man vill  8) ). Med buss är flexibiliteten avsevärt mer begränsad. Mellan Svenljunga och Falkenberg gäller bara resp läns kort till gränsen. Med linje 250 Ulricehamn - Jönköping gäller ERG-kontokort hela vägen på avgångar till/från Jönköping som startar/slutar väster om Strängsered, Scanpoint-värdekort gäller på hela sträckan Ulricehamn - Jönköping så länge resan börjar/slutar i Jönköpings Län (hur kan det ha uppstått en sån begränsning egentligen undrar jag då...).

Hur gränssituationen ser ut med buss Tidaholm - Mullsjö/Habo/Jönköping (om det nu finns några sådana linjer kvar) och över gränsen till Örebro har jag inte fått tillräckligt bekräftad för att återge här, men någon annan kanske kan fylla på med det.

Citat från: Svemicke skrivet 29 maj 2009, 02:13:04 AM
Fördelen är dock att vi i Borås numera kan köpa resor till Göteborg utan komplikationer, vilket vi inte kunnat innan.

Vilket för min personliga del är väl värt alla tänkbara komplikationer med ERG plus lite till. Med fyra dagar kvar till semester när regionen-runt-kortet gick ut har jag nu skippat att fylla ut de extra dagarna med bilpendling utan istället laddat pengar på Västtrafikkortet och konstaterat att Skogsfrugatan - Backadalsmotet kostar 74,37 kr med kontoladdning. Det kunde dock inte riktigt Västtrafik svara på i förväg så lite av en chansning var det. :-)

Citat från: Svemicke skrivet 29 maj 2009, 02:13:04 AM
FOTNOT:
Med kontokort menas efterföljaren till värdekorten/100-korten och inte vanliga bankkort.

Vi som programmerar sådana här betalningssystem med kort brukar benämna det "internkort" och "externkort". Men när kortsystemen sedan används ute hos kunderna kan det naturligtvis kallas i princip vad som helst...

Långt inlägg blev det och det borde väl varit en ny tråd egentligen, men ändå...
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

ERG maskinen är i särklass det sämsta jag varit med om...Alldeles för mkt knapptrycknigar för allt man ska göra,, Sen det där med + och t knappen är det inte många som känner till .. Ofta får man säga till resenärer att först trycka + utan att kortet är nära...och grupp resa på kontokortet är inte heller helt lätt..hur ska man göra vid bussbyte ?? Ingen som vet...  Och den usla infon från Västtrafik är ju otrolig den 18 MAJ skulle vi börja sälja på ERG men inge visste om det så många fick åka gratis när de inte hade 200kr till det nya kortet   De ska ju ha en pant för det,,,
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina