Skånetrafikens nya biljettsystem

Startat av linlars, 05 augusti 2008, 21:53:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

linlars

Hej!

Jag såg i dag för första gången Skånetrafikens nya biljettystem installerat i en buss (de rullar just nu ut systemet på Lunds stadsbussar).

Skånetrafiken har ju inte köpt sitt nya system från ERG (som SL och Västtrafik) utan av Cubic Transportation, företaget som köpte upp Scanpoint för många år sedan. I dag såg jag en smart fördel som det fört med sig; man har bytt ut den gamla förarterminalen och satt in en ny samt kompletterat med en ny kortterminal (inkl kvittoskrivare), men samtidigt är det nya systemet kompatibelt med magnetkorten från Scanpoint-systemet, så föraren behöver inte två terminaler under övergångsperioden och det borde förenkla administrationen bakom.

I övrigt såg förarterminalen mer användarvänlig än det jag sett av ERGs "hajjen", men jag såg inte så mycket, så det är svårt att veta.


En taskig mobilbild (tagen på linje 2 i Lund i eftermiddags) på gamla Scanpoint/magnetkortsläsaren, den nya förarterminalen och den nya kortläsaren/kvittoskrivaren:
http://user.tninet.se/hom327l/ny_biljettautomat.jpg

Info från Skånetrafiken:
http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=16641&epslanguage=SV

Björn Ax

Himla trevligt.

Är det en trivector dosa jag ser i bakgrunden??  ;D

Robert S

Japp, helt rätt.


Citat från: hamre skrivet 06 augusti 2008, 12:09:06 PM
Himla trevligt.

Är det en trivector dosa jag ser i bakgrunden??  ;D

yngrot

Verkar ju bättre än ERG som vi har ....samköra med Scanpoint bra
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

David S

Hmm brukar det inte vara en låda med en blå fena på till dessa system eller är detta en annan variant än den som finns i till exempel Göteborg?

Simon Bertilsson

Citat från: David S skrivet 07 augusti 2008, 19:37:55 PM
Hmm brukar det inte vara en låda med en blå fena på till dessa system eller är detta en annan variant än den som finns i till exempel Göteborg?

Läs ursprungsinlägget en gång till...

David S



jonas a

Även installerat i Helsingborgs stadsbussar.

preacher

Bilder från tidigare i repris. Blekinge trafiken har åxå installerat systemet i sina bussar. Magnetkorten borjar o bytas ut efter Sommaren och alla magnetkort ska vara borta till årsskiftet. Maskinen fungerar bra och fung igrunden som den gamla Scanpointen. Man lär sig det mesta på en timme. Lite tråkigt att dom inte försökte förenkla vissa funktioner för en del biljetter tar lång tid att slå ut (20 sek).






Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

yngrot

Liten smidig maskin ni har till skillnad mot ERG vi har.. :P  och den har verkligen många onödiga knapptryckningar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan Hansson

Samma biljettsystem införs inom kort i Halland
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Svemicke

Vad jag har förstått så skall det nya biljettsystemet funka något sånär likadant som ScanPoint.

ERG är totalt värdelös! Systemet har funnits nu i en vecka och är så ologiskt och dumt. En väldigt massa knapptryckningar bara för att få ut en enkelbiljett och vi ska inte prata om att hjälpa resenärerna med sina nya kontokort. Dessutom vet INGEN, inte ens Västtrafik exakta prisuppgifter mellan olika platser om man reser med kontokort.

ERG är nästan ett ännu mer efterblivet system än vad GLAB:s ProData-system var och vad jag har förstått så är det göteborgarna som satt sig emot att Västtrafik skulle införa samma biljettsystem som i Skåne och Halland.

En annan liten komplikation som nu uppstått är att man från Västtrafiks sida inte längre kan sälja biljetter till Falkenberg som man kunnat innan. Visserligen har jag hört ryktas om att Hallandstrafiken motsatte sig Västtrafikbiljetter till Falkenberg, men hur ska man lösa det på Viskadalsbanan nu? Skall man numera behöva delbetala till Horred i ERG för att sedan köpa resterande resa i Qubicas biljettsystem? En resa som man tidigare kunnat köpa hela vägen. Fördelen är dock att vi i Borås numera kan köpa resor till Göteborg utan komplikationer, vilket vi inte kunnat innan.

FOTNOT:
Med kontokort menas efterföljaren till värdekorten/100-korten och inte vanliga bankkort.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: preacher skrivet 28 maj 2009, 12:13:46 PM




Vilket uridiotiskt ställe att placera skylthanteraren på! Mitt i siktfältet. Dessutom borde den reflektera på natten så det blir svårare att se i backspegeln?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Mittlinje

Förmodar du menar C90-display och i så fall har du fullständigt fel Swemicke. Den är alldeles utmärkt placerad, stör inte alls sikt eller annat, ger inga reflexer under mörker. Har själv varit med om att testköra den med aktuell placering. Tidigare satt display ovanför i takdelen och det var problem att behöva släppa blicken framåt för att ta åt sig information. Nu ser man klart och tydligt både i mörker och vid dimma hur långt det är kvar till kommande hållplats ifall man kör region, i stad finns det så mycket annat som är störande. Dessutom perfekt då det gäller lägesrapport gällande hur man ligger till  jämfört med tidtabell.

Nya biljettsystemet har mycket mer att önska, även om tanken är bättre än gamla Scanpoint. Vid övergången tog man inte tillvara den information som fanns i gamla systemet fullt ut utan backade ett antal taxefiler och versioner bakåt. Stora problem har funnits med bland annat via-resor men nu börjar mer och mer ramla på plats t ex lättare att sälja Danmarksbiljetter. Systemet bygger på Windows och kräver en del omstarter ibland, vilket tar för lång tid i stadstrafik - upp till 3-4 minuter. Blir säkert jättebra när det blir någorlunda klart.