http://www.expressen.se/Nyheter/1.1666719/buss-totalkvaddad-mot-viadukt-i-skelleftehamn
Man kan ju tala om tur att bussen var tom...
"Klockan 06.28 på måndagsmorgonen larmades polis, ambulans och räddningstjänst till olyckan på Brädgårdsvägen. En dubbeldäckarbuss som är drygt fyra meter hög hade kört in den 3,5 meter höga viadukten under Skelleftehamnsleden och klämts fast. Bussen som blev totalförstörd hade lyckligtvis inga passagerare. /.../
Från Skelleftebuss vet man inte i nuläget hur olyckan inträffat eller vad bussen gjorde i Skelleftehamn. Bussen var i trafik och lämnade centrala Skellefteå klockan 05.40.
- Enligt turlistan skulle den ha kört på södra sidan älven ner till Örviken. Där skulle den ha vänt och gått samma väg tillvaka. Den skulle ha varit tillbaka i Skellefteå klockan 06.20, säger Erik Sjöström, trafikchef.
Företaget kommer att göra en egen utredning av det inträffade."
http://www.folkbladet.nu/?p=152297 (http://www.folkbladet.nu/?p=152297)
Bilder: http://www.folkbladet.nu/?p=152297 (http://www.folkbladet.nu/?p=152297)
/Jessika
Har Skellefte buss dubbeldäckare.... ?
Citat från: 1896 skrivet 10 augusti 2009, 11:48:42 AM
Har Skellefte buss dubbeldäckare.... ?
Ja, de har ju denna i alla fall. Det ser ut att vara 234:an.
/Jessika
Citat från: 1896 skrivet 10 augusti 2009, 11:48:42 AM
Har Skellefte buss dubbeldäckare.... ?
Jo dom har ju 247 - 249 också. Och den blåa kustbussmålade 234, fast frågan är om dom har den kvar längre.
Felet är mitt, alla bussolyckor i Skelleftehamn sker när jag jobbar eller inte är hemma utan ute på resa.
Så är det med det.
/Jona
Här finns mer bilder
http://norran.se/nyheter/norrochvasterbotten/article320940.ece
Skelleftebuss har även ett par Volvo B10M med högt bagageutrymme och en liten groggveranda i bak (Van Hool/Alizee?).
Citat från: UglyJazz skrivet 10 augusti 2009, 14:31:59 PM
Skelleftebuss har även ett par Volvo B10M med högt bagageutrymme och en liten groggveranda i bak (Van Hool/Alizee?).
Finns inte. Däremot finns
en B12M/van Hool Astral. Övriga dubbeldäckare är de fyra Scania K124/Helmark som kom med i köpet av Norsjöbuss. Den olycksdrabbade bussen används i underentreprenad åt Veolia, därav den blåa Kustbuss-lacken.
Citat från: Jessika skrivet 10 augusti 2009, 11:52:58 AM
Det ser ut att vara 234:an.
Japp, det är helt klart Skelleftebuss 234, tidigare Norsjöbuss 34.
Hur går linje 220? Några linjekartor finns ju som bekant inte på trafikhuvudmannens hemsida.
Totalförstörd var väl att ta i... :P
Denna buss inköptes av Bergmans Busstrafik Lycksele
För trafik Lycksele-Umeå.
Blev sedan uppköpt av Norsjö buss
Citat från: Verspieder skrivet 11 augusti 2009, 10:15:14 AM
Hur går linje 220?
Örviken-Stackgrönnan-Skellefteå mao på södra sidan av älven.
/K
Rätt länk till Jessikas första inlägg:
http://www.folkbladet.nu/?p=152292
Uppföljningen:
"Det var den mänskliga faktorn som var orsaken till måndagsmorgonens olycka då en dubbeldäckarbuss körde in i en viadukt i Skelleftehamn. -Det handlade om en ren tankevurpa, säger Skelleftebuss trafikchef Erik Sjöström."
http://www.folkbladet.nu/?p=152318
Jag undrar bara varför det klankas ner så mycke på dessa Helmark bussar som tex Lars Ödlund skriver "kvaliten är ju inge vidare." har han kört dessa bussar? jag kör flera dagar i veckan Skelleftebuss 248 den har nu rullat 140000 mil den går 7 dar i vecka utom då den är på service den är totalt utan skrammel eller oljud i karossen motorn på denna buss är aldrig renoverad det som har varit lite problem med är värmen men det kan inte Helmark lastas för utan det är tillverkarna av vipern.
Citat från: Norrlanders skrivet 12 augusti 2009, 08:34:14 AM
Jag undrar bara varför det klankas ner så mycke på dessa Helmark bussar som tex Lars Ödlund skriver "kvaliten är ju inge vidare." har han kört dessa bussar? jag kör flera dagar i veckan Skelleftebuss 248 den har nu rullat 140000 mil den går 7 dar i vecka utom då den är på service den är totalt utan skrammel eller oljud i karossen motorn på denna buss är aldrig renoverad det som har varit lite problem med är värmen men det kan inte Helmark lastas för utan det är tillverkarna av vipern.
Det finns säkert bra HJelmarkare också, men det har varit så mycket problem med vagntypen.
Ibland kan man tro att dom haft måndag tre dagar i veckan, med tanke på antalet måndagsexemplar som exemplifierats här på forumet.
Citat från: Norrlanders skrivet 12 augusti 2009, 08:34:14 AM
Jag undrar bara varför det klankas ner så mycke på dessa Helmark bussar som tex Lars Ödlund skriver "kvaliten är ju inge vidare." har han kört dessa bussar? jag kör flera dagar i veckan Skelleftebuss 248 den har nu rullat 140000 mil den går 7 dar i vecka utom då den är på service den är totalt utan skrammel eller oljud i karossen motorn på denna buss är aldrig renoverad det som har varit lite problem med är värmen men det kan inte Helmark lastas för utan det är tillverkarna av vipern.
Just med Helmarkare är det många som "hört" mycket. Lars Ö tror jag kanske refererar till de tio dubbeldäckare som Swebus köpte 1999. Där fick man högre kostnader än planerat men det hade nog inte så mycket med Helmark att göra snarare att man i princip var pionjär med Opticruise i linjetrafik och fick byta kopplingar och växellådar i parti. Dock fanns det väl fungerande exemplar också bl a 4529 som Skellefteå hade gick varje dag utan bekymmer. På dubbeldäckarna har nog de problem som funnits i stort sett varit chassi(=Scania)relaterade och inget som Helmark kunnit göra något åt.
Totalt sett har nog Västerbottens Helmarkare utfört en mycket bra kollektivtrafik de senaste tio åren. Komfort- och kapacitetsmässigt finns inte många alternativ på långlinjerna.
Kommer bussan att ersättas eller?
Citat från: Jan skrivet 13 augusti 2009, 18:33:03 PM
Kommer bussan att ersättas eller?
Det blir ju ny upphandling på kusten snart, och under tiden tror jag inte man kostar på en helt ny blå buss. Det blir troligtvis en normal firmalackad godsbuss som sätts in, om inte kraven säger lågentré + gods.
Citat från: Verspieder skrivet 14 augusti 2009, 11:11:03 AM
Det blir ju ny upphandling på kusten snart, och under tiden tror jag inte man kostar på en helt ny blå buss. Det blir troligtvis en normal firmalackad godsbuss som sätts in, om inte kraven säger lågentré + gods.
var rullar 277 eller 281 idag?
Därför blev jag förvånnad att KR köpte 4 Helmarkare dock Volvo till sin trafik hos Xtrafik 308-311.