Hej igen SL-linje 318

Startat av Tommy E, 28 december 2020, 13:38:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Då har det åter varit (h)jul och min vana trogen har jag några bilder att bjuda på. ;)

Av virusskäl höll jag mig på hemmaplan i år, och tyvärr är det numera väldigt ont om specialturer i Mälarötrafiken under julen. Något som är lite speciellt är dock att linje 318 efter 8 ½ års frånvaro åter har dykt upp! :)

Redan före 300-numrens tid fanns en linje 18 som gick till Stavsborgs fabrik, men när 300-serien infördes 1972 hade Färingsö fyra linjer: 313, 315, 316 och 317. Av dessa hade 313 och 316 ändhållplatser på södra delen av ön, och 315 och 317 på norra delen (vilket gäller idag också). Sommaren 1976 startades åter en tredje linje till norra Färingsö. Den fick nummer 318 och ändhållplats vid Ilända konsum, som även benämndes Ölsta i tidtabellen.

Medan 315 och 317 till största del gick (och fortfarande går) längs varsin sida av ön blev 318 blev något av en tvärförbindelse, som först följde 317:s väg via Stenhamra och sedan 315:s väg förbi Hammarlotten mot Färentuna. Vissa turer gick också via Svartsjö (Färjestadsvägen) och Hilleshög kyrka. Dessutom fanns det turer som gick via Tappström, eller fortsatte förbi Ölsta/Ilända till Björkvik längst ut på Väntholmen.

Så här såg linjekartan ut i sommartabellen 1976...



...och nedanstående är den allra första tidtabellen för linje 318.



Därefter skedde inga stora förändringar förrän 1991, då man införde snabbturer med nummer 318X i rusningstrafiken. Som synes på kartan nedan gick de inte via Stenhamra eller Skå Edeby, utan tog den snabbaste vägen mellan Svanhagen och Hammarlotten.



1997 fick 318X som bekant ett eget linjenummer, nämligen 338. Kvar på 318 var de ordinarie turerna med sin lite krokiga linjesträckning över Färingsö till Ilända. Här nedan kommer en bild från 2002 på Swebus 1379 som nalkas ändhållplatsen Ilända konsum. Bilden är tagen av Dan Arleborg och används med tillstånd.



Sommaren 2003 skedde nästa linjeförändring på grund av vägarbeten vid Svartsjö. Linje 315 som tidigare gått till Jäsängen norr om Kungsberga kortades av till att vända i Svartsjö. Därför lades även 318 om och fick Jäsängen som sin nya ändhållplats. Ett par bilder därifrån, först Swebus 1855 en stilla sommarkväll 2008...



...och sedan Arriva 7153 en solig vinterdag 2011.



Nu gick även alla turer via Hilleshög kyrka, där nedanstående bild är tagen. Efter att vägarbetet mellan Hammarlotten och Svartsjö avslutats 2004 började samtliga turer på 318 även trafikera Svartsjö på sin väg mot Jäsängen.



Helt borta var dock inte turerna till Ilända! När jag gick i grundskolan i Stenhamra kördes varje vardag två dubbelturer med nummer 318E, en på morgonen och en på eftermiddagen. De gick strax innan ordinarie 318 och var inte annonserade i tidtabellen. Åtminstone eftermiddagsturen gick till linje 318:s klassiska ändhållplats Ilända. Ett tag slutade jag klockan 13:20 på fredagar och 318 gick vid 13:25 (318E någon minut tidigare), då var det långa benet före som gällde... ;D



På återvägen utgick eftermiddagens 318E från Färentuna skola och gick först till Brommaplan (ej via Ekerö C), för att senare läggas om till att sluta i Ekerö C.



Efter 36 års trafik på linje 318 gjordes sommaren 2012 linjeförändringar som innebar att det var slutkört på 318 för ett tag framöver. Linje 315 förlängdes till Jäsängen, 316 återinfördes på sträckan Svanhagen-Stenhamra-Svartsjö och 338 utökades till att gå även i lågtrafik. Följaktligen lades 318 ned eftersom de andra linjerna täckte så gott som hela dess trafikunderlag. De enda resor som försvårades var resor mellan Stenhamra och trakten kring Hilleshög, som efter omläggningen krävde bussbyte mellan 315 och 316. Efter klagomål fördes diskussioner om extra skolturer o.dyl., men såvitt jag vet blev det aldrig några sådana turer. I Mälarötrafiken har vissa linjer och linjesträckningar som är nedlagda ändå kunnat ses på julafton, men 318 hade ingen trafik alls efter sommaren 2012...

...förrän åtta och ett halvt år senare, då linjen återuppstod! Det skedde genom att 338:an, som ju en gång i tiden ”knoppats av” från 318, fick sitt linjenummer ändrat till just 318. Den nuvarande linjesträckningen har stora likheter med den ursprungliga från 1976, med skillnaderna att Ekerö C/Svartsjö/Hilleshög aldrig trafikeras och att linjen går den snabba vägen över södra Färingsö (samma som f.d. 318X/338).

Dock trafikeras linjen nu bara på vardagar, vilket innebar att jag tyvärr inte kunde fota den återinförda 318 på julafton som jag helst hade velat. Istället fick årets (h)julbilder tas en dag tidigare vid en cykeltur till Hammarlotten. Lägligt nog kom några av dagens få solstrålar precis när Arriva 7202 susade förbi i riktning mot Svanhagen, där det är byte till 176:an i lågtrafik.



Till sist en bild på en destinationstext jag länge sett fram emot att kunna fota! Syskonet 7201 har passerat Hammarlotten och fortsätter norrut mot Ilända, med Svartsjö slott i bakgrunden.



Efter de senaste omläggningarna börjar linjenätet på Färingsö alltmer likna det jag ser som de "klassiska" linjesträckningarna för 315, 316, 317 och 318. Efter många års flyttande av linjer fram och tillbaka känns det som att cirkeln nu är sluten, när alla de fyra nämnda linjerna är tillbaka på sina traditionella ändhållplatser. Huruvida detta är det optimala linjenätet är förstås svårt att säga. Jag själv saknar linje 338 lite så som den såg ut under sina glansdagar, och alltjämt finns ingen direktförbindelse mellan Hilleshög och Stenhamra (om inte fler oannonserade extraturer införts). Samtidigt är det som buss- och linjenörd roligt att se att Trafikförvaltningen, medvetet eller omedvetet, har en viss känsla för linjenätets historia. :)

Vi får hur länge detta består och vad som händer härnäst. Man kanske snabbar upp några av turerna på 318 och kallar dem 318X...och sedan kommer på att man kan döpa om dem till 338... ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ulf Berlin

Trevligt bildsvep Tommy :)
Mälaröarna(liksom t ex Lidingö)är p g av sin utformning svåra att göra någonting åt och det är ju endast ev nya bostadsområden som gör att trafiken ökar(eller läggs om...)/Ulf

Buzzlover

Det enda jag kan tycka är synd med dessa linjeomläggningar är att Ekerös ända egentliga lokallinje 342 lades ner, det var väldigt trevligt att kunna ta varvet runt Ekerö med en buss istället för att nu behöva byta 2 gånger för samma sträcka :-\
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Tommy E

#3
Citat från: Ulf Berlin skrivet 28 december 2020, 18:03:25 PM
Trevligt bildsvep Tommy :)

Tack så mycket! :)

Citat från: Buzzlover skrivet 29 december 2020, 10:25:37 AM
Det enda jag kan tycka är synd med dessa linjeomläggningar är att Ekerös ända egentliga lokallinje 342 lades ner, det var väldigt trevligt att kunna ta varvet runt Ekerö med en buss istället för att nu behöva byta 2 gånger för samma sträcka :-\

Gladast är kanske Älvnäsborna som slipper åka via Knalleborg när de ska mot centrum. Annars hade det varit kul om 342:an fortsatte via Skärvik genom skogen till Jungfrusund, då hade det blivit ett varv på riktigt... ;)

Tillägg: Även Knalleborgsborna är nog glada som slipper åka via Närlunda. ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se