Hållplatsflytt i Lindome

Startat av Axel, 25 maj 2007, 23:47:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Axel

Läser på Västtrafiks hemsida att hållplats C vid Lindome station flyttas framåt ca 70 meter.
Det ska visst byggas ny bussterminal.
http://www.vasttrafik.se/sv/Trafiklaget/Trafikforandringar/ Leta efter Mölndal så hittar i notisen. Gäller 28 maj 2007 - 1 juli 2007

Finns här någon som vet vilka linjer det berör?
Är det hpl mot Kungsbacka, hpl mot Heden via IKEA, hpl mot Snipen, hpl mot Varvsvägen eller hpl mot Inseros och Heden via Sagered?

Patrik Henriksson

Jag vill minnas att läge C är det som ligger öster om järnvägen.

Axel

Läge A mot IKEA-Heden och läge B 760 mot Lindome station finns väster om spåren. På östra sidan finns hållplatser för 

  • 735 Kungsbacka
  • 760 IKEA-Heden
  • 767 Snipen
  • 760 Varvsvägen
  • 761,762,763 mot Stretered-Heden, mot INseros och avstigande på alla linjer.
Alla dessa lägen kallar Västtrafik läge C.

Historiskt är det korrekt, ty denna terminal tillkom 1992 med pendeltågen. Då stannade bara linje 713 på östra sidan och det räckte med ett läge, mot både Snipen och Inseros.
Linje 716 som tillkom fick också plats (den trafikerade liksom 705 Lindome station-Varvsvägen).
Men sedan trafiken i Mölndal reformerades 2000, så att alla linjer blev anslutningslinjer, trafikeras sju linjer läge C, de flesta tider i rusningstid är minst fem där samtidigt.
Inte heller byggdes några väntkurer när linjerna blev fler. Står man i den enda kur som finns ser man inte bussarna i de fyra sydligaste lägena.

Jag är naturligtvis glad att man äntligen ordnar till bussterminalen, efter sjuåtta år, där finns exempelvis ingen plats för lämnande/hämtande privatbilar. Det finns heller ingen plats för ankommande bussar, dom stannar mitt i Sagbäcksvägen och släpper av. Här ska leveranser med lastbil till kiosken få plats och alla som kör till korvkiosken.

Kommunens trafikingenjör tror att fyra hållplatslägen räcker till, det sa han när jag frågade om sju linjer fick plats, vid samrådet, när kartan presenterades. Största problemet var väl att bussarnas strålkastare skulle lysa in i huset på andra sidan Sagbäcken (200 meter bort)