SL H84 - två bilder

Startat av Hasse L, 29 november 2022, 18:44:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L



ARH 826 - H84 6464


ACX 664 - H84 6451

25.9.74 blev sista dagen för mig att köra dessa, det var på en delad tjänst i Råstagaraget. 538 gick Sollentuna station - Husby - Hjulsta - Tensta - Spånga station. Det kördes extra trafik Spånga - Hjulsta.

Inte många "Raketer" fanns kvar in på 1975, kanske ett halvt dussin. Har antecknat den 3/2 att bara 6451 och 6471 var trafikklara då. Sista dag för 6451 (som blev sist) har jag noterat till 4/4. Ska ha slopats 2/5(?)

Nico

Citat från: Hasse L skrivet 29 november 2022, 18:44:31 PM538 gick Sollentuna station - Husby - Hjulsta - Tensta - Spånga station. Det kördes extra trafik Spånga - Hjulsta.

Det var inte mycket till bakljus på H84:orna vad det verkar.

Intressanta bilder i övrigt... när slutade 538 att gå trafikera denna sträcka och när gick det senast en ordinarie busslinje (ersättningstrafik räknas inte) förbi slingan vid Hjulsta torg? Måste ha varit mer än 20 år sedan?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

roggek

Nja, det är väl inte så många år sedan som nattbuss 196 slutade trafikera slingan vid Hjulsta backar...

F.Å

Jo, den slingan har inte använts i reguljär trafik de senaste 22 åren i alla fall...

Peter Rost

Om jag minns rätt Ersattes linje 538 av linje 517, som inrättades 1979-10-11. Linje 517 trafikerade Spånga station - Kista C. - Via Tensta allé - Tenstaplan - Tenstavägen - Hjulsta Backar - Hjulsta Torg.

För övrigt mycket trevliga bilder!

//Peter

Nico

Tack Peter. Jo, det är ungefär den sträckningen med 517 jag minns för egen del. Bodde vi den tiden på Solhöjden, alltså kullen mellan Spånga centrum (stationsområde) och Tensta. Var inte alltför sällan som man åkte just från Spånga till Kista med 517. Sollentuna var däremot inte lika intressant för redan på den tiden gick det ofta snabbare att åka med pendeln in till Karlberg och byta för att åka norrut, bl.a. då till Rotebro och OBS-varuhuset.

Har sedan inget eget minne av att 196 skulle ha gått via Hjulsta torg, men jag körde mitt första pass på 196 först 2001 och då körde vi, som F-Å, skrev inte upp till slingan. Trots att Solna, Sundbyberg och Spånga var min hemmaplan så började jag ju annars min bussförarkarriär på Nyboda. Just Hjulsta torg har dock alltid gjort en lite fundersam för det är en grym uppförsbacke för de som kliver av vid nuvarande hpl. Hjulsta på Tenstavägen. Dessutom är det långt, mer än 250 m, vilket i sig (om jag minns rätt) faktiskt inte heller är ok enligt SL:s tillgänglighetsriktlinjer för byte mellan buss/spår.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman