Ytterligare neddragningar i Stockholms innerstad

Startat av MaxCi, 16 februari 2022, 17:08:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MaxCi

Inför kommande vintertidtabell verkar det som om ytterligare  neddragningar och sammanslagningar väntas i Stockholms innerstad, i alla fall om förslaget får godkänt.

Underligt hur en växande innerstad konstant blir av med fler och fler delsträckor och hållplatser?

https://www.mitti.se/nyheter/forslaget-sa-blir-bussarna-i-innerstan-2023/repvbp!uAzOaKfUT83Bgl5TLpTphA/

Sundås

För en som inte är helt insatt i just Stockholm: att dra ner på _antalet_ linjer har väl i sig ingen betydelse för utbudet? Det som är relevant är väl möjligen vilken tillgänglighet olika områden har efter förändringarna.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

846

Som jag förstår det så föreslås 54:an gå sin nuvarande sträckning från Hjorthagen till Kungsträdgården och sedan gå 57:ans nuvarande sträckning därifrån (förmodligen via Kungsträdgårdsgatan och inte Regeringsgatan) till Sofia. 57:ans nuvarande sträckning från Sergels torg/Sveavägen och norrut läggs ned.

Det innebär att Sveavägen blir helt utan busstrafik vad gäller innerstadslinjer och den enda kvarvarande busstrafiken för lokalt resande längs med Sveavägen blir 515 mellan Odengatan och Nortull. Det är en klar försämring för kollektivtrafiken att Sveavägen i stort blir utan busstrafik men helt i linje med i hur busstrafiken i innerstaden försämrats de senaste 6-7-åren. Det är många gator som helt eller nästan helt förlorad all busstrafik, t.ex. Regeringsgatan, Linnégatan och Döbelnsgatan och antalet indragna busshållplatser totalt är 40-50 stycken sedan 2015.

KollekLover

Så Reimersholme kommer att förlora sin koppling till Kungsholmen och City?
Artikeln nämner linje 67 utan att berätta något.

Är det någon som har tillgång till remissen eller får vi vänta till nästa gång trafikförvaltningen sammanträder?   

homer

CitatBuss 56 mellan Hornsberg och Stora Essingen föreslås få ny sträckning och i stället gå mellan Fridhemsplan och Tomteboda.

Så lägligt av "SL" att införa direkttrafik till Tomteboda...undrar vad den kan finnas där som är så viktigt.... ::)

Nico

Som sagts om samma typ av företeelser tidigare år... detta är endast förslag som är utskickade på remiss. Inget kommer att beslutas förrän i höst.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

IvveRivve004

Det stod något om att 54:an skulle få ändrad sträcka från Kungsträdgården via Slussen och Södra station till Sofia och ersätta linje 57. För mig som bor vid Rosenlundsparken känns det nästan som att få tillbaks gamla 55:an med en skillnad att den går via Östermalmstorg och Erik Dahlbergsgatan istället för Stureplan och Humlegården.

Maven

Citat från: homer skrivet 17 februari 2022, 18:49:22 PM
Så lägligt av "SL" att införa direkttrafik till Tomteboda...undrar vad den kan finnas där som är så viktigt.... ::)


Jag antar att du tänker på att flera av Solnas största arbetsplatser ligger där?

Bältes-Assar

Jag tror att dom syftar på att bussgaraget finns där. För när Keolis fick börja bestämma själva vart linjerna ska gå så blev det plötsligt fyra linjer till Hornsberg. Sen lade dom ner det garaget och då var det plötsligt inte lika attraktivt att köra buss dit. Så nu ska alla åka till Tomteboda i stället. Men det är kanske snarare nånstans i Marieberg som dom har tomtar på loftet.

Ersa

Är det ett problem att det finns gott om linjetrafik för allmänheten till/från ett område där en stor bussdepå finns? Vore det bättre om i princip alla bussar till/från sådana områden körs tomma, skyltade "Ej i trafik", så ingen utom busschaufförer får åka i dem som personaltransporter?

Bältes-Assar

Men dom här fyra linjerna till Hornsberg gick ju hela dagarna och inte bara i början och slutet av rusningen så det var ju produktion som man körde och inte bara dom bussar som annars ändå skulle ha gått till och från garaget. Produktion som man fick ersättning från SL för eftersom det är delvis produktionsbaserat avtal och det är väl ett s.k förtroendeproblem . Det var helt enkelt onödigt mycket trafik och mycket riktigt så la man ju ner en linje för ett tag sen.

846

Keolis optimerar trafiken för att passa dem snarare än passagerarnas behov. Den oproportionerligt stora trafiken till Hornsberg var ett exempel på detta. Vi får hoppas att detta förslag inte blir av - att ingen innerstadslinje trafikerar Sveavägen vore en klar försämring.

Jo

Från beställarens sida vill man väl locka över till spårtrafik. Och sen försöker väl staden försvåra för bilismen och sänka kapacitet och hastighet vilket gör det svårt även för bussarna.  När man närmar sig gånghastighet på vissa stråk blir trafiken svår att motivera.

Bältes-Assar

Beställaren? SL har väl i utgångsläget ingen inverkan på hur entreprenören ändrar linjesträckningar för dom "röda" busslinjerna. Dom borde kallas "betalaren" i stället. Vill dom ha kvar ett visst linjenät så går det säkert att fixa men då får de väl betala extra.

F.ö är det ju inte precis nåt överflöd av spårtrafik norr om Odengatan så jag vet inte vad det är för tunnelbana man skulle skicka folk till i dom kvarteren...

IvveRivve004

Jag hade förresten en tanke om att förlänga buss 515 till Sergels torg och dra in den från Odenplan men eftersom den ju körs av Arriva och inte av Keolis så kommer det nog inte hända.