474 Hemmesta vsk kl 4:34 inställd tills vidare?

Startat av Maven, 04 februari 2022, 16:18:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel


Fredrik Gelin

Åkersberga och Vaxholm gjorde sin utsättning själva normalt sett.
Sedan hade Vaxholm inte så många bussar att variera mellan på Resaröomloppet.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


igel

Ingenting hade hindrat Busslink/Keolis från att cirkulera bussar mellan undergaragen. Sedan fanns det nog tre eller fyra andra 56vagnar som kunde ha satts ut i stället. Men något säger mig att det var lite siffermagi, då oml. 6471 främst var nattbussomlopp på helgen på linje 699 och 5625 hade ett regnummer BBZ699.

buskörare

Både Vaxholm och Åkersberga har egna utsättare på vardagar, men CTIL sätter ut på helgerna. Förr tog vi i Vaxholm själva ut en buss, men det får vi inte längre. Trots att CTIL inte har koll på t.ex bränslestatus osv alls.

Fredrik Gelin

Citat från: igel skrivet 06 februari 2022, 11:11:55 AM
Ingenting hade hindrat Busslink/Keolis från att cirkulera bussar mellan undergaragen. Sedan fanns det nog tre eller fyra andra 56vagnar som kunde ha satts ut i stället. Men något säger mig att det var lite siffermagi, då oml. 6471 främst var nattbussomlopp på helgen på linje 699 och 5625 hade ett regnummer BBZ699.
Att cirkulera bussar mellan Vaxholm och Åkersberga krävde oftast att man körde via Täby.
Fanns det ingen direkt anledning att byta bussen när den kom till Täby så gjorde man inte heller det.
På helgerna tog förarna som Buskörare skriver ofta ut en buss själva och meddelade sedan TL eller driften i Täby vilken buss de tagit så man kunde pricka av både förarna och bussarna.
På den tiden tankades och tvättades Vaxholmsbussarna oftast i Åkersberga på vardagsnätterna vilket gjorde att de bussar som var i Vaxholm oftast bara byttes ut om de hade ärende till Täby för verkstadsbesök, storstäd eller något annat.
Samma princip gällde för Ljusterö.
Åkersberga och Vallentuna hade ju egen tvätthall och akutverkstad, så de bussarna byttes oftast bara om de behövde besöka verkstaden i Täby.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ulf Berlin

Det fanns även personliga vagnar i N/V på Busslinktiden.
Det fick jag reda på när jag visade en bild på H24 6100 på exporten i Värtahamnen:)/Ulf

Bussmicke

Vad innebär fast utsättning? Samma fordon jämt eller fordonstyp på omlopp

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Att samma fordon går på samma omlopp hela tiden.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.