Arninge station idag.

Startat av Bussmicke, 17 december 2021, 18:35:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Gjorde ett besök i morse och hur stora är oddsen att man ska springa på någon från Bussnack deg första man gör..
Vederbörande får själv ge sig till känna..









/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Samme person som påminde dig att besöka den nya stationen, var den som gled förbi i en 639! Blev det några bra tågbilder också, från den plats du stod på först, nära rälsen, innan jag kom och störde? 8)

Bussmicke

Jodå, det gick bra att hålla kameran genom maskerna i staketet och innan solen tittade upp över horisonten precis rakt bakom 45 minuter senare..



/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Snyggt fångat!

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ersa

Den vita dekoren på södra sidan gångbron, som syns på bilden med 676an in mot Stockholm, är till för att dämpa solskenet. Formen på mönstret är till för att efterlikna runor från den vikingatid som Täby kommun jobbar hårt med att marknadsföra sig med.
Invändigt har korridoren träbalkar längs väggarna, och de sisådär 45⁰ vinklade balkarna man ser på några bilder har ingen bärande funktion, utan är även dessa enbart visuella för att efterlikna runor som t.ex ᚠ, ᚨ och ᚴ.

Fredrik Gelin

Tja, om man nu skall ha konstnärliga inslag tycker jag att det är bra att ha något som man ändå kan relatera till.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


igel

Ser i ju för sig inte helt färdig ut, men har inte den digitala hållplatsskylten för läge E hamnat lite väl långt bak om man ser var den tillfälliga stolpen står.

Ps. det hade varit roligt om man faktiskt hade skrivit något på riktigt med runor.   

Ersa

Nja, betongfoten på E står ju alldeles rätt, och visar resenärerna var bussens framdörr kommer att stanna: Vid den vita markeringen på marken. Den där markeringen som ingen resenär med fullgod syn förstår vad den är till för, utan går mot den inkommande bussen, och får gå tillbaka igen då bussen stannar vid just denna markering.
Däremot kan man fråga sig varför den ordinarie skylten är så långt ifrån framdörrsmarkeringen.

Har man vana av Täby och alla runor t.ex vid Centralvägen vid Roslags Näsby trafikplats, samt allt om Jarlabanke, kan man nog associera runorna vid Arninge station också. :)

Bussmicke



Citat från: Ersa skrivet 18 december 2021, 19:44:50 PM
ᚠ, ᚨ och ᚴ.

Hur fick du fram detta i mobilen eller datorn?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

VincentJkpg

Vet ej hur Ersa gjort men de kan enkelt hittas på exempelvis sv.wikipedia.org/wiki/Runor

Ersa

Androidappen jag använde heter Write in runic, men det finns säkert fler. Det finns även rena tangentbord med runor till Android och förmodligen även iOS, men såna har jag inte orkat skaffa.

Bussmicke

Jag hitta Runappen men kan inte installera.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.