Huvudmeny

GUB 900

Startat av Fredrik Gelin, 08 december 2021, 19:15:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Appropå tråden om trafikledningsbilar i Stockholm kom jag på att jag fotade ett för mig ovanligt stort trafikledningsfordon för att vara busstrafik i form av GUB 900 som stod vid Uppsala C på eftermiddagen den 19/11.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Nico

Kul bild, ser dock mera ut som en servicebil än en trafikledningsbil. Texten "Yttre befäl" för sedan tankarna mera mot polisen även om jag vet åtminstone en aktiv trafikledare i SL-trafiken som nog gärna skulle vilja ha det utskrivet på bilen.  ;)

Bilen påminner lite om de VW Transporter Nobina tidigare hade (har för mig de hette 9511 resp. 9512) i SL-trafiken under ett fåtal år i början på 10-talet. Ett par Volvo XC70 ersatte dem och jag har för mig att VW-skåpen då istället blev servicebilar (vilket de egentligen var i grund även om de inte var så lyckade som det heller) i Sundsvall samt någonstans i Skåne. De hade dock inte förhöjt tak som GUB-bilen, däremot hade de en längre hjulbas än standard.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Ska man ha ett mångsidigt fordon där man vill få med sig allt som kan tänkas behövas till alla möjliga situationer, då duger ingen fyrdörrars Volvosedan längre. Detta varken hos polisen eller GUB.
Man kan få in lite sand och begränsad utrustning i en vanlig personbilskombi, men på det hela stora är dessa ju främst rena personaltransporter, där en trafikledare kan åka ut och titta på en händelse och där konstatera att denne även behöver ringa ut ett servicefordon om nåt redigt ska göras. Så jag förstår hur GUB tänkte här.

Nico

CitatSka man ha ett mångsidigt fordon där man vill få med sig allt som kan tänkas behövas till alla möjliga situationer, då duger ingen fyrdörrars Volvosedan längre. Detta varken hos polisen eller GUB.
Man kan få in lite sand och begränsad utrustning i en vanlig personbilskombi, men på det hela stora är dessa ju främst rena personaltransporter...

Håller inte med fullt ut här. Just sedaner är det nog väldigt länge sedan det användes av vare sig polisen eller som t.ex. YTL-fordon. Det absolut vanligaste och mest mångsidiga är ändå en vanlig hederlig kombi... eller stationsvagn om man så vill... och man får in betydligt mer i dessa än vad man tror. Både polisens bilar såväl som t.ex. Keolis YTL-fordon brukar vara ganska fulla med utrustning. Att transportera förare är sedan i sig ganska sällsynt, i alla fall i SL-trafiken. Hos GUB kanske detta mera fungerar som ett slags personaltransport och då är det klart att kraven blir annorlunda.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Kraven blir ju olika beroende på hur trafikområdet och geografin ser ut, med helt skilda utbud och avstånd. På vissa håll behövs 24V-starthjälp från elverk eller extrabatterier, många dunkar glykol, bränsle, spolarvätska och reservdelar av olika slag från torkarblad till glödlampor, remmar och kylslangar bara för att hålla gång trafiken någorlunda. Samt passagerarplats för akuta förarbyten.
På andra håll räcker det med lättare fordon med inte speciellt mycket last.

Nico

Det stämmer, men då handlar det ju i sak inte om yttre trafikledning utan om yttre resurser i form av just servicebilar mm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Precis. På många håll är yttre trafikledning och service i princip samma yrke. De flyter ihop.
I Norrtälje körde man förr trafikledning med motorcykel, för att kunna komma runt bland alla stillastående köer för att få koll på läget, och se vilka vägar som det gick att köra på.

Jacob

Det är en väldigt trevlig bil att arbeta i. Visst, den är stor och lite överdimensionerad för sitt uppdrag, men jämfört med den gamla Viton (915) vi har i reserv är den betydligt bättre. Utrymmet i hytten är väl tilltaget vilket gör att datorn som sitter placerad mellan framsätena inte stör så mycket. De främre stolarna är också vridbara så man slipper böja ryggen i en konstig vinkel för att skriva något på datorn. Sparar mycket på kroppen. Passagerarantalet är lika många som i en vanlig kombi, så den punkten är oväsentlig. Lastutrymmet är väl tilltaget och känns lite väl stort, men tack vare volymen är det ståhöjd, vilket gör det enkelt att exempelvis skyffla sand ur sandlådan eller snabbt springa in och hämta spade eller hjärtstartare istället för att behöva lirka fram det. En skillnad jag uppskattar mycket mellan 900 och 915 är att 900 har lådhurtsen monterad rakt, istället för 915 som har den längs väggen. Är mycket enklare att leta upp något i 900. På grund av 915s mindre lastutrymme skulle det inte fungera med rakt monterad hurts, eftersom den i kombination med sandlådan bredvid skulle blockera resten av lastutrymmet.

GUB hade förut en TL-bil och en ren servicebil, men nu fungerar 900 som både och. Vi gör allt från att byta ett halvljus och fixa ett dörrfel, till att assistera vid en kollision eller ta hand om en misshandlad förare.

Ser också att du lyckats pricka in en dag när jag sitter bakom ratten.  ;D
Särskrivning är en dödssynd!

Nico

Intressant att få lite bakgrund. Även bl.a. Keolis arbetar ju på det viset, om än då med vanliga kombibilar. Både då i Storstockholm samt att jag vill minnas att de även har likartade YTL-bilar i Göteborgsområdet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: ErsaI Norrtälje körde man förr trafikledning med motorcykel, för att kunna komma runt bland alla stillastående köer för att få koll på läget, och se vilka vägar som det gick att köra på.

Nu får de mera insatta rätta mig om jag har fel, men jag kan inte minnas att man i Norrtälje har haft reguljära SL-YTL på motorcykel? Istället var det väl däremot så att man i samband med vissa storhelger, eller ifall behov uppstod sommartid osv. som vissa drift- och/eller trafikledare fick betalt för att använda sig av sina privata motorcyklar när de tjänstgjorde som YTL? Det förekom då redan på SL-busstiden och fortsatte sedan via Busslink/Keolis fram till idag hos Nobina vid sällsynta tillfällen. Får se om Transdev tar över stafettpinnen, men det är ju delvis upp till bolagen. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman