Författare Ämne: SL H24 5498  (läst 3989 gånger)

Utloggad K R

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 914
SV: SL H24 5498
« Svar #15 skrivet: 19 december 2021, 19:24:15 PM »
Hej!

Och på dessa sista H24 5499 -5503 med de större runda bakljusen, som även H30 fick, fanns även den separata backlampan uppe i takkanten som på bildens 5498.
När H30 sedan levererades som sista Capitoltyp till SS återfanns emellertid backlampan som en mindre översta tredje lampa i högra sidans lodräta bakljusrad.

mvh K R


Utloggad christian berg

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 416
SV: SL H24 5498
« Svar #16 skrivet: 20 december 2021, 21:03:30 PM »
Intressant att se 5498 även bakifrån. Mina egna observationer från denna tid är rätt begränsade då det var först 1977 som mitt bussintresse vaknade, men 5499 (den första med större bakljus, som var ny info för mig) var den enda Capitol jag registrerade i trafik på linje 54 vårvintern 1977. Övrig info kommer från diverse SL papper, men nu finns också information om samtliga H24 utlagda på Gunnar Berglunds utmärkta hemsida www.bussgaraget.se. Ett besök rekommenderas.

Christian B

Utloggad Gunnar D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3483
SV: SL H24 5498
« Svar #17 skrivet: 21 december 2021, 17:30:29 PM »
Ok, jag förstår och visst känner jag till Bussgaraget.
Här några bilder i sammanhanget (bildtext under resp bild):


Enda bilden jag har på H24 5499-5503 bakifrån. Spårvägsmuseet 26 nov 2014.


Del av tidigare visad bild från Hornsberg juli 1977.


Reprisbild från Handen aug 1974 för jämförelse av bakljus på H30, H65C?, H46.

Mvh Gunnar


Utloggad K R

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 914
SV: SL H24 5498
« Svar #18 skrivet: 21 december 2021, 22:00:07 PM »
Hej!

Här kan man även konstatera att "klackarna" till bakljusen är längre på H30 än på de sista fem H24.
Plats fanns att sätta de bakre reflexerna i underkant på dessa och det hade fått plats ett backljus även till vänster då klackarna är symmetriskt långa.

Den misstänkta H65C (CF:en i mitten på den undre bilden) skulle kunna vara 7478 (CDW 178).
En speciell vagn då den var av den smalare CF-typen, som normalt hade en smal mittpinne som avgränsare mellan frontrutorna.
H65C 7478 hade emellertid en tid frontrutorna istället infattade på samma sätt som de bredare varianterna.

Illustrationer av nämnda varianter;
Smala CF:en H64B 7306:
http://leifd.jalbum.net/Sverige/SL-buss/slides/040110%20SL%20H64B%207306%20Farsta%20Strand%201973.html

Breda CF:en H65B 7352:
http://leifd.jalbum.net/Sverige/SL-buss/slides/040128%20SL%20H65B%207352%20Ringvagen%201975.html

mvh K R

 

Utloggad Railmaster

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 341
SV: SL H24 5498
« Svar #19 skrivet: 21 december 2021, 22:14:01 PM »
H23 hade samma frontrutor som smala CF med pinne.

Utloggad Gunnar D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3483
SV: SL H24 5498
« Svar #20 skrivet: 22 december 2021, 19:14:55 PM »

Den misstänkta H65C (CF:en i mitten på den undre bilden) skulle kunna vara 7478 (CDW 178).
En speciell vagn då den var av den smalare CF-typen, som normalt hade en smal mittpinne som avgränsare mellan frontrutorna.
H65C 7478 hade emellertid en tid frontrutorna istället infattade på samma sätt som de bredare varianterna.


Tack för identifieringen! Jag sökte också på regnr men hittade inget. Hur gjorde du?

/Gunnar

Utloggad K R

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 914
SV: SL H24 5498
« Svar #21 skrivet: 22 december 2021, 19:47:14 PM »
Hej!

Jag kollade i en gammal SL-lista över bussar 1967-1982 och gick då igenom litt H65C med ursprung från BSS, med anledning av din bildtext "H65C(?)".
Av denna littera var det för övrigt BSS 176-178, sedermera SL H65C 7476-7478, som var den äldsta serien då dessa levererades 1960.

Såg också till att förstora upp bilden så pass att jag kunde komma fram till det tänkbara CDW 178, även om den sista siffran på bilden mera såg ut som "6".
Att det sedan verkade passa in på den individuellt avvikande 7478 var väl mer en sinkadus.

Du råkar möjligtvis inte ha någon bild på denna 7478 framifrån?

mvh K R

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25584
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: SL H24 5498
« Svar #22 skrivet: 23 december 2021, 01:22:38 AM »
Gunnar som har bilden i sitt arkiv har väl en större upplaga i datorn och kan väl kolla i 100% eller nåt så borde det synas.,
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Utloggad Gunnar D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3483
SV: SL H24 5498
« Svar #23 skrivet: 23 december 2021, 13:20:59 PM »
Hej!

Jag kollade i en gammal SL-lista över bussar 1967-1982 och gick då igenom litt H65C med ursprung från BSS, med anledning av din bildtext "H65C(?)".
Av denna littera var det för övrigt BSS 176-178, sedermera SL H65C 7476-7478, som var den äldsta serien då dessa levererades 1960.

Såg också till att förstora upp bilden så pass att jag kunde komma fram till det tänkbara CDW 178, även om den sista siffran på bilden mera såg ut som "6".
Att det sedan verkade passa in på den individuellt avvikande 7478 var väl mer en sinkadus.

Du råkar möjligtvis inte ha någon bild på denna 7478 framifrån?

mvh K R

Gamla listor är bra att spara! CDW 178 ska vara rätt regnr men tyvärr har jag inte hittat någon bild framifrån på den.

/Gunnar

Utloggad Olle H

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 18
SV: SL H24 5498
« Svar #24 skrivet: 25 december 2021, 19:59:16 PM »
Vi får inte glömma H21 5244, stationerad i Hammarbyhallen. Denna vackra buss hade också de runda bakljusen och backstrålkastaren på taket. God fortsättning på julen och Gott Nytt År.  //Olle

Utloggad Peter Rost

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3102
SV: SL H24 5498
« Svar #25 skrivet: 25 december 2021, 20:22:48 PM »

Utloggad Olle H

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 18
SV: SL H24 5498
« Svar #26 skrivet: 25 december 2021, 20:50:42 PM »
Snyggt Peter. TACK. //Olle

Utloggad K R

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 914
SV: SL H24 5498
« Svar #27 skrivet: 26 december 2021, 10:00:03 AM »
Hej!

Jag spekulerar i att anledningen till att denna H21:a en tid fick dessa bakljus var att detta var ett prov inför övergången till de runda bakljus,
som ju som tidigare nämnts infördes på de fem sista H24:orna.
Utförandet är ju dylikt; korta klackar på karossen med två runda bakljus på varje sida och med backstrålkastaren fortfarande monterad uppe i takkanten.

Vad var det för övrigt för utförande vad gäller bakljusen på de fyra C76-capitolerna som levererades till Jönköpings Kommunala Affärsverk (med nr 48-51)?
Dessa låg alltså chassinummermässigt mellan SS/SL:s serier av H24 och H30.

mvh K R

Utloggad Gunnar D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3483
SV: SL H24 5498
« Svar #28 skrivet: 26 december 2021, 14:39:03 PM »


Vad var det för övrigt för utförande vad gäller bakljusen på de fyra C76-capitolerna som levererades till Jönköpings Kommunala Affärsverk (med nr 48-51)?
Dessa låg alltså chassinummermässigt mellan SS/SL:s serier av H24 och H30.

mvh K R
Enligt bild från Ted S på vagn 51 verkar det vara gammalt utförande som på 5498.

Ovan annat utförande på SJ 2797 vid Alvik 31 aug 1967.
En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25584
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: SL H24 5498
« Svar #29 skrivet: 26 december 2021, 18:10:50 PM »
Jag trodde det var SS som hade kört där innan i Alvik.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.