SL H24 5498

Startat av Gunnar D, 30 november 2021, 13:40:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H24 5498 vid Fruängen 8 feb 1976 med bra skyltning.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack för ditt trevliga Capitolfotografi.

Ulf Berlin

...och en Leyland på 144an bakom :)
Hur togs dessa bussar emot av dom som var"vana"med CFarna?/Ulf

K R

Hej!

Ett lätt diffust minne säger mig att 5498 av någon anledning var personlig vagn i Huddingegaraget och i samband med det var placerad där rätt länge.

mvh K R


roggek

Ja, det var väl bara för att en finsk kortväxt kvinnlig förare, inte nådde ner till pedalerna på de andra bussarna (CF?) som 5498 var personlig...

Gunnar D

Det är väl hon som sitter på förarplatsen här. 5498 var väl en av de allra sista H24 i trafik.

/Gunnar

christian berg

Ja, någon av av 5498 och den bevarade 5453 var den allra sista H24 i trafik i början av 1978.

Christian B

zjbus

Den sista Capitolen i SL trafik kanske, CUO 253 Scania-Vabis Capitol Avställd (2017-05-29) Senast godkända besiktning 2017-03-30
Körförbud 2018-04-01 Körförbudsorsak Utebliven kontrollbesiktning
Ägare: AB Stockholms Spårvägar Förvärvsdatum 2011-12-23
Källa: Transportstyrelsen

Railmaster

Lidingö hade väl sin sista H30 kvar till 1981?

roggek

Lidingös sista två H30 (5591 och 5603) ersattes av två H59 (4998-4999) i oktober 1980, enligt boken "Södra Lidingöbanan"

Lars-Håkan_E

En av dessa bägge gick länge på första morgonturen på 201 från Ropsten 1979-80 när jag jobbade ute vid Hantverkshuset, i sällsynta fall kunde man få åka H56 (Sc CR 111 MF) men jag tror aldrig det sattes ut någon H59:a.
Däremot vid hemfärden runt 14:30 var det nästan alltid H59 eller i enstaka fall H56.

Kan gissa att första 201:an kördes av en delad tjänst som bara var ute ett par 2-3 timmar och därför fick fordon efter detta.

Gunnar D

Citat från: christian berg skrivet 05 december 2021, 20:44:36 PM
Ja, någon av av 5498 och den bevarade 5453 var den allra sista H24 i trafik i början av 1978.

Christian B

5455 var också kvar länge, sågs i Huddinge sommaren 1977.
Hur gick det för den?

/Gunnar

christian berg

5455 ställdes av från Huddinge i slutet av november 1977 och skrotades i början av 1978, bara 5453 och 5498 överlevde den med ett par månader. Undrar varför 5455 flyttades till Huddinge från Hornsberg i början av 1977? Sedan hösten 1975 hade 5498 varit ensam H24 i Huddinge, men kanske behövdes en avlösningsvagn ifall 5498 krånglade?

Andra långlivade H24 var 5460 i Södertälje till september 1977 och 5458,5465 och 5499 i Hornsberg till sommartidtabellen 1977.

Christian B

Gunnar D

Tack för denna info! Är det egna noteringar?

/Gunnar

Gunnar D



Ett smutsigt bakparti på 5498 vid samma tillfälle visar de gamla, små bakljusen som på de sista H24 (5499-5503) ersattes av större, mer av CF-typ.

Mvh Gunnar