Vad har hänt med linje 549?

Startat av Maven, 09 november 2021, 17:36:23 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Maven

Var ute i nya Barkarbystaden för ett par dagar sedan och tänkte åka linje 549 till Ikea, men den syntes varken i reseplaneraren eller något annat system. Det saknas även tidtabell på SL:s hemsida.
Från SL:s kundtjänst fick jag detta, som snarare gav fler frågor än svar.


Du har fullständigt rätt den saknas överallt och anledningen är att linjen är indraget för tillfället då Nobina inte får busslinjen att gå ihop. Därav är linjen indraget tills vidare, ingen prognos på när linjen kan vara tillbaka. Vi beklagar detta då även SL saknar mer tydligare information kring detta. Vi ser till att rapportera in detta genast så man får undersöka detta djupare.


Har det något med detta att göra, kanske?
https://www.mitti.se/nyheter/snart-ryker-personalen-pa-de-sjalvkorande-bussarna/repuhE!ZxJYwsV7Wv0gD29tLkaAA/
Jag har för mig att jag läste någonstans, men hittar inte artikeln nu, att linjen nu under denna höst skulle omvandlas till anropsstyrd trafik.

Ersa

Hur kan en huvudman sakna information om sin egen trafik?

homer

Är detta den s.k självkörande skidliften med 4 hjul?

B10M

 ;D ;D ;D
Vilken passande beskrivning *självkörande skidliften*

Walter

Informationen är väl ovanligt tydlig? Utföraren får inte ekonomi i trafiken och har därför ställt in den tillsvidare. Sen har ett linjenummer hos SL men har väl tillkommit på Nobinas initiativ?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

virtual1

Men ingen frisk människa kan väl på allvar trott att dessa brödrostar på fyra hjul skulle ge några inkomster mer än bidrag eventuellt????? De måste ju skämta med den motiveringen.

Walter

Bidragen kanske är slut. Ingen kollektivtrafik i Sverige går runt. 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Maven

Man har ju marknadsfört den som den första självkörande bussen i reguljär trafik, och då bör väl resenärerna kunna ställa samma krav på information om kommande trafikförändringar?

Fredde

Tittar man i tidtabellen som började gälla 16 augusti (när sommartidtabellen slutade) så gäller den bara till 30 september.
Det låter med andra ord som något sedan tidigare planerat avslut, annars borde tidtabellen rimligen gälla hela hösten/vintern/våren...
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/h549.pdf


Bussmicke

Ha ha ha, anropsstyrd är väl det enda som funkar. det är ingen som åker med..

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

rengmark

Citat från: Ersa skrivet 09 november 2021, 17:40:38 PM
Hur kan en huvudman sakna information om sin egen trafik?
Uppenbarligen är man inte bekant med gällande föreskrifter:

"Om du har för avsikt att bedriva kollektivtrafik måste du enligt Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2012:2 och 2012:72 lämna anmälan till den regionala kollektivtrafikmyndigheten samt information om ditt trafikutbud till Samtrafiken i Sverige AB."

Jag ringde också SL kundtjänst i oktober med anledning av att linjen varje dag var inställd fram till kl. 20.00 pga. vagnbrist. Jag frågade om linjen skulle gå kommande vecka och efter lite kontroll skulle det nog röra sig om nystart tidigast våren 2022.

Linjen är onödig och bussarna gick nästan alltid tomma. Det fanns en intresserad kategori och det var barnvagnsförare och då speciellt vid moddigt väglag. De ville åka gratis och det fick dom för det mesta inte.


igel

Förare brukar normalt inte bara börja tolka regler på ett nytt sätt, oftast beror det på att de har blivit informerade om nya bestämmelser eller särskilda regler som gäller vid speciella tillfällen.
   Så om de nu var flera förare som försökte att ta betalt av barnvagnsförare på 549an, så beror det väl på att någon har sagt åt dem att de ska ta betalt även av dem. Eftersom de i normalfallet aldrig tar betalt av dem.

Man kan då börja undra hur arbetet går till hos Nobina, i det här fallet Kallhäll?. I synnerhet som den förra händelsen 2018 (se tidigare i tråden) var snarlik och även då var det just Nobina (Kallhäll) som var inblandad.     
   

admin

De mera generella frågor som rörde betalning för medtagande av barnvagn osv. har fått en egen tråd för det.

// Moderatorn

Anders C

Jag skickade till SL kundtjänst den 27 oktober att det satt en tidtabell från i våras utanför IKEA och undrade om huruvida linjen trafikerades. Följande svar fick jag:

Tack för att du hör av dig till oss på SL:s kundtjänst gällande linje 549.

Från och med den 15 september 2021 drog man in linje 549 helt och hållet. Att linje 549 är indragen beror på tekniska problem och beslutet gäller tills vidare.

Självklart kommer jag att ta detta vidare till ansvarig avdelning som i sin tur får åka ut till hållplatserna linje 549 trafikerar och sätta upp störningsinformation att linjen för närvarande är indragen tillsvidare.

Vi är tacksamma att du har uppmärksammat oss på SL Kundtjänst om att denna information saknas.

Ha en trevlig dag.


Vid kontroll för någon dag sedan var tidtabellen nedtagen, men någon störningsinformation fanns inte. Jag noterade förresten tydliga hjulspår i asfalten utanför IKEA där bussen har vänt. Det är tydligt att den rullat på exakt samma ställe varje gång.

igel

När Ericsson testade sitt 5g-nät med dessa gondoler på hjul så kunde man se att de följde ett fiktivt spår. När de vände vid Jan Stenbecks torg tog de alltid samma hjulspår. När en lastbil hade lastat av en pall och råkat ställa den exakt där en av benen i gondolens trepunktsvändning skedde, fastnade gondolen. Trots att det fanns enormt mycket plats om man bara hade gjort trepunktsvändningen lite annorlunda en de tidigare vändorna. Med andra ord så är hela rutten förprogrammerad.