Författare Ämne: 4 regniga bilder från Norrtälje...  (läst 2222 gånger)

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4196
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
4 regniga bilder från Norrtälje...
« skrivet: 01 november 2021, 17:57:57 PM »
...tagna den 28 oktober:

Nobina 5215 fick köra till Stockholm som en 676a.
Det verkar ha varit DD brist denna dag,för både 7305 och 7307 stod och kördes som 676or från Stockholm på eftermiddagen.
(Den oranga pilen t h står i en hållare på gatan och är inte inklippt...)

Nobina 3768 fick köra 1 varv på landsbygdslinjen 653(Har svårt att tro att den blev fullsatt ;))

Nobina 7995 kördes en tur till Rimbo på linje 647.
Det torde vara ovanligt i landet att"halva"linjen har ett helt annat linjenummer gentemot"huvudlinjen"(i detta fall 677)och har samma hållplatser?

En riktig överraskning var att Nobina 7310 kördes på stadslinje 656(Då t ex den 2 axliga 6450 sågs komma på linje 630 från Spillersboda :)

En tur till Norrtälje överraskar alltid ;)/Ulf


Utloggad marciza

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 17
SV: 4 regniga bilder från Norrtälje...
« Svar #1 skrivet: 02 november 2021, 21:27:47 PM »
Om inte innerstadslinjerna körs med el-bussarna 3785 -3789 så tycker jag att det är en riktig brokig skara som syns. Jag har sett både 2-axliga, boggiebussar och ledbussar. Vilka som förekommer mest idag vet jag dock inte.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5652
SV: 4 regniga bilder från Norrtälje...
« Svar #2 skrivet: 02 november 2021, 21:37:45 PM »
Det är ofta en salig blandning. Scania Scala på 677, Blå B9S på 620 och tätortstrafiken, samt många rätt små röda t.ex 31xx på 676. Det är bara utsoknes som reagerar på sånt numera. Ingen van resenär i Norrtälje tänker på längder och färger det minsta lilla. Elbussarna håller sig dock i byn som tur är.
Boggi och led på 653+654 är rutin, då dessa rätt ofta körs av Hallstaviksbaserade bussar mellan två 641:or.

Angående 647+677 är det även så att UL-korten gäller på varenda meter av linjens sträcka, även för korta resor helt inom Stockholms län. Men de gäller inte en enda meter på 647. Här är det dock inte ett enda frågetecken för folk, utan alla anser detta vara enkelt.
647 utgör dock inte halva 677ans längd. Från Rimbo är det fem mil till Uppsala, men bara två mil till Norrtälje. En heltimme respektive en halvtimmes körning.

639 är annars den linje som folk blir mest förvirrade av, pga de två olika längderna, då hälften av bussarna går till Hallstavik och hälften bara till Rimbo. Ända sedan nuvarande upplägg kom augusti 2008, där 639 blev den huvudsakliga Rimbolinjen (då 625 bantats ner) har det varit ett evigt förklarande för förvånade resenärer som inser att bussen bara gått halvvägs mot dit de ville.
Det finns väl ingen annan linje där i princip hälften av avgångarna går halva sträckan, medan andra hälften går hela sträckan?
« Senast ändrad: 03 november 2021, 00:56:59 AM av Ersa »

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3040
SV: 4 regniga bilder från Norrtälje...
« Svar #3 skrivet: 02 november 2021, 23:14:21 PM »
Jo, det är relativt vanligt med linjer där många avgångar inte går hela linjesträckan. 76, 113, 172, 302, 471, 520, 611, 705 och 839 för att nämna några.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5652
SV: 4 regniga bilder från Norrtälje...
« Svar #4 skrivet: 03 november 2021, 01:03:02 AM »
Men går 50% av dessa linjers avgångar halva sträckan, och 50% hela sträckan? Med i stort sett varannan avgång för hel/halv.
Samt åt andra hållet antingen hela sträckan, eller tomkörning utan resenärer om den bara ska halvvägs tillbaka?

639 är ju i princip en stomlinje med röda bussar, och jag känner inte till nån motsvarande trafik i länet med detta upplägg på andra långa landsvägslinjer.

Utloggad toddetoddelito

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 75
SV: 4 regniga bilder från Norrtälje...
« Svar #5 skrivet: 03 november 2021, 08:05:29 AM »
Linje 525 går i stort sett bara halva sträckan hälften av alla turer, där varannan går de lite dryga fyra km Norrviken-Viby, och resterande går dryga åtta km till/från Sollentuna. I rusningen em tommar en hel del bussar också från Viby till Norrviken.

Sedan är det ju en ganska stor skillnad i och med att man kan ta sig från Norrviken med pendeltåget (t ex till linjens egentliga slutstation Sollentuna), vilket ju knappast resande till Hallstavik kan från Rimbo. Också är ju fyra/åtta km föga imponerande i sammanhanget (och att en buss inte tommar fyra km från Viby till Norrviken, utan snarare drygt 1,5), men ville ändå bara visa att det finns åtminstone en annan linje som är nästan exakt hälften så lång hälften av turerna ;D.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5652
SV: 4 regniga bilder från Norrtälje...
« Svar #6 skrivet: 03 november 2021, 08:10:16 AM »
Där ser man. Och det är samma problem där, att resenärerna inte förstår upplägget, ställer ideligen frågor vid påstigningen, och blir besvikna då de av misstag tagit halvturen? I princip dagligen i 13 år. Verkar besvärligt även där.

Utloggad toddetoddelito

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 75
SV: 4 regniga bilder från Norrtälje...
« Svar #7 skrivet: 03 november 2021, 09:09:35 AM »
Ibland händer det att folk sitter kvar vid Norrvikens station (från Viby) och väntar på att bussen skall fortsätta köra, men det är ju som sagt inget större problem då det bara är att resa på sig om man skall fortsätta (och byta buss i antingen Norrviken eller Sollentuna om man skall till någon mellanliggande hållplats), vilket som längst kanske förlänger resan med tjugo min.

Sedan också de som åt andra hållet (Sollentuna-Viby) inte förstår, eller som inte kan åka pendeln till Norrviken från Sollentuna, och därför väntar en halvtimme längre än vad de behövt på att bussen skall komma, men det är framförallt äldre och kanske några barn/yngre ungdomar som det drabbar.

M a o, upplägget finns på andra ställen i länet, men i mycket mindre skala. Det är ju värre för den som skall till Hallstavik att fastna i Rimbo och inte kunna fortsätta, än att landa i Norrviken eller vara fast i Sollentuna, där det finns frekventa kommunikationer både norrut och söderut.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5652
SV: 4 regniga bilder från Norrtälje...
« Svar #8 skrivet: 03 november 2021, 09:22:34 AM »
Problemet verkar vara betydligt mindre då det går fler än en linje till ett ställe, eller helt enkelt fler transportmedel. Då utbudet till Rimbo bestod av 625 och 639 någorlunda varvat, och i princip varenda 639 var en buss som gick vidare norr om Rimbo förekom det ytterst sällan frågor och missförstånd som i nutid. Trots att vi har appar och reseplanerare idag.
677 däremot är logisk och smidig med knappt någon tomkörning att tala om, och där endast sista avgången per dygn och omlopp går delsträckor som Norrtälje - Rimbo, då för att köras till en depå. Ett 639-omlopp som slutar i Hallstavik med en Rimbobuss innebär alltid tomkörning tillbaka i fem mil. Aldrig någonsin förekommer en linjekörning därifrån söderut som inte går hela vägen till Tekniska.

Det kanske vore smidigt med två skilda linjenummer norr och söder om Rimbo. Precis som att 676 har sitt linjenummer och 636/637 vidare mot Älmsta har egna linjenummer.

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3040
SV: 4 regniga bilder från Norrtälje...
« Svar #9 skrivet: 03 november 2021, 10:14:33 AM »
Jo visst, men det hela blir nog lätt väldigt många linjenummer lite beroende av hur långt man vill gå i strävan efter enkla linjestrukturer. Just exemplet 637 är ju också, precis som 639, en linje som går olika långt. Vissa turer hela vägen till Ellan, andra till Grisslehamn och många andra till Älmsta.

Det har tidigare också funnits en strävan att inte för många linjer ska dela på samma trafikuppgift, för att inte resenärerna ska behöva hålla koll på så många linjenummer. Till exempel på sträckan Brommaplan - Tappström där 176, 177 samt ett antal (men inte alla) 300-linjer trafikerar.

Så frågan är inte helt lätt att landa i vad som är bäst för resenären, det behöver nog variera från fall till fall. Sedan finns också aspekten att en förändring tenderar förvirra resenären i någon mån, i alla fall initialt.

Utloggad B10M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 252
SV: 4 regniga bilder från Norrtälje...
« Svar #10 skrivet: 03 november 2021, 20:01:16 PM »
Det är väl inget problem med 639. Har man gått på kortturen när man ska till Hallstavik, ja då får man väl gå av och vänta på nästa buss. Ytterst liten risk att man skulle förlora tid på det, det skulle vara om bussen har kört om på vägen men det är väl knappast sannolikt här.

Det är ett betydligt större problem att resenärer ofta inte verkar förstå att de kan ta bussar mot olika destinationer. Risken för det blir knappast mindre om man dessutom har olika linjenummer.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5652
SV: 4 regniga bilder från Norrtälje...
« Svar #11 skrivet: 04 november 2021, 00:18:34 AM »
Det kanske blir lite tröttsamt i längden att samma misstag görs av resenärer mer eller mindre varje 639-tjänst i 13 års tid, och samma förklaring måste ges till de förvirrade och ibland därför lite irriterade resenärerna. Men för er som slipper ta denna debatt och förklara samma sak hela tiden upplever ju givetvis inte några problem. 8)

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6118
SV: 4 regniga bilder från Norrtälje...
« Svar #12 skrivet: 04 november 2021, 09:06:21 AM »
Kanske kan kräva att resenärerna läser skylten på bussen? Om de inte gör det räcker det inte att byta linjenummer som lösning.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5652
SV: 4 regniga bilder från Norrtälje...
« Svar #13 skrivet: 04 november 2021, 11:26:50 AM »
Resenärerna som stiger på i linjens södra områden vet ofta inte var destinationerna ligger i förhållande till varandra. I väldigt många fall ser de linjenumret som enda indikation och garanti att de kommer fram till sin specifika hållplats.
– Rimbo? Du kör alltså via Hallstavik till Rimbo?
– Nej, inte direkt så...

När jag körde Swebus Express var Norrköping en ort där mest förvirring inträffade. Där steg varje dag flera människor på bussen i fel riktning, dvs försökte ta 830 mot Göteborg, då de skulle till Stockholm. Varje dag, och de var ofta rätt många.
– Du får ta bussen bakom, mot Stockholm. Denna går till Göteborg.
– Men det står ju 830! Linjen börjar och slutar väl i Norrköping?
– Nej, den går mellan Stockholm och Göteborg, via Norrköping. Samt även i omvänd riktning.
– Jag förstår inte!

Så svaret på din fråga är: Det vore trevligt om man kunde kräva detta, ja.

Utloggad Carl

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 104
SV: 4 regniga bilder från Norrtälje...
« Svar #14 skrivet: 04 november 2021, 13:07:33 PM »
Kan förvirringen bland annat ha att göra med att resenärer idag endast använder reseplanerare och inte har några tidtabeller att titta i?

Om man exempelvis söker en resa från Stockholm till Hallstavik i en reseplanerare kommer den att säga att man kan åka med 639 och ange några alternativa avgångstider. Men reseplaneraren säger ju ingenting om att det mellan de angivna avgångstiderna kan finnas andra avgångar på 639 som inte kör till Hallstavik. Reseplaneraren säger inte heller någonting direkt om i vilken ordning en linje passerar olika orter.

Men allt det syns däremot i en tidtabell. När alla var tvungna att titta i en tidtabell fick fler resenärer en överblick på både linjens och tidtabellens upplägg, och detta vare sig de ville eller inte. Och fler visste då också i förekommande fall att en linje kunde ha flera olika varianter.

Nu är det ca 10 år sedan jag slutade köra buss, men min känsla då var att ju mer reseplanerarna utvecklades desto mer frågor blev det från resenärerna.