Invid Fåfängan 1981 - SL-bild

Startat av Hasse L, 01 november 2021, 10:22:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


HSN 783 - H58 4972, EBB 336 - H1 5666 och ALA 810 - H63 7929.

zjbus

Tack för din trevliga bild där det mest intressanta fordonet förstås är Scania-Vabis BF7659:an 1967 fd. BB 390 Södertälje Omnibus AB, Södertälje som finns kvar i registret men tyvärr PB-registrerad, avställd 2019-09-29, senast godkända besiktning 2017-06-14.
Även HSN 783  Volvo B 58-60 1975 är PB-registrerad och finns kvar i registret, avställd 2016-07-28, senast godkända besiktning 2012-07-12.
EBB 336 Volvo B58-60 1980 exporterades till Jugoslavien, okänt när.
Källor: Transportstyrelsen samt SBH.

Ulf Berlin

Inga särskilda exteriöreskillnader mellan H1an och H58an.
Intressant att H1an har fått nya SL märket med ringarna samt ingen reklamyta som tyder på att den har blivit nylackerad?/Ulf

zjbus

SL märket kan ju tillkommit något av de sista åren på 70-talet, röd kofångare verkar också tillkommit. EBB 336 är c:a 1 år gammal på fotot så den har sannerligen inte blivit nylackerad.

Railmaster

De båda röda bussarna har levererats med röda kofångare så det har snarare avtagit än tillkommit om den ena av vagnarna har oröd dito.

Lars-Håkan_E

Avsaknaden av reklam på 5666 lär nog bero på att den var stationerad på något mindre garage där reklamklistring inte förekom.

Med tanke på att den går på 401:an kunde man ju tänka sig Älta men den finns inte med i mina noteringar vilka bussar som fanns där våren 1981 men den kan ju också ha tillhört gamla Tyresögaraget som ännu var i bruk (Bollmora öppnas senare under 1981) men den kan lika gärna ha tillhört något av Björknäs "Utegarage" Tror den har förekommit på någon annan av Hasse:s utmärkta bilder i närheten av Vikdalen/Nacka Strand.

Att den har nya SL emblemet är naturligt eftersom det kom i större omfattning under 1979.

Färgen på stötfångarna mådde inte så bra under ett antal år på depåer med UWE ramp, någon ingrediens i glykolen var aggressiv och rätt nylackerade stötfångare blev färglösa, även det kan tyda på att 5666 var placerad på ett mindre garage.

Per E

Jag har en notering att 5666 fanns i Nacka/Värmdö i december 1980 och att den under 1981 flyttades till Handen tillsammans med övriga i serien 5662-5669.

Mats W

Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 november 2021, 14:24:34 PM
Inga särskilda exteriöreskillnader mellan H1an och H58an.
Intressant att H1an har fått nya SL märket med ringarna samt ingen reklamyta som tyder på att den har blivit nylackerad?/Ulf
Förutom att första fönstret på vänster sida är mindre, tyder inte det på att bussen hade annan längd? Tillverkades det H1or som endast  var 12 meter?

Walter

Fast jämför med fönstret nr 2 på vänster sida så är det längre på H58 och kortare på H1. Totalt samma längd verkar det som om man bara tittar på fönsterna
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Det fanns 4 olika längder på H1.
Just serien från 5632 och framåt var 12,0 meter om jag minns rätt, 5612-31 var 12,10 meter och de äldre 12,25 resp 12,35 m

Fredrik Klint

Även 5188 var 12m vill jag minnas. Var väl lite av en prototyp för de senare H1:orna, hade även skivdörrar som ny medan övriga i den serien hade vikdörrar.

Vad gäller längden på de första 20 vagnarna i 56-serien blir jag nyfiken. Skiljde det verkligen en dm eller var det "mätfel" vid reg-besiktningen? Om inte så var var denna skillnad på tio cm?