Två bilder från sydväst för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 28 oktober 2021, 14:33:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D


H23 5432 vid Liljeholmen mot Ekensberg 28 okt 1971.


H32 4221 vid ändhpl Korpmossevägen 28 okt 1971.

Mvh Gunnar


zjbus

Tack för dina trevliga 50 års jubilerande bilder. Luxor var ju en stor svensk aktör inom radio/tv som tyvärr försvann från marknaden, minns inte när men i slutet av 70-talet fanns Luxor kvar i handeln, kanske en bit in på 80-talet. 

virtual1

Luxor som varumärke levde en bra bit in på 2000-talet dock, men som tillverkare försvann man nog under senare delen på 80-talet.

Kristian

#3
Luxor lever fortfarande kvar som varumärke.





Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

zjbus

Jag menade när Luxor fortfarande tillverkades, när man t.ex. kunde köpa en Luxor tv i detaljhandeln.

S Svensson

https://sv.wikipedia.org/wiki/Luxor_(f%C3%B6retag)

Det står litet i ovan.

Sedan skulle jag vilja påstå att elektronik består av olika delar bl a integrerade kretsar. Det är väldigt svårt att tillverka sådana i Europa med dess löner. En TV eller dator innehåller komponenter som det krävs ett stort antal tillverkade för att få lönsamhet. I Dals-Ed finns en källare som sommartid är öppen. Där visas olika mopeder och motorcyklar. I en liten avdelning visas radioapparater. Det kan då konstateras att radioapparater fram till 1968-1970 betraktades som någon form av möbler. Efter detta fick radioapparater men även närbesläktade såsom TV apparater och datorer ett skal som var tillverkat av plast och var tillverkade i masstillverkning.
När TV2 skulle beslutas och då även i andra nordiska länder var det några tungor som pekade på att det finns 4 olika skäl till TV2-Luxor-Ban&Olofsson-Tandberg och Salora.  Sedan när det kom färgtv var det några som påstod att det i världen enbart finns 2-3 komponenttillverkare.
Ett exempel som är mera känt än Luxor (läs också AGA-radio) är Facit-Halda i Åtvidaberg. Detta klarade inte ombalansering  till elektronik från mekaniska komponenter. Även Sweda i Varberg (kassaregister) är exempel. Därefter är det rörradio som blir transistorer. Men IC komponenter fordrar stora serier. 

zjbus

Tack för intressant information.
Visst var en tv avsevärt snyggare när de tillverkades i olika träslag som t.ex. teak, jakaranda m.fl. innan de massproducerade plastlådorna introducerades.

Ulf Berlin

"Bang&Olufsen"som är/var en dansk tillverkare.../Ulf

virtual1

Citat
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2021, 17:47:40 PM »
Luxor lever fortfarande kvar som varumärke.

Tveksamt, vid en googling hittar jag inga nyare produkter till salu ens i Turkiet (Luxornamnet köptes av en sådan tillverkare) så jag tvivlar på det. Man kan hitta några på Prisjakt t.ex. men tror knappt nån går att köpa längre.

zjbus

Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 oktober 2021, 18:53:03 PM
"Bang&Olufsen"som är/var en dansk tillverkare.../Ulf
Är ska det vara B&O har inte upphört.

Gunnar D

Citat från: virtual1 skrivet 29 oktober 2021, 21:50:35 PM
Tveksamt, vid en googling hittar jag inga nyare produkter till salu ens i Turkiet (Luxornamnet köptes av en sådan tillverkare) så jag tvivlar på det. Man kan hitta några på Prisjakt t.ex. men tror knappt nån går att köpa längre.


Luxor smart-tv kunde köpas på ICA Maxi i början av denna månad.
De äldre capitolerna (H21) hade Luxorhögtalare och kanske gällde det även H23/H24/H30 innan högerombyggnaden.

/Gunnar

virtual1

Nu är vi långt från ämnet, men att en modell finns att köpa på ett ställe behöver ju inte betyda att de fortfarande finns i produktion, kan vara restlager. Men strunt samma :)