Det är väl så att vissa appar, bl.a SLs egen tror jag, visar realtid i appen utan att det framgår tydligt. Om bussen är sen så kan det hända att systemet lägger på några minuter som föraren sedan kör in.
Det kan alltså vara så att din buss går 19.00 enligt tidtabell, men att den p.g.a en tidigare försening beräknas bli 3 minuter sen. Då visas den som 19.03 i sökningen. Klickar man på den avgången för att se detaljer, så upptäcker man att det står ungefär så här:
19.00 19.03
D.v.s tidtabellstid 19.00, ny beräknad tid 19.03!
Detta är ju inte speciellt användarvänligt, jag kan tänka mig att det blir en del förvirrade kundklagomål. I det här exemplet skulle kunden kunna säga ”Bussen skulle gå 19.03 men den gick 19.00” och så svarar entreprenören ”Den ska gå 19.00 enligt tidtabellen” och eftersom inget system visar i efterhand vilken information som egentligen presenterats på kundens skärm, så blir buggen aldrig ordentligt bevisad...