Författare Ämne: Arriva 8305  (läst 1355 gånger)

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3513
Arriva 8305
« skrivet: 19 oktober 2021, 07:06:44 AM »
En höstbild från Södra Roslagen, närmare bestämt Söderby strax norr om Lindholmen.
Jag hade kommit på att Roslagsbanan börjat gå igen och tänkte att det nog var kört att få en bild på Kårstabussen, men tur för mig så pågår banarbetet mellan Lindholmen och Kårsta ett tag till vilket innebar att jag fick en bild ändå.
Tidigare har busslinjen gått till Vallentuna station, men från och med 17/10 vänder bussen i Lindholmen istället.
Dock verkar det som att busspc:n inte uppdaterats med detta av skyltningen att döma.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4186
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Arriva 8305
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2021, 14:59:35 PM »
Ingen lätt tidtabell att komma ihåg...
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/H27KB.pdf
De flesta åker nog via Söderhall och byter där(till egen bil).../Ulf

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5642
SV: Arriva 8305
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2021, 16:46:51 PM »
Vad är problemet med tidtabellen? Den är väl anpassad för byten mellan tåg och buss i Lindholmen som det varit vid alla slags motsvarande avstängningar de senaste decennierna.
Det är även rätt vanligt att ta egen bil till Brottby och Lindholmen för boende runtom Frösunda och Ekskogen. Att ställa egen bil vid Roslagsstoppet är inte populärt pga alla inbrott och all vandalisering som sker där nattetid pga obevakat öde område utan bostäder omkring.

Att BussPC:n inte uppdateras är inget ovanligt. Vem som egentligen är ansvarig för att åtgärda sånt är dock svårt att veta, då huvudmannen och operatören i regel skyller på varandra numera.
Kanske blir bra med egna skyltsystem i framtidens avtal.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3654
SV: Arriva 8305
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2021, 16:53:49 PM »
Och komma ihåg. Skulle tro att de flesta som bor där ute, vet hur man kollar avgångar på nätet. Det är ju knappast som närmare stan, att man bara går ut och hoppas att det kommer en buss. Sen handlar det om 2 månader.

Utloggad B10M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 249
SV: Arriva 8305
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2021, 17:00:29 PM »
Frågan är väl om det hade varit bättre att i första hand anpassa tidtabellen för byten vid Söderhall istället för Lindholmen?

Det där med att "komma ihåg" tidtabellen förstår jag mig inte på. Det tar mindre än en halv minut att ta fram appen och kolla när bussen går.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5642
SV: Arriva 8305
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2021, 17:23:29 PM »
Vid Söderhalls trafikplats har bytena mellan Kårstalinjer och 676/639 aldrig varit anpassade efter varandra speciellt bra. Den mentala Berlinmuren mellan de två trafikområdena har varit effektiv i dessa trakter under 2010-talet, och innan 2011 fanns heller ingen anpassning mellan 639/625 och 665, till resenärernas stora missnöje.
Förhoppningsvis kan detta bara bli bättre då Transdev kör allt, inklusive Roslagsbanan.

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1865
SV: Arriva 8305
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2021, 17:30:27 PM »


Det där med att "komma ihåg" tidtabellen förstår jag mig inte på. Det tar mindre än en halv minut att ta fram appen och kolla när bussen går.
Busstrafik är till för alla och man kan varken förutsätta eller kräva att alla har mobiler med app.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3654
SV: Arriva 8305
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2021, 17:47:19 PM »
Majoriteten har ändå mobil och app behövs inte. Är man osäker, kan man lyfta sin fasta telefon (om det nu ens finns sånna kvar) och ringa kundtjänst. Bara för att man är gammal, är man sällan helt hjälplös.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5642
SV: Arriva 8305
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2021, 18:12:57 PM »
Tidtabeller på papper eller pdf-fil torde vara i princip helt okänt för majoriteten resenärer idag. De allra flesta kollar i appen och räknar dessutom in felaktiga förseningar pga märklig realtidsinformation. Därmed kan de bli arga för att bussen går två minuter "för tidigt", fast bussen går från en hålltidsplats exakt enligt avgångstid.

Utloggad Bältes-Assar

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 101
SV: Arriva 8305
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2021, 18:30:29 PM »
I appen (och på sl.se) är det ingen skillnad på ”hålltidsplatser” och andra platser. Det anges en tid för varje hållplats, det går inte att se vilka tider som är vad du kallar hålltider.

Utloggad jocke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1889
  • Bussfreak
    • .
SV: Arriva 8305
« Svar #10 skrivet: 19 oktober 2021, 18:35:16 PM »
Busstrafik är till för alla och man kan varken förutsätta eller kräva att alla har mobiler med app.

Absolut, men man måste själv också följa utveckligen. Så man kan i princip kräva det. Precis som med betalning på bussen.
Lite som att folk har El hemma och inte Eldar.
Eller som att folk kör bil istället för Häst och Vagn.
Nu för tiden är det internet/kundtjänst som gäller om man vill veta hur bussen går helt enkelt, eller traska ner till stolpen om man har tur att de står där.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Utloggad Bältes-Assar

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 101
SV: Arriva 8305
« Svar #11 skrivet: 19 oktober 2021, 18:52:24 PM »
Idag har ju nästan alla tillgång till internet men det är ju inte samma sak som att alla vill kolla upp resan varenda dag innan man åker till/från jobbet. Den minuten som det tar använder man hellre till att säga hej då till familjen/kollegerna.

Det är ju en trygghet att ha en någorlunda förutsägbar tidtabell. Om det är regelbunden 30-minuterstrafik är det lättare att planera än om det t.ex är två gånger i timmen i genomsnitt men på lite olika minutslag.




Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3654
SV: Arriva 8305
« Svar #12 skrivet: 19 oktober 2021, 19:19:26 PM »
Herregud vad folk är bortskämda. Det tar typ 2 min att kolla en resa, det orkar ni inte utan tar då hellre bilen? Majoriteten jobbar samma tider dagligen, eller åtminstone flera dagar i rad. Vilket gör att de flesta inte behöver kolla dagligen. Och varför ska ni envist kolla precis innan ni åker? Ni kanske ska testa vara ute lite mer i god tid?

Utloggad Maven

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 166
SV: Arriva 8305
« Svar #13 skrivet: 19 oktober 2021, 19:27:45 PM »
De flesta linjer i storstadsområden kan ju ändå inte ha styv tidtabell med samma avgångstider därför att trafiksituationen innebär att det tar olika lång tid vid olika tider på dagen.

Utloggad B10M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 249
SV: Arriva 8305
« Svar #14 skrivet: 19 oktober 2021, 19:33:54 PM »
Herregud vad folk är bortskämda. Det tar typ 2 min att kolla en resa, det orkar ni inte utan tar då hellre bilen? Majoriteten jobbar samma tider dagligen, eller åtminstone flera dagar i rad. Vilket gör att de flesta inte behöver kolla dagligen. Och varför ska ni envist kolla precis innan ni åker? Ni kanske ska testa vara ute lite mer i god tid?

Vilket oerhört dumt inlägg. Det är inte bortskämdhet att man vill ha en så bekväm kollektivtrafik som möjligt. Och det kan finnas alla möjliga anledningar till att man inte kan veta i förväg när man behöver åka.

Sen är jag ändå emot tidtabeller med samma minuttal varje timme, inte för någon ideologisk moralism om att folk är bortskämda, utan för att det oundvikligen leder till att man får en tidtabell där tiderna är sämre anpassade till resenärernas behov. Till exempel att det blir längre bytestider. På detta förlorar man betydligt mer tid än de 20 sekunder det tog för mig att ta fram telefonen och söka en resa från Kårsta till T-Centralen.