Norrtälje 1969

Startat av Peter Bolin, 29 september 2021, 20:48:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Hoppas nostalgidagarna blir av nästa år, fick syn på denna mycket trevliga bild på SJ-Buss 0193, en rälsbuss på Roslagsbanan samt en lastbil från föregångaren till Svelast på nätet: http://www.tramways.com/forum_bilder/110425/Roslagsbanan_018.jpg

Ersa

Den bilden torde vara tagen vid Hallstaviks stationshus.

Peter Bolin

Nu har jag tagit fram Arne Hällqvists bok SJ:s busstrafik kring Stockholms län för att få klarhet i när SL övertog trafiken på 600-linjerna från SJ. Det framgår av boken att Danderydslinjerna övertogs den 1 februari 1969, så jag hade en månad fel i mitt antagande.

Norrtäljelinjerna upphörde som särskild linjegrupp den 1 juli 1963, varvid linjerna delades upp mellan Uppsala- och Danderydslinjerna. För att undvika parallellkörningar överfördes linjerna norr om Norrtälje från Uppsalalinjerna till Danderydslinjerna den 1 januari 1967. Det innebar således att nästan alla linjer i Roslagen övertogs av SL den 1 februari 1969 som en del av Danderydslinjerna.

Även Solnalinjerna övertogs av SL den 1 februari 1969. Arne Hällqvists bok är mycket praktisk när man vill ha fram sådana här uppgifter.

/Peter Bolin

Hasse L

Reprisbild


Personligt förarminne. 6164 var placerad i Åkersberga.
/Hasse

zjbus

Tack för trevligt foto på f.d. SJ 0164, inga gränser på hur gammal en Scania-Vabis CF kan bli, denna avregistrerades först 2012 efter 48 år 
källa SBH: www.svenskbusshistoria.se/go?id=1854