Är plexiskyddet på väg bort?

Startat av buskörare, 23 september 2021, 17:57:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare


homer

Citat från: Sputnik skrivet 28 september 2021, 01:52:07 AM
Jag är kluven. Å ena sidan ger plexiglasskydden skydd mot allehanda droppsmitta och visst skydd mot patienter som inte kan uppföra sig. Å andra sidan är dom ett otyg som skramlar, ger reflexer och försvårar städning!

Patienter? många fördomsfulla ord har jag hört om våra passagerare, men patienter va ny ;D ::) :P

Nisse Bökelund

Då jag jobbade på Färdtjänsten fick jag veta att vi
aldrig transporterade patienter, utan kunder, inte ens
om man körde dom mellan två sjukhus.
"Patienter ligger inne på sjukhus, vi transporterar kunder."

JH

Det låter ju käckt men jag tycker att det tar fokus ifrån att personen är dålig på något sätt och bör ges extra hänsyn och omsorg (t.ex. inte dumpas i en snödriva i vägkanten).

Vad gäller ämnet, hos mig i Norrbotten har Länstrafiken precis öppnat framdörrarna överallt, fast lokala avvikelser kan förekomma till en början. https://www.facebook.com/ltnbd/posts/1544779359197917

Nisse Bökelund

Den färdtjänst som jag jobbade på drevs av SL och
utgick från Hornberg, och kördes med Mercedes och
Peugeotbussar. Vi körde med andra ord handkapptrasport.
Dessa kunder var inte dåliga utan handikappade.
Denna färdtjänst bör ej förväxlas med den färdtjänst som
i dag utförs med taxi. Mej veterligen har ingen under min tid
som chaufför på SL färdtjänst blivit lämnad i en snödriva vid vägkanten.

Olle

Nobina Norrtälje har börjat plocka bort plexiskydden nu, sitter nu på en 676 utan plexi.

buskörare

Hörde att det var på G. Arriva hade åtminstone igår, inte gått ut med nått. Men tar en ner, borde väl alla tvingas ta ner? Eller?

Ersa

#22
Angående trafikområde Norrtälje:
I fredags (22 oktober) kom informationen ut att beslut om nedmontering av plexiglasen nu tagits, och på söndagskvällen (24 oktober) var de flesta glasen borta. Från och med måndagen den 25 oktober har jag inte sett en enda buss med kvarvarande plexiglas (även om det givetvis kan finnas några kvar).

Riktigt bra arbetstempo där.  :)

Fredde

Jag sitter på 188 nu, där Keolis 7211 har plexiskyddet kvar.

buskörare

Och jag har hört att Transdev inte tagit bort sina heller. Hört. Inte sett. Norrtälje var ju förvisso först på med sina.

Ola Å

Hos Keolis tas plexit loss från början av november.

ks

Hej. På Södertörn ska alla plexiglasskydd vara borta till 1 nov på krav från AMV och SL. Beslutet kom förra fredagen och nedmonteringen började i lördags. Nästan alla bussars skydd är nedmonterade, endast några få har det kvar. Mvh
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

Peter Andersson

Lär de bli så att alla kommer bli tvingade att ta bort plexiglasset i bussarna efterhand? Har arbetsmiljöverket sagt nått om de
eller om de blir på ett ställe kommer alla andra tvingas följa efter då?

Hälsn Peter
X-län

larslengberg

Citat från: Ola Å skrivet 28 oktober 2021, 19:19:16 PM
Hos Keolis tas plexit loss från början av november.
Öppnas även de avspärrade sittplatserna längst fram då? Tycker det är lite märkligt att SLs operatörer har olika strategier - Nobinas platser har varit öppna länge, medan Keolis kör på med färgglada plastband... Och Arriva verkar vara lite "mittemellan"..

buskörare

Arrivas platser ska vara öppna, vi har fått "order" om det. Inte alla förare som vill ha det så bara och knyter ihop bälten.