SL Access på väg att fasas ut

Startat av Ersa, 22 september 2021, 10:37:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

Du kan (endast) byta ut detta på SL center i Centralhallen på Stockholms Central./Ulf

Oskar A

CitatAccess-korten har bara en livslängd på sex år, så det är för gammalt helt enkelt.

Tack, tror jag köpte kortet typ 2013/2014 så det låter rimligt.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

janjoh

Toppen med biljett via bankkortet och även med rabatterad biljett. Krävs nog snabbare påstigning generellt när resandet ökar. Jag har bott i Backa i Göteborg i 8 år och det var aldrig en enda biljettkontroll trots påstigning bak så att det fuskåks i SL-trafiken är nog en liten del mot hur det är i Göteborg. De kollar i centrala stan och ibland på kvällarna men i stort sett aldrig på nätterna

sa0azs

Det gröna kortet fungerar supersmidigt.
Läs av kortet med appen, köp biljett, betala och vips så finns den på kortet, och aktiveras automatiskt första gången den används.

Det fina med att ha biljetten på ett kort i stället för i mobilen är naturligtvis att man kan låna ut kortet.

Bussmicke

När måste man byta ut det blåa kortet?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Någon gång under 2023 försvinner alla kortläsare för de blåa korten. Därefter kan korten säkerligen bytas in mot ett grönt på något enstaka SL-center under en tid.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Ja, det gröna kortet har redan börjat säljas via nätet (än så länge bara där), och börjar bli alltmer vanligt. Ofta är det pensionärer som beställt det. För att föra över saldo från sitt gamla kort behöver man troligtvis uppsöka ett SL Center. Vet inte om detta går via nätet än.

Fredde

Jag åker på mitt bankkort 2 dagar i veckan när jag är på kontoret.
Det fungerar ypperligt (skönt att slippa ytterligare ett kort att hålla reda på) och ett av SL:s största framsteg de senaste 20 åren.... ::) 8)

buskörare

Även jag har helt skippat SL-kort. Åker på betalkort eller app. Ser fler och fler som har periodkorten i appen, det och betalkort var verkligen på tiden.

Jag brukar säga till mina resenärer att även vi börjar bli moderna nu i och med betalkortsbetalningen.

Ted Selander

Som numera ytterst sällanresenär har jag lagt ned Access-kortet. Droppen blev någon gång förra året, när jag ville betala en 24-timmarsbiljett med värdet på Accesskortet.
Tänkte inte på att det var laddat med x antal enkelresor och inte ett belopp. Det tog tre (3) medarbetare på SL Center (tillfälligt på gatuplanet på Stockholm C), bortåt 20 minuter att omvandla värdet jag hade till en giltig 24-timmarsbiljett. Överskottet krediterades mitt bankkort. Sedan dess är det appen som gäller.