En fundering om x00-linjer i Sverige

Startat av virtual1, 05 augusti 2021, 20:51:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Finns det nåt länsbolag i Sverige som har en busslinje som slutar på 00 i linjenumret som -inte- är en express/stad-stad-linje?

Walter

Blir ju lite definition av vad du menar men ett bidrag är väl L100 mellan Malmö och Skanör. Att påstå det sistnämnda är en stad vore att ta i men jag får säkert mothugg ;D men heller ute en del av Malmö och annan kommun.
L300 går Hyllie-Skanör.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Thurfjell

I Västtrafik Skaraborg är 200 lokallinjen som stannar överallt på Lidköping-Skövde.. Expresslinjen är 1 Express.
Att Västtrafik inte efter 10+ år har en enhetlig linjebenämning är i mitt tycke inget annat än ett misslyckande, det tycks inte finnas intresse.. eller kanske för mycket intresse i att ha de som det alltid varit..

Bältes-Assar

Dalatrafik har några såna linjer. Kolla 200 t.ex

På Länstrafiken Norrbotten hittar jag en som tillochmed är anropsstyrd, om det nu räknas.

Bussmicke

Har inte fd Skaraborgs län några?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Linje 800 hos X-trafik är en Närtrafiklinje.

virtual1

Ok, så det existerar några iaf =) - men Fredrik, Lidköping och Skövde får väl ändå anses som två olika städer va? ;)

Ted Selander

Citat från: Walter skrivet 05 augusti 2021, 21:52:49 PM
Blir ju lite definition av vad du menar men ett bidrag är väl L100 mellan Malmö och Skanör. Att påstå det sistnämnda är en stad vore att ta i men jag får säkert mothugg ;D men heller ute en del av Malmö och annan kommun.
L300 går Hyllie-Skanör.

Skanör med Falsterbo är med bland de 133 städer som fanns när den stora kommunreformen genomfördes 1971.

Walter

Ok då får jag anser mig överbevisad. Stad med by-känsla :)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

B10M

Citat från: Ted Selander skrivet 06 augusti 2021, 10:46:44 AM
Skanör med Falsterbo är med bland de 133 städer som fanns när den stora kommunreformen genomfördes 1971.
Det hade varit relevant om vi hade diskuterat linjer som fanns innan 1971.

Bussmicke



Citat från: Ted Selander skrivet 06 augusti 2021, 10:46:44 AM
Skanör med Falsterbo är med bland de 133 städer som fanns när den stora kommunreformen genomfördes 1971.

Skanör och Falsterbo var två städer.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bältes-Assar

Ja, fram till 1754 var Skanör och Falsterbo två städer, men på den tiden fanns ju inga bussar så det spelar ju ingen roll i det här sammanhanget :-)

Taunusch

Linje 700 (Pulsen) mellan Vingåker och Eskilstuna skulle jag säga?

846

Linje 100 i Gävleborg (X-trafik) går från Söderhamn till Edsbyn (som inte är någon stad) och någon expresslinje är det inte - mellan Bollnäs och Edsbyn kör bussen via Runemo - Alfta.

S Svensson

En gång i tiden fanns det en länshuvudman i Älvsborgs län som förkortades Älab. De införde linjenummer så man kunde se vilka linjer som kördes med så kallad komfortbuss. Buss med lite konfortablare inredning, kaffe och ibland en kaka.
Vissa sträckningar fick andra linjenummer om det var mindre komfort i bussarna.
Linje 200 gick Borås-Jönköping.Men 131 och 231 gick också. Linje 300 kom 1995 som linje emellan Limmared-Göteborg och ersatte linje 310. Linje 373 och troligen 374 gick tidvis en liten bit. Linje 400 var linjen Borås-Horred med komfortabel buss.Annars hette linje 104 som den hetat ett bra tag. Linje 500 var linjen Borås-Alingsås-Trollhättan,Linje 600 var linjen Göteborg-Vänersborg. Annan busslinje samma sträckning var 619 och senare enstaka tur 610. Linje 700 var linjen Vänersborg-Bengtsfors, kallad Dalslänningen, som hade ett antal parallella linjer. Linje 800 var inte någon Älab linje. Reserverat för GDG/Swebus linje Göteborg-Karlstad. Linje 900 är en linje som tillkom redan 1988. Gick emellan Tranemo och Falköping.
Detta var alltså då färdskrivarna hade skivor med diagram. Man behövde inte dela linjerna i korta bitar. Emellan Ulricehamn och Falköping fanns det skollinjer.
Detta om -00-linjer i gamla P-län. Linjen Göteborg-Kinna kallas fortfarande 300. Linje 400 är uppdelad i 400 och 450. 500,600,800 och 900 är borta medan 700 kör Vänersborg-Dals Ed. Linje 100 är den berömda linjen Borås-Göteborg.Enstaka turer tidigare varvid Borås-Göteborg kördes redan i november 1983. Det var alltså olika linjesträckningar och linjen till Norrköping startade (?) juni 1984.