Elcykel på buss

Startat av roggek, 04 augusti 2021, 22:37:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

Har roat mig med att titta på reglerna för medförande av elcykel hos de flesta svenska kollektivtrafikföretag och har hittils hittat flera bolag som inte tillåter medförande av elcykel:

- UL (svårtolkade regler)
- Sörmlandstrafiken
- Kollektivtrafiken Region Gotland
- Blekingetrafiken

Nu till pudels kärna:
Jag äger en ihopfällbar elcykel på runt 20 kg , och då kan man ju tolka reglerna lite annorlunda;
I de flesta fall räknas en ihopfällbar cykel som resgods, och kan tas med på de flesta bussar och tåg i Sverige, i de flesta fall även i stadstrafik.
(UL var nog det enda "luddiga undantaget", vad som räknas som handbagage står inte på hemsidan.)
Men varför är reglerna så strikta angående elcyklar, (förutom att de är för tunga för cykelstället bak i bussen)?

Och vad prioriteras först i ett tänkt scenario med en resenär med en ihopfällbar cykel:
1) att cykeln är ihopfällbar
2) att det "de facto fortfarande är en elcykel i ihopfällt läge"

Kan tänka mig att denna diskussion kommer bli både intressant och långvarig, men jag vill ha lite input från Er övriga förare ute i landet, även från er som har rest i landet med cykel på buss och tåg.


pegee

Västtrafik har som regel: Inga cyklar på bussen! Vare sig den är trampad
eller elektriskt driven.
Kopia av västtrafiks hemsida:

* Du får inte ta med dig vanlig cykel ombord på bussar.
* Minicykel, sparkcykel och balanscykel får tas med ombord
   i hopfällt tillstånd och får tas med utan kostnad.

Västtrafik har gjort det enkelt för sig. NEJ! Inga undantag för vanliga cyklar.


Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

roggek

Ja, Västtrafik har gjort det för enkelt för sig.
Jag skrev att jag har en hopfällbar elcykel...

Tolkar Västtrafik (och dess förare) det då som:
A) en elcykel, eller
B) en hopfällbar cykel

Det är just därför jag vill ha denna diskussion; vad gäller?

Nico

Hänger inte riktigt med på vad du hakar dig på?

Om Västtrafik m.fl. tillåter hopfällbara cyklar så är det väl detta med att den är just hopfällbar som är grejen. Dvs. om cykeln sedan drivs enbart med muskler eller har en liten elmotor är irrelevant.

Eller finns det någon annan regel som handlar explicit om elcyklar? Det framgår i så fall inte av ditt inlägg.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

mittlinje

Har aldrig hör att någon förare av de jag är i kontakt med på Västtrafik har ifrågasatt ifall det är en elcykel, det som är avgörande är ifall den är hopvikbar eller inte. Om den är det så försvinner "vanlig cykel" och det är dessa som oftast ställer till problem, t ex när tågen är inställda. Vi har inga upphängningsmöjligheter bak och inget utrymme under bussen för förvaring.

roggek

Jag vill ha diskussionen om vad de bussförare på detta forum tolkar en hopfällbar elcykel som...
A) En cykel eller
B) en elcykel
C) ett handbagage.

Reglerna är inte helt tydliga nämligen. Inte ens förarna i SL-land är 100 % säkra på vad som gäller...


buskörare

Om det är cykel eller handbagage kvittar ju, en ihopvikbar cykel får tas med på bussen. Jag har för mig att man gick ut med nått om batterier när flera sånna där hooverboards brann, kan kanske vara det som spökar?

Ted Selander

I F-län är det glasklart när det gäller buss, behöver inte ens fällas ihop:
https://www.jlt.se/biljetter/tillaggsbiljett/

roggek

Mja, I F-län inte heller helt glasklart:

https://www.jlt.se/globalassets/dokument/dokument-2020/resevillkor-for-kollektivtrafiken-i-sodra-sverige_fr-20201213.pdf

CitatCykel – Tåg och Buss
5.17 Små barncyklar utan cykelkedja, hopfällbar cykel, hopfällbar elscooter/elsparkcykel/kickbike med eller utan sadel samt mikrobike räknas som
Handbagage och får tas med utan kostnad förutsatt att de är maximalt hopfällda under Resan.

5.22 I mån av plats får 1 konventionell cykel (gäller även elcykel) tas med på regionbuss mot uppvisande av giltigt cykeltillägg. Lokal avvikelse
förekommer i Blekinge län, Skåne län, Kronobergs Län och Hallands län – se respektive trafikhuvudmans hemsida.

5.23 Ståhjuling, exempelvis Segway, samt elscooter/elsparkcykel/kickbike får inte tas med på stadsbuss, regionbuss eller när trafik körs av taxi.


Blekingetrafiken skriver så här på sin hemsida: https://blekingetrafiken.se/kundservice/fragor-och-svar/#far-jag-ta-med-cykel

CitatPå bussen får du tyvärr inte ta med dig cykel, men du får ta med dig cykelkärra om den används som barnvagn.

En cykelkärra kan alltså per definition bli "en barnvagn"...

Hänger ni med hur och varför jag vill ha denna diskussion?

Erling.L

För mig i Göteborg ses den som fällbar o dj får åka så länge den är ihop fälld
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ted Selander

Citat från: roggek skrivet 05 augusti 2021, 08:29:39 AM
Hänger ni med hur och varför jag vill ha denna diskussion?

Egentligen inte.
Livet har aldrig varit konsekvent och förutsägbart hittills, så varför skulle det gälla en så pass nyuppfunnen produkt som en hopfälld cykel med elektrisk hjälpmotor.

Jag är glad åt att jag, när jag kör, aldrig varit annat än stadsbussförare!

Nico

Ursäkta att jag säger det roggek, men jag hänger inte alls med i din diskussion. Det som känns luddigt (för min del i alla fall) är dina tolkningar snarare än att de olika regelvarianterna är det...med undantag av Blekingetrafikens i mitt tycke underliga definition av en cykelkärra.

Att sedan vissa trafikhuvudmän inte särar på hopfällbara cyklar och handbagage är en definition bara de själva kan svara för. I normala sammanhang är dock handbagage inte jämställt rakt av bara för att man kan bära med sig somligt. Ingenstans verkar det sedan heller stå att det ska säras mellan olika varianter, konventionell eller batteridriven, av hopfällbara cyklar - istället tycker jag det framgår tydligt.

Erling L. sammanfattade det hela i ett nötskal. Om du vill ha tydligare förklaringar är det väl sedan bättre om du vänder dig till respektive huvudman direkt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

roggek

Nico, mina tolkningar blir luddiga av, som du säger, en nyuppfunnen variant av ihopfällbar elcykel, och här måste trafikhuvudmännen hänga med, då tekniken oftast har ett stort försprång före byråkratin.

Det är det jag vill påvisa med denna diskussion, att vissa av trafikhuvudmännen inte har hängt med i utvecklingen...

Möjligen att jag är lite av "absurdum", men det är för mig (och säkert för många andra cykelpendlare/cykelturister i Sverige) en viktig ståndpunkt att bevaka.

SJ är ett föredöme där det klart framgår vad som gäller: https://www.sj.se/sv/kundservice/fragor-och-svar.html/4688-far-jag-ta-med-mig-cykeln-pa-taget?take=10

CitatDu kan ta med din cykel på resan om du monterar ner eller fäller ihop cykeln och förvarar den i lämplig cykelväska.
El-sparkcykel eller mindre resecykel ska fällas ihop och förvaras i bagageställ eller på golvet vid ditt säte. El-sparkcykel eller mindre resecykel får inte placeras på hatthyllan ovanför din plats.

Här är reglerna glasklara så t o m en 5 åring förstår dem...





Nico

Brukar inte anse mig alltför dum i huvudet, men jag hänger fortfarande inte med. Det känns lite som att du försöker slå in en öppen dörr då du inte verkar kunna definiera problemet som du säger finns.

Det verkar (1) inte finnas något explicit alls om eldrivna (batteridrivna cyklar) i den info hos olika THM som du hänvisar till. I samma info (2) står det (med något undantag) att hopfällbara cyklar får tas med... förutsatt att de då just är hopfällda när man åker.

Hopfällda cyklar, oavsett habrovink, är alltså tillåtna så jag förstår därför inte vad du anser vara ett problem!?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Walter

Ja det är önskvärt att huvudmän håller sig uppdaterade
Sen blir det svårt för huvudmännen att exemplifiera precis alla ting som man skulle kunna tänka sig folk tar med.

För Skånetrafiken får du ta med cykeln på regionbussen med några få undantag. Dock anses elcyklar för tunga för hållaren så det är inte tillåtet. Så där är det glasklart vad som gäller för vanliga ej ihopfällbara cyklar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!