Närtrafiken Övertagande 30 Augusti [Stockholm]

Startat av Buzzlover, 23 juli 2021, 15:32:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Hej! Som tidigare skrivits så blir det nya samt gamla operatörer på (vad jag förstått det som) både den Anropsstyrda och Linjelagda Närtrafiken i Stockholms Län.
Är det någon som vet vad Taxi Kurir samt SverigeTaxi kommer köra på 9xx linjerna? Har försökt att leta på bilregister men hittar inget om några nya fordon och det är ju bara en dryg månad kvar nu.
Tacksam för svar!
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Nico

Oavsett vad kommer det bli intressant då lösningen känns lite märklig.

Både Taxi Kurir och Sverigetaxis beställningscentraler tillhör ju Cabonline Group, men CG äger mig veterligt inga egna fordon och saknar även trafiktillstånd, dvs. de kör ju inte trafik. Det ligger istället på enskilda droskägare/åkerier som ansluter sig kontraktsmässigt och det är då de som äger fordon och har trafiktillstånd. Det senare skiljer sig normalt något även mellan buss, taxi, lastbil osv.

Undrar då här om CG möjligen kommer ett ha ett eget bolag med anställda förare som köra eller om det läggs upp på annat vis?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Som bussfotograf komemr detta bli tråkigt känner jag på mig.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

För att fordonen kommer vara registrerade på andra företag än tidigare kända bussföretag?

virtual1

Jo, lite så känner jag iaf. Som bussfotograf måste man begränsa sig nånstans. Försöker man jaga alla bussar som finns i hela Sverige så kommer man förutom att få det väldigt svårt också en halvt omöjlig katalogisering, så personligen föredrar jag att iaf koncentrera mig på bolag som har verksamhet i fler områden än ett.

Ersa

Men var närtrafiken intressant när mer kända bussföretag ägde fordonen? Det är ju samma slags trafik, med samma slags fordon.

virtual1

Tja, ur "samlarsynvinkel" var de mer intressanta då de ju kompletterade bland de bolag man redan fotade.

Buzzlover

Ingen som hört något mera om eventuella underentreprenörer åt ST/TK eller någon eventuell vagnpark på den linjelagda trafiken?
Beställningstrafiken lär ju bli smärtfri eftersom dom redan idag har taxibilar att tillgå osv.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Nico

Frågan är hur smärtfritt det kommer att gå även med beställningstrafiken. Bolagen ifråga disponerar (beställningsbolagen/växlarna äger som sagt inte fordonen eller har egna trafiktillstånd) ett antal specialfordon som är utrustade med lyftar, kan sänkas ned i bakpartiet medelst luftfjädring, har rullstolsramper osv. Dessa fordon tar då primärt rullstolar, permobiler mm. men så många är specialfordonen faktiskt inte.

Däremot är det inte så att ordinarie taxibilar på ett enkelt vis kan hantera ett ev. överskott på resenärer i rullstol. Är det så att de rullstolsburna är någorlunda habila med att själva medverka till att flytta sig mellan stol och bil (medelst glidplatta eller annat) så är det en sak. Däremot kan inte de vanliga taxiförarna förväntas att lyfta personer, som kanske väger 90-100 kg eller mer, och få in dem i vad som de facto är vanliga personbilar. Är det även så att det är flera stopp så kan det oxå bli problematiskt med att få plats med saker. En rullstol i skuffen fungerar, men med två blir det svårt även i en modern kombi.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Nu då det närmar sig starten, kan nån klargöra hur det kommer se ut framöver? Vilka områden i Stockholm kör vidare på Nobinas avtal? Vilka kör vidare på Traveller/Bergkvarabuss avtal och vilka är helt nya???

Buzzlover

Ja starten ska ske imorgon och denna Trafikstart kan nog vara den som det verkar finnas minst information om här?
Ingen som nu, dagen innan har någon mer info på vilka som kommer köra 9xx linjerna eller om Traveller ens kommer förlora dessa?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Anders C

Jag tittade ut här nyss idag och på SL 955 gick samma Traveller MAN som vanligt.

Ersa

Ingen förändring på linje 969 idag heller, mot föregående avtal. Samma gamla bussindivid dessutom.

virtual1

Kan man helt enkelt att ha valt att använda Bergkvara/Traveller som underentrepenörer i de flesta områden? Torde ju vart en enkel lösning (åtminstone tills vidare)

Walter

Bergkvara (Traveller) vann område 4 vad nu det är geografiskt.

Sen gissar jag att Bergkvara lade anbud på område 1-3 också men var då dyrare och då borde det vara dyrt för avtalsvinnarna att anlita Bergkvara som underentreprenör.

Men visst kort tid är det möjligt eller lånar man bara fordon tills man hinner få nya egna?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!