Grönt ljus i Kammarrätten för Transdevs trafikstart i Roslagen och Norrort 2022

Startat av buskörare, 22 juni 2021, 17:44:44 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

Var flyttas 32xx från Norrtälje?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Transdev har väl mest köpt VDL och Scania sista tiden?

buskörare


Lars-Håkan_E

Från dem som nu fått avslag?

Det går ju att gå vidare till HFD (Högsta Förvaltningsdomstolen) men chansen att få prövningstillstånd och dessutom nå framgång lär ju inte vara speciellt stor, dessutom måste man lyckas övertyga HFD om att stoppa kontraktskrivningen, lyckas man inte med det så blir en högst osäker framgång i rätten verkningslös när det gäller vem som utför trafiken, då kan det bara bli tal om skadestånd.

buskörare

Tack! Så risken är låg att det ska tas vidare? Är det nått sånt här som tagits upp där?

Lars-Håkan_E

Ja ett av de senaste "bussärenden" som drevs vidare till HFD var ju Gotlandsbuss överprövningsärende 2020.

När det senast beviljades prövningstillstånd i HFD för överprövning av kollektivtrafikupphandlingar minns jag inte just nu (och KKV:s databas är bara tillgänglig för sökning av 2021 års domar)

buskörare

Okej. Men det är 3 v nu då, innan man kan känna sig säker?

Walter

Transdev shoppade rätt mycket Volvo till Göteborg så var inte så säker.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

buskörare

Verkar som man handlar lite allt möjligt. Köper man MAN, hoppas jag man satsar på högre kvalitet än de som rullar nu i norrort. Krångel konstant. Köper man Volvo, så hoppas jag man tänker på att se till att värmen funkar även på korta linjer. För det har varit kalla vintrar i våra B7:or.

För min del spelar det inte så stor roll vilka bussar det blir. Bara dom funkar och lämpar sig för linjen dom ska rulla på. Vilket kanske är för höga tankar numera  ::)

homer

Transdev vann knappast upphandlingen p g a att de tänkt köpa in  de bussar som har högst kvalitet ::)

Med det sagt finns de väl ändå en hyfsat stor chans att de blir Volvo 9700DD på 670 och 676

igel

Man får ju hoppas att det inte blir MAN, som Busskörare skriver har de varit minst sagt låg kvalitet. Funderar om jag någonsin har lyckats köra en hel dag utan antingen dörrarna har krånglat eller att motorn eller växellådan inte har fungerat.

Sedan är ju Norrorts MAN bussar rena stadsbussar, som inte lämpar sig så väl för trafiken här.

Ersa

Jag har fått förmånen att provköra och flytta runt en hel del äldre VDL på sistone, och är positivt överraskad. De känns som väldigt stabila gedigna byggen jämfört med motsvarande Volvo och Scania. Med VDL:s "nav" i Vallentuna kanske man kan hoppas på att de lyckats övertyga Transdev om rikligt med köp av röda bussar även till TO Norrtälje.

buskörare

Våra VDL är väldigt slitna. Men med rätt underhåll, kanske de är toppen. Ryktet säger att de som går i Vallentuna inte är poppis, men så är det väl alltid. Våra är ju boggi, men de ligger väldigt stadigt på vägen. Förarfläkten är extremt högljudd på våra och det är ofta full värme bak och kyla fram. Eller värme fram och ingen värme bak. Vilket ju säkert är lätt fixat om verkstan får jobba med dom. Och tungstyrda.

buskörare

En på Transdev hade sagt att det inte var 100 bestämt att det skulle vara dd på 670, det var ett av alternativen. Fördel dd är väl att de inte kan lägga in 178 på oss, som man velat göra ibland. För variations skull. Varierar hellre med 676.

igel

VDL har väldigt goda vägegenskaper, även om man jämför med Scania eller MAN boggiebussar, om de faktiskt har bättre än en Volvo 8900 boggie kan jag inte uttala mig om.

Fläkten på förarplatsen, den går som tur är att stänga av. Till skillnad från MAN där buss-Pc fläkten går jämt, och det ständigt viner från förarfönstret när AC:n är på, och från framdörren när man kör fortare än 50km/h, och ljudet från extravärmarna vid framdörren när det är kallt låter ju mera som om de håller på att skära ihop.
  Så sammantaget är nog en VDL något mera högljudd än en Volvo men inte i närheten av MAN bussarna.

Är de slitna, ja till viss del. Kombinationen av, kanske inte fullgott underhåll, och nio år på nacken gör väl sitt. Vet inte om de egentligen är så mycket värre skick än de övriga bussarna från 2012. 

Vad är då det stora felet med VDL bussarna. Sammanfattningsvis är det att ingen konstruktör har tittat på helheten, hur olika komponenters placering fungerar ihop med andra och människorna som ska använda dem. Det värkar mest som att ingenjörerna har suttit och löst sin sak, utan någon samverkan.
-Då får man en fläkt som är bra och fungerar, men inte ihop med att en förare ska sitta precis under den.
-Då får man en solgardin som fungerar väl, men inte att en förare ska kunna nå den när han sitter i förarstolen och inte heller att samme förare ska kunna se högerspegeln meddans gardinen är nere.
-Då får man en dörrgrind som fungerar, men som slår i knäna på den som sitter på första raden.
-Då fick man en vänsterspegel som man såg bra i, men som tyvärr dolde sikten åt vänster.
-Då får man ett tanklock som fungerar väl, men där det tyvärr inte går att ha dörren öppen samtidigt för städning.
-Då får man en stol och en dörr som fungerar väl var för sig, men där personen-som-sitters axel hamnar i dörröppningen.
Listan kan nog göras längre, men tror att den illustrerar problemet.