Karavan med skåne-Solaris på väg till?

Startat av virtual1, 20 juni 2021, 22:04:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

En karavan med Solaris från Skånetrafiken åkte idag norrut vid Segeltorp på E4:an, både med LED-displayer och matris. Nån som vet deras öde? Nylackering på andra sidan östersjön?

Ersa

Omlackering på andra sidan Östersjön känns dyrt, då de har i princip samma löner som oss där borta. Om de inte ska säljas till ägare på samma sida då. Men det låter inte så troligt, då baltstaterna i regel har nyare och finare bussar än oss.

Walter

Renovering/uppfräschning i Estland. Har pågått under våren.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Kimsan

Citat från: Walter skrivet 21 juni 2021, 08:01:38 AM
Renovering/uppfräschning i Estland. Har pågått under våren.
Knappast. Ny färg på sätena och lackering/foliering. Samma infotainment som 25XX.

Förarplatsen orörd, likaså drivlina och fjädring. För jävligt rent ut sagt!

Walter

Tja utseendet och inre miljö/teknik anpassas till nya avtalen. Så nog ser de fräschare ut för resenären.  79 och 77 serie bussar har jag sett hittills som renoveras.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Buss_Lund

Dom renovera alla 79xx och 77xx pga nya avtalet börja i december tror jag om jag har rätt. Hörde att nya avtal kravs är uppföljaren Skånetrafikens nya designen sånt

Walter

Ja ska man använda beg busat måste de uppdaterad till senare designen. Kul att man satsar på att behålla bussar och inte bara köpa nytt.

72 serien lär kanske ha gjort sitt, samtidigt tappar man en del trafik i NV Skåne som kanske fyller upp men en del nytt bör man kanske ha för att klara ev ålders krav. Finns tre st i 76 serien samt 0109, 0173 och 2470 också i Sv Skåne
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Man lurar väldigt många resenärer med enkla billiga grepp. Resenärerna bryr sig inte om förarplatsen, och ser inget av fjädring och underrede.
Välskötta äldre bussar med enbart blanka papper från Bilprovningen, men med någon enstaka rostfläck på karossens sida kan av resenärer dömas ut som skrot, men en jämnårig buss som har gått 200 000 mil, är helt slut under och knappt tar sig framåt kan upplevas som "ny", bara klädseln på stolarna är ny och ren.

Gano

72-serien är på upprustning för närvarande. Så den lär hänga kvar. Hur många bussar som blir över i Nordväst är osäkert, dock ska Bergkvara ta över ett gäng MAN-bussar från Nobina. 79-serien ska iallafall till Lund i december i år, och därav den upprustning som de har genomgått.
Samtidigt har det talas om att vissa före detta Transdev-Solaris i 25-serien ska till Helsingborg. (Ett gäng 25-Solaris gästspelade i Helsingborg under senvåren, medan 79-serien var på upprustning)

Walter

En del 79:or är kvar i S/V för de i 36 serien som gick till N/V.

72:orna fyller väl 10 i år.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gano

Det stämmer. När Nordväst fick Solaris i 36/37-serien från Lund flyttades 7943-7950 och 7970-7973 från Nordväst till Lund. Detta för att optimera omloppen då dieselbussarna i 36/37-serien bara kunde tankas i Malmö, medan vissa depåer i Nordväst saknade möjlighet för att tanka biogas. (79xx är biogasbussar och 36xx/37xx dieselbussar)
7973-7982 samt 7996-7997 blev kvar i Nordväst, dessa bussar ska dock till Lund i december.