55:an vid hållplats Slussen

Startat av 846, 17 maj 2021, 15:49:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

SL som de flesta var van att se det finns ju inte idag, SL av idag är i princip ett varumärke.

Under politiken är det en stab av tjänstepersoner som är anställda på trafikförvaltningen, det är trygghetscentralen och den externa "kundtjänsten"

Sedan är det i princip ett hopp till resp trafikoperatör, ordningshållningsföretag, verkstadsföretag.

Ser man detta i ett organisationsschema så har i princip besluten till en del flyttats närmare slutkunden eftersom trafikoperatörerna har en väldigt stor del i de justeringar som görs i trafiken, sedan många år initieras förändringarna därifrån för att i första hand effektivisera trafikupplägget och förhoppningsvis även kundnöjdheten.

Idag går det sällan att skylla på att det är någon anonym tjänsteperson långt upp i SL:s hierarki som fattat ett beslut.

846

Att SL Kundtjänst inte kan besvara alla frågor den får är förståeligt. Om någon undrar varför en viss hållplats dragits in eller varför turtätheten blivit sämre och det inte har förklarats av vare sig Trafikförvaltningen eller operatören annat än i allmänna ordalag i stil med "Vi genomför en förändring för att det ska bli bättre kollektivtrafik" är det förstås svårt för SL Kundtjänst att besvara frågan om varför 55:an inte stannar på Hornsgatan vid Slussen i ena riktningen eller varför den inte går alls från Tanto efter kl. 22 längre. Om Kundtjänst i ett sådant läge svarar i stil med "Vi har inget svar men har vidarebefordrat din fråga till entreprenören som ev. återkommer till dig" skulle jag ha förståelse för det. Men så är det ju inte. SL Kundtjänst levererar ett standardsvar som tyder på att de inte ens läst frågan eller så svarar de helt enkelt fel, kanske p.g.a. okunnighet om hur det rent fysiskt ser ut på platsen eller för att de är oengagerade och får betalt av Trafikförvaltningen delvis baserat på hur många frågor de får och besvarar. Det är väl där problemet ligger - Kundtjänst ger nonsenssvar eller felaktiga svar istället för att ärligt säga "Vi vet tyvärr inte" och sedan hänvisa till den som rimligen vet. För någon vet alltid svaret på en fråga om varför t.ex. en hållplats dragits in eller turtätheten ändrats. Sen är det sannolikt oftare entreprenörens beslut snarare än Trafikförvaltningens tjänstemän eller politiker i många frågor men det är ju inte som med vinden - vinden byter riktning eller styrka av sig själv, men när det gäller busstidtabeller och hållplatser är det faktiskt någon som bestämt det.

Resenären

Problemet med SL är att det verkar vara obegripligt för de flesta även inom strukturen att reda ut det. När jag engagerade mig i linje 76 var det som en roman av Kafka - nonsenssvar i alla led ÄVEN av de kommunikationsavdelningen och Keolis. Faktiskt otroligt anmärkningsvärt agerande som inget företag där kundnöjdhet och respekt för uppdragsgivaren är viktigt skulle kunna överleva på allvar.

846

#18
När det gäller nonsenssvar från Kundtjänst så är det nog helt enkelt okunnighet eller ointresse att faktiskt ge ett korrekt svar snarare än ett svar, vilket som helst. När - som i fallet med 76:an - svaren är nonsenssvar även från entreprenören och högre upp i hierarkin tror jag dock att skälet är ett annat, nämligen att man inte vill berätta det egentliga skälet till förändringen. När det gällde förändringen av 76:an var väl helt enkelt anledningen att Keolis såg en möjlighet att lägga ned linjen för att spara pengar och hittade på allehanda svepskäl till varför det blev så mycket bättre att låta en "mini 76:a" gå den helt osannolikt konstiga sträckningen Karlaplan - Ropsten via Narvavägen/Oxenstiernsgatan. Inte många hade rest med "mini 76:an" varpå man kunnat lägga ned linjen helt efter ett tag p.g.a. lågt resande.

Keolis missbedömning låg i att 76:an har väldigt många vänner i SR och SVT som åker med den till/från Radiohuset och de resenärerna kunde väcka opinionen som till slut ledde till att man backade, med undantag för att 76:an numer passerar Slussen utan att stanna i södergående riktning.

Om vi ser till 55:an har dess resenärer inte samma starka röst som 76:an varpå Keolis kunnat försämra rejält för de som reser med linjen. Det gäller bl.a. resor till/från bl.a. Tanto, Hjorthagen, Norra Djurgårdsstan, Danviksklippan och Saltsjökvarn. Tanto har tappat all busstrafik redan kl. 22 och vad gäller t.ex. Danviksklippan och Saltsjökvarn minskade turtätheten från ca 6 turer/timmen kring kl. 18 till endast 2 turer/timmen. Restiden för bussresenärer till/från Hjorthagen är fördubblad till bl.a. Kungsträdgården sedan 55:an drogs in och man är hänvisad till 54:an istället. Resenärer mellan Norra Djurgårdsstan och Stureplan har ingen busstrafik alls efter ca kl. 22 och nu till sommaren så blir det faktiskt ordentligt dåligt för de som bor i Norra Djurgårdsstan och som vill åka till centrala stan: 75:an kommer bara att gå fram till kl. 18 ca! 55:an går inte alls där längre som bekant så Keolis tanke är att alla som vill resa mellan Norra Djurgårdsstan och centrala stan under kvällstid i sommar ska åka med 54:an, som efter kl. 19 bara går två gånger i timmen.

Det är verkligen bedrövligt. De som bor i Hjorthagen har tunnelbanan som alternativ men de som bor i Norra Djurgårdsstaden och som vill åka till/från centrala stan på kvällen i sommar har i stort sett bara 54:an, som går två gånger i timmen och tar en ordentlig omväg via Gärdet. Alternativet blir att åka med 6:an till Roslagsgatan och byta till 2:an på Jarlaplan eller att ta 6:an till Ropsten och byta till tunnelbana. Byten innebär alltid längre restid och är förstås mindre bekvämt. Sannolikt har det gått de boende i Norra Djurgårdsstan förbi att deras kollektivtrafik till centrala stan på kvällarna i sommar bara kommer att bestå av en buss som går två gånger i timmen och tar ca 20 minuter.

Ulf Berlin

Hmm...
Nu hade ju aldrig 55an några högre resandemängder kvällstid...
Det hade varit stor skillnad om inte både 75 och 54 haft hållplatser i centrala området runt t ex Stureplan och dom som
vill åka upp till Hjorthagen kvällstid hittar nog ner till Nybroplan ;)/Ulf

846

Mellan Stureplan och Norra Djurgårdsstaden vill jag nog påstå att 55:an hade en hel del resenärer mellan säg kl. 19 och 22. Numera kan man istället ta 75:an som går fram till ca kl. 22 men i sommar slutar 75:an att gå kl. 18! D.v.s. efter kl. 18 går inga bussar alls mellan Stureplan och Norra Djurgårdsstaden under sommaren. Visst kan man leta sig bort till 54:an på Nybroplan, som går två gånger i timmen efter kl. 19 i sommar med en restid på ca 20 min. Då går det nog oftare snabbare att gå från Stureplan till Norra Djurgårdsstaden än att promenera till Nybroplans hållplats på Sibyllegatan och vänta på en buss som går var 30:e min.

B10M

Det blir ju så här med VBP-avtal. Långa linjer som gamla 55:an och 76:an är olönsamma. Lönsamma är korta linjer samt krokiga linjer som nya 54:an där resenärerna byts ut flera gånger längs med linjen. I övrigt är det vansinne att man låter kommersiella företag bestämma över trafikplaneringen, och i grunden odemokratiskt.

846

Håller helt med att det är vansinne att låta entreprenörer bestämma på det sätt som gäller idag i Stockholm.

Ulf Berlin


846

Det var ju bra att 75:an kör till kl. 22 även på sommaren! Jag kan svära på att en annan tidtabell låg ute för några dagar sedan; måste blivit något fel. F.ö. noterar jag att 55:ans sista tur från Tanto blir strax före midnatt i sommar, en klar förbättring mot idag då sista turen går redan före 21.30. Kanske har klagomålen hjälpt trots allt.